ورود مهاجران سیبری به تالاب‌های بوشهر
 

 

هرساله با سرد شدن هوا در کشورهای شمالی ایران به‌ویژه منطقه سیبری در کشور روسیه ده‌ها ‌هزار قطعه پرنده مهاجر آبزی و کنار‌آبزی برای زمستان گذرانی در تالاب‌ها و مناطق ساحلی استان بوشهر فرود می‌آیند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر گفت: امسال نیز از آغاز ماه آبان نخستین گروه از این پرندگان مهاجرت خود را از عرض‌های شمالی‌تر به‌ویژه کشورهای شمال ایران و منطقه سیبری به استان بوشهر که یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های زمستانی این پرندگان و مورد توجه سازمان بین‌المللی پرندگان (IBA) است، انجام داده‌اند.
«حسین دلشب» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: استان بوشهر با توجه به دارا بودن حدود 900 کیلومتر نوار ساحلی و جزایر بکر و غیرمسکونی، تنوع گیاهان آبزی و وفور مواد غذایی، زیستگاه مناسبی برای پرندگان آبزی و کنار آبچر است.
وی گفت: مناطق حوزه مدیریت محیط‌زیست استان بوشهر شامل پارک ملی دریایی نای‌بند، پارک ملی دیر، نخیلو، منطقه حفاظت‌شده ‌مند، منطقه حفاظت شده حله، اثر طبیعی ملی خارگو و پناهگاه حیات‌وحش خارک و سواحل این استان از محل‌های اصلی رؤیت این پرندگان است.
دلشب افزود: بیش از 110 گونه از 20 خانواده پرندگان زمستان گذران در استان بوشهر شناسایی و مشاهده شده‌اند که انواع پرندگان از خانواده‌های باکلان، کاکایی، پلیکان، حواصیل، فلامینگو، اردک، درنا، سلیم، آبچلیک، غاز، لک‌لک، حواصیل و پرستوهای دریایی جمعیت عمده پرندگان مهاجر آبزی به استان بوشهر را تشکیل می‌دهند. وی گفت: با عنایت به آمار سرشماری‌ سال‌گذشته، تعداد پرندگان مهاجرآبزی و کنارآبزی به استان بوشهر در ‌سال 92 حدود 70‌هزار قطعه شمارش شد که نشانگر افزایش 30‌درصدی حضور این پرندگان نسبت به‌سال قبل از آن بوده است.
دلشب افزود: در‌ سال‌جاری نیز با عنایت به پیش‌بینی بارندگی‌های مناسب در پاییز و اوایل زمستان انتظار می‌رود در زمان اوج مهاجرت این پرندگان به استان (اواخر دی و اوایل بهمن)، استان بوشهر میزبان تعداد زیادی از این پرندگان باشد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر گفت: مهاجرت این پرندگان علاوه‌بر بالابردن تنوع زیستی اکوسیستم‌های استان، نقشی مهم در جذب اکوتوریسم، رونق فیلم و عکاسی در حوزه طبیعی و توسعه زیبایی‌شناختی دارد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/12695/ورود-مهاجران-سیبری-به-تالاب‌های-بوشهر-