شماره ۴۱۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۷ آبان
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

اعلام جمهوری در تركيه
91‌سال پیش، برابر با بیست‌ونهم اکتبر 1923میلادی، پارلمان تركيه كه «مجلس كبير» عنوان داشت رأي به جمهوري شدن اين كشور داد و به اتفاق آرا مصطفي كمال‌پاشا (آتاترك) را به رياست جمهوري برگزيد. این مجلس همچنين پايتخت را از استانبول (حاشيه اروپا) به آنقوره (آنكارا) در آناتولي (آسياي صغير) انتقال و تركي را زبان رسمي همه كشور قرار داد. به اين ترتيب شهر استانبول (قسطنطنيه) پس از 16قرن، مقام خود به‌عنوان پايتخت و صحنه قدرت را از دست داد.

دو سوء‌قصد در تهران
89‌سال پیش، برابر با هفتم آبان 1304خورشیدی، محمد یحیی کیوان‌قزوینی، معروف به واعظ قزويني، شاعر و روحاني ضدسرمايه‌داري كه روزنامه «نصيحت» را منتشر می‌کرد در میدان بهارستان – مقابل ساختمان مجلس - ترور شد. هنوز به درستي انگيزه این قتل و طراحان آن روشن و شناخته نشده‌اند. او مقالات تندي بر ضد فساد مالي، اجحاف و احتكار و نبود مروت و انصاف در ثروتمندان و آزمندي آنان منتشر مي‌كرد. یک‌سال بعد در همين روز سيدحسن مدرس نماينده مجلس در تهران مورد سوءقصد قرار گرفت و مجروح شد.

حمله به صحرای سینا
58‌سال پیش، برابر با بیست‌ونهم اکتبر 1956میلادی، اسراييل با استفاده از وضعيت بغرنجی كه ملي كردن آبراه سوئز در مناسبات مصر با انگلستان و فرانسه به‌وجود آورده بود حمله نظامي خود را به مصر با فرود آوردن چترباز در شرم‌الشيخ (جنوب صحراي سينا) و سپس تصرف «غزه» آغاز كرد و انگلستان و فرانسه هم به آن پيوستند و هواپيماهاي نظامي انگلستان مستقر در پايگاه اين كشور در قبرس به مصر حمله بردند. آماده شدن شوروی برای ورود به ماجرا آمریکا را مجبور کرد به‌عنوان میانجی وارد میدان شده و مهاجمان را مجبور به ترک مخاصمه کند.


تعداد بازدید :  403