شماره ۱۹۹۴ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۷ خرداد
صفحه را ببند
اخبار روز

پرونده نژادپرستی آمریکا به شورای حقوق بشر رسید
شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار است روز چهارشنبه جلسه‌ای فوری برای رسیدگی به خشونت پلیس، نژادپرستی سیستماتیک ‏و خشونت علیه اعتراضات صلح‌آمیز در آمریکا برگزار کند‎. به گزارش رویترز، شورای حقوق بشر سازمان ملل دیروز در ‏بیانیه‌ای اعلام کرد، این تصمیم از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل در پی درخواست اخیر بورکینافاسو از جانب کشورهای ‏آفریقایی گرفته شده است‎.
آمریکا از اعضای شورای حقوق بشری ۴۷ عضوی و مستقر در ژنو به شمار نمی‌رود‎. در این بیانیه آمده است: مرگ جورج ‏فلوید، سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس سفیدپوست این کشور متأسفانه یک حادثه نادر نیست و به همین یک مورد هم ختم ‏نمی‌شود. مرگ این سیاهپوست آمریکایی موجی از اعتراض‌های گسترده در ایالات متحده و سایر کشورهای جهان به وجود آورده ‏است. مردم جهان علاوه بر محکوم کردن مرگ فلوید، به نژادپرستی و خشونت پلیس کشورهای خودشان هم معترض و ‏خواستار اصلاحات هستند‎.


اردن: در صورت اجرای طرح الحاق واکنش نشان می‌دهیم
وزیر اطلاع‌رسانی و سخنگوی دولت امان اعلام کرد، اگر رژیم اشغالگر طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری را اجرایی کند، ‏اردن واکنش نشان می‌دهد‎. به گزارش ایسنا، امجد العضایله، وزیر اطلاع‌رسانی و سخنگوی دولت اردن در نشست خبری گفت که ‏عبدالله دوم، پادشاه اردن تماس‌های متعددی با رهبران جهان داشته و ایمن الصفدی، وزیر خارجه کشور هم با همتایان عرب و ‏اروپایی خود رایزنی کرده است‎. او تأکید کرد که تل‌آویو در صورتی که طرح الحاق را اجرایی کند، آرام نخواهد ماند‎. العضایله ‏ادامه داد:«ما تأکید کردیم صلح عادلانه و همه‌جانبه همان چیزی است که ملت‌ها و نسل‌های آینده خواستار آن هستند و از آن ‏حفاظت می‌کنند و با چیزی جز صلح منطقه آرام نخواهد گرفت و در صورتی که حقوق مشروع ملت فلسطین به آنها داده نشود، ‏اسراییل یا دیگر کشورها ثبات نخواهند داشت.» او افزود: «اردن همواره به تصمیم طرح الحاق هشدار می‌دهد.»


‎«اختلافات عمیق» دلیل لغو سفر وزیران خارجه و دفاع روسیه به آنکارا
منابع دیپلماتیک اعلام کردند، دلیل لغو سفر وزرای خارجه و دفاع روسیه به استانبول به منظور رایزنی درباره لیبی ‏‏«اختلافات عمیق» میان دو طرف درمورد پرونده این کشور بوده است‏‎.
به گزارش ایسنا، منابع دیپلماتیک اعلام کردند که سفر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه و سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به ‏استانبول که قرار بود دیروز به منظور رایزنی درباره لیبی انجام شود به دلیل اختلافات میان دو طرف لغو شد‎.‎‏ وزارت ‏خارجه ترکیه و روسیه در بیانیه‌شان دلیل لغو این سفر را اعلام نکردند اما منابع دیپلماتیک گفتند، از صبح یکشنبه تماس‌های ‏زیادی در راستای تلاش برای برگزاری این مذاکرات در موعد خود برقرار شد اما اختلافات عمیق درباره پرونده لیبی مانع ‏انجام این سفر شد‎.‎ در این راستا، روزنامه ملیت ترکیه فاش کرد که اختلافات بین آنکارا و مسکو منجر به تعویق در سفر وزیران خارجه و دفاع روسی ‏به ترکیه شد‎. ‎نکته جالب توجه این است که تعویق این سفر تنها یک روز بعد از اعلام این سفر رسانه‌ای شد‎. وزارت خارجه ترکیه ‏اعلام کرد، در تماس تلفنی چاووش‌اوغلو و همتای روسش بر سر ادامه توافقات و مذاکرات در سطح معاونان وزیران خارجه بین ‏دو کشور در مرحله آینده توافق شد‎. طبق گفته این وزارتخانه، مذاکرات در سطح وزیران در آینده انجام خواهد گرفت. ‎روزنامه ‏ملیت ترکیه نوشته است، روسیه تحرک دیپلماتیک را که ترکیه آماده آن بود با مانع روبه‌رو کرد و سفر وزیران روسی به استانبول ‏را به دلیل اختلافات بر سر «سرت لیبی» به تعویق انداخت‎. ‎به نوشته این روزنامه، هیأت دیپلماتیک و نظامی روسیه وارد مسکو ‏شد و با همتایان ترکیه‌ای خود در آنکارا نشست داشت‎. ‎این روزنامه آورده است که سلسله دیدارهایی بین طرفین در روزهای شنبه و ‏یکشنبه برگزار شد که منجر به بن‌بست در مذاکرات بر سر «سرت لیبی» شد‎.‎


تعداد بازدید :  623