تقویم تاریخ
 

 

اعلام جمهوری در تركيه
91‌سال پیش، برابر با بیست‌ونهم اکتبر 1923میلادی، پارلمان تركيه كه «مجلس كبير» عنوان داشت رأي به جمهوري شدن اين كشور داد و به اتفاق آرا مصطفي كمال‌پاشا (آتاترك) را به رياست جمهوري برگزيد. این مجلس همچنين پايتخت را از استانبول (حاشيه اروپا) به آنقوره (آنكارا) در آناتولي (آسياي صغير) انتقال و تركي را زبان رسمي همه كشور قرار داد. به اين ترتيب شهر استانبول (قسطنطنيه) پس از 16قرن، مقام خود به‌عنوان پايتخت و صحنه قدرت را از دست داد.

دو سوء‌قصد در تهران
89‌سال پیش، برابر با هفتم آبان 1304خورشیدی، محمد یحیی کیوان‌قزوینی، معروف به واعظ قزويني، شاعر و روحاني ضدسرمايه‌داري كه روزنامه «نصيحت» را منتشر می‌کرد در میدان بهارستان – مقابل ساختمان مجلس - ترور شد. هنوز به درستي انگيزه این قتل و طراحان آن روشن و شناخته نشده‌اند. او مقالات تندي بر ضد فساد مالي، اجحاف و احتكار و نبود مروت و انصاف در ثروتمندان و آزمندي آنان منتشر مي‌كرد. یک‌سال بعد در همين روز سيدحسن مدرس نماينده مجلس در تهران مورد سوءقصد قرار گرفت و مجروح شد.

حمله به صحرای سینا
58‌سال پیش، برابر با بیست‌ونهم اکتبر 1956میلادی، اسراييل با استفاده از وضعيت بغرنجی كه ملي كردن آبراه سوئز در مناسبات مصر با انگلستان و فرانسه به‌وجود آورده بود حمله نظامي خود را به مصر با فرود آوردن چترباز در شرم‌الشيخ (جنوب صحراي سينا) و سپس تصرف «غزه» آغاز كرد و انگلستان و فرانسه هم به آن پيوستند و هواپيماهاي نظامي انگلستان مستقر در پايگاه اين كشور در قبرس به مصر حمله بردند. آماده شدن شوروی برای ورود به ماجرا آمریکا را مجبور کرد به‌عنوان میانجی وارد میدان شده و مهاجمان را مجبور به ترک مخاصمه کند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/11129/تقویم-تاریخ