اخبار روز
 

 

پرونده نژادپرستی آمریکا به شورای حقوق بشر رسید
شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار است روز چهارشنبه جلسه‌ای فوری برای رسیدگی به خشونت پلیس، نژادپرستی سیستماتیک ‏و خشونت علیه اعتراضات صلح‌آمیز در آمریکا برگزار کند‎. به گزارش رویترز، شورای حقوق بشر سازمان ملل دیروز در ‏بیانیه‌ای اعلام کرد، این تصمیم از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل در پی درخواست اخیر بورکینافاسو از جانب کشورهای ‏آفریقایی گرفته شده است‎.
آمریکا از اعضای شورای حقوق بشری ۴۷ عضوی و مستقر در ژنو به شمار نمی‌رود‎. در این بیانیه آمده است: مرگ جورج ‏فلوید، سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس سفیدپوست این کشور متأسفانه یک حادثه نادر نیست و به همین یک مورد هم ختم ‏نمی‌شود. مرگ این سیاهپوست آمریکایی موجی از اعتراض‌های گسترده در ایالات متحده و سایر کشورهای جهان به وجود آورده ‏است. مردم جهان علاوه بر محکوم کردن مرگ فلوید، به نژادپرستی و خشونت پلیس کشورهای خودشان هم معترض و ‏خواستار اصلاحات هستند‎.


اردن: در صورت اجرای طرح الحاق واکنش نشان می‌دهیم
وزیر اطلاع‌رسانی و سخنگوی دولت امان اعلام کرد، اگر رژیم اشغالگر طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری را اجرایی کند، ‏اردن واکنش نشان می‌دهد‎. به گزارش ایسنا، امجد العضایله، وزیر اطلاع‌رسانی و سخنگوی دولت اردن در نشست خبری گفت که ‏عبدالله دوم، پادشاه اردن تماس‌های متعددی با رهبران جهان داشته و ایمن الصفدی، وزیر خارجه کشور هم با همتایان عرب و ‏اروپایی خود رایزنی کرده است‎. او تأکید کرد که تل‌آویو در صورتی که طرح الحاق را اجرایی کند، آرام نخواهد ماند‎. العضایله ‏ادامه داد:«ما تأکید کردیم صلح عادلانه و همه‌جانبه همان چیزی است که ملت‌ها و نسل‌های آینده خواستار آن هستند و از آن ‏حفاظت می‌کنند و با چیزی جز صلح منطقه آرام نخواهد گرفت و در صورتی که حقوق مشروع ملت فلسطین به آنها داده نشود، ‏اسراییل یا دیگر کشورها ثبات نخواهند داشت.» او افزود: «اردن همواره به تصمیم طرح الحاق هشدار می‌دهد.»


‎«اختلافات عمیق» دلیل لغو سفر وزیران خارجه و دفاع روسیه به آنکارا
منابع دیپلماتیک اعلام کردند، دلیل لغو سفر وزرای خارجه و دفاع روسیه به استانبول به منظور رایزنی درباره لیبی ‏‏«اختلافات عمیق» میان دو طرف درمورد پرونده این کشور بوده است‏‎.
به گزارش ایسنا، منابع دیپلماتیک اعلام کردند که سفر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه و سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به ‏استانبول که قرار بود دیروز به منظور رایزنی درباره لیبی انجام شود به دلیل اختلافات میان دو طرف لغو شد‎.‎‏ وزارت ‏خارجه ترکیه و روسیه در بیانیه‌شان دلیل لغو این سفر را اعلام نکردند اما منابع دیپلماتیک گفتند، از صبح یکشنبه تماس‌های ‏زیادی در راستای تلاش برای برگزاری این مذاکرات در موعد خود برقرار شد اما اختلافات عمیق درباره پرونده لیبی مانع ‏انجام این سفر شد‎.‎ در این راستا، روزنامه ملیت ترکیه فاش کرد که اختلافات بین آنکارا و مسکو منجر به تعویق در سفر وزیران خارجه و دفاع روسی ‏به ترکیه شد‎. ‎نکته جالب توجه این است که تعویق این سفر تنها یک روز بعد از اعلام این سفر رسانه‌ای شد‎. وزارت خارجه ترکیه ‏اعلام کرد، در تماس تلفنی چاووش‌اوغلو و همتای روسش بر سر ادامه توافقات و مذاکرات در سطح معاونان وزیران خارجه بین ‏دو کشور در مرحله آینده توافق شد‎. طبق گفته این وزارتخانه، مذاکرات در سطح وزیران در آینده انجام خواهد گرفت. ‎روزنامه ‏ملیت ترکیه نوشته است، روسیه تحرک دیپلماتیک را که ترکیه آماده آن بود با مانع روبه‌رو کرد و سفر وزیران روسی به استانبول ‏را به دلیل اختلافات بر سر «سرت لیبی» به تعویق انداخت‎. ‎به نوشته این روزنامه، هیأت دیپلماتیک و نظامی روسیه وارد مسکو ‏شد و با همتایان ترکیه‌ای خود در آنکارا نشست داشت‎. ‎این روزنامه آورده است که سلسله دیدارهایی بین طرفین در روزهای شنبه و ‏یکشنبه برگزار شد که منجر به بن‌بست در مذاکرات بر سر «سرت لیبی» شد‎.‎


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/185908/اخبار--روز