شماره ۴۲۶ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۲ آبان
صفحه را ببند
ورود مهاجران سیبری به تالاب‌های بوشهر

هرساله با سرد شدن هوا در کشورهای شمالی ایران به‌ویژه منطقه سیبری در کشور روسیه ده‌ها ‌هزار قطعه پرنده مهاجر آبزی و کنار‌آبزی برای زمستان گذرانی در تالاب‌ها و مناطق ساحلی استان بوشهر فرود می‌آیند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر گفت: امسال نیز از آغاز ماه آبان نخستین گروه از این پرندگان مهاجرت خود را از عرض‌های شمالی‌تر به‌ویژه کشورهای شمال ایران و منطقه سیبری به استان بوشهر که یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های زمستانی این پرندگان و مورد توجه سازمان بین‌المللی پرندگان (IBA) است، انجام داده‌اند.
«حسین دلشب» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: استان بوشهر با توجه به دارا بودن حدود 900 کیلومتر نوار ساحلی و جزایر بکر و غیرمسکونی، تنوع گیاهان آبزی و وفور مواد غذایی، زیستگاه مناسبی برای پرندگان آبزی و کنار آبچر است.
وی گفت: مناطق حوزه مدیریت محیط‌زیست استان بوشهر شامل پارک ملی دریایی نای‌بند، پارک ملی دیر، نخیلو، منطقه حفاظت‌شده ‌مند، منطقه حفاظت شده حله، اثر طبیعی ملی خارگو و پناهگاه حیات‌وحش خارک و سواحل این استان از محل‌های اصلی رؤیت این پرندگان است.
دلشب افزود: بیش از 110 گونه از 20 خانواده پرندگان زمستان گذران در استان بوشهر شناسایی و مشاهده شده‌اند که انواع پرندگان از خانواده‌های باکلان، کاکایی، پلیکان، حواصیل، فلامینگو، اردک، درنا، سلیم، آبچلیک، غاز، لک‌لک، حواصیل و پرستوهای دریایی جمعیت عمده پرندگان مهاجر آبزی به استان بوشهر را تشکیل می‌دهند. وی گفت: با عنایت به آمار سرشماری‌ سال‌گذشته، تعداد پرندگان مهاجرآبزی و کنارآبزی به استان بوشهر در ‌سال 92 حدود 70‌هزار قطعه شمارش شد که نشانگر افزایش 30‌درصدی حضور این پرندگان نسبت به‌سال قبل از آن بوده است.
دلشب افزود: در‌ سال‌جاری نیز با عنایت به پیش‌بینی بارندگی‌های مناسب در پاییز و اوایل زمستان انتظار می‌رود در زمان اوج مهاجرت این پرندگان به استان (اواخر دی و اوایل بهمن)، استان بوشهر میزبان تعداد زیادی از این پرندگان باشد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر گفت: مهاجرت این پرندگان علاوه‌بر بالابردن تنوع زیستی اکوسیستم‌های استان، نقشی مهم در جذب اکوتوریسم، رونق فیلم و عکاسی در حوزه طبیعی و توسعه زیبایی‌شناختی دارد.


تعداد بازدید :  199