شماره ۱۹۵۵ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
چگونه از فرصت در خانه ماندن برای ارتقای فرآیند یادگیری فرزند استفاده کنیم
بیایید اشتباهاتمان را بخوریم

[شهروند] والدین می‌توانند در کنار فرزندان خود فعالیت‌هایی انجام دهند که فرآیند یادگیری و سرگرمی ‏کودک را تسهیل کند. در مورد کودکان در سن پیش دبستانی و خردسالان، آلیسا مک‌کبی، استاد ‏روانشناسی در دانشگاه ماساچوست در لاول که متخصص توسعه زبان کودکان است، به والدین توصیه ‏می‌کند در طول روز برای خواندن کتاب با آنها وقت بگذارند: «خواندن تعاملی با کودکان (نه صرفا ‏بچه‌های پیش از سن مدرسه) برای آموزش زبان و آموزش محتوای درسی بسیار مفید است. والدین باید ‏فرزندان خود را ترغیب كنند كه در مورد تصاویر صحبت كنند، پیش‌بینی كنند كه در ادامه داستان چه ‏اتفاقی خواهد افتاد و شخصیت‌ها چه احساسی دارند.»‏
او همچنین توصیه می‌کند که تا حد امکان پیاده‌روی کنید؛ حتی شده در اطراف خانه چند دقیقه‌ای را با ‏فرزند خود راه بروید و در مورد هر چیزی که توجه کودک را  به خود جلب می‌کند، صحبت کنید. از این ‏کار می‌توانید به‌عنوان یک تمرین در ارتقای مهارت‌های زبان استفاده کنید. مثلا به او بگویید این یک ‏کفشدوزک است؛ این حشره به نظر او زیباست و چه رنگی دارد و به نظرش چگونه زندگی می‌کند؟ ‏والدین همچنین می‌توانند از اوقات فراغت خود در کنار فرزندان برای گفت‌وگو در مورد تجربیات گذشته ‏استفاده کنند، مثلا با دیدن آلبوم‌های قدیمی. عکس مادربزرگ را ببینیم و از فرزند خود بپرسیم یادت می‌‏آید دفعه گذشته که مادربزرگ را ملاقات کردیم چه زمانی بود؟ با این کار می‌توانیم کودک را به حرف ‏زدن و مرور خاطرات وادار کنیم تا توضیح دهد که چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، کجا، چگونه و به ‏چه دلیل اتفاق افتاده است و او در مورد آن چه حسی دارد. این روانشناس خاطرنشان می‌کند كه این ‏کار  «یادآوری مفصل» خاطره‌هاست و از حافظه اتوبیوگرافیك و توانایی روایت برخوردار است.‏
برای بچه‌های بزرگ‌تر و مسئولیت پذیرتر، انواع خاصی از بازی‌های مستقل می‌توانند جایگزین ‏یادگیری ساختاری مدرسه شوند. میشل مارتین، استاد دانشکده اطلاع‌رسانی دانشگاه واشنگتن و بنیانگذار ‏برنامه سوادآموزی تابستانی برای کودکان پیشنهاد می‌کند کودکانی که درحال یادگیری اصول ریاضی ‏هستند را به یک مأموریت در اطراف خانه یا ساختمان بفرستید تا مثلاً همه پنجره‌ها را بشمارد. سپس از ‏آنها تعداد متوسط پنجره‌ها در هر اتاق یا آپارتمان را بپرسید. از ایده‌های سرگرم‌کننده برای کودک ‏استفاده کنید؛ یک ماژیک قابل پاک شدن بردارید و روی پنجره کلمات جدا از هم یا تمرین‌های ریاضی ‏بنویسید؛ تقریبا شبیه نوشتن روی دیوار. اما این بار مجاز به انجام این کار هستید.‏
تعطیل شدن مدرسه و نبود هشت ساعت مراقبت از کودک که هر روز هفته انجام می‌شد، والدین را با ‏کار مضاعف روزانه مواجه کرده است. والدینی که از خانه کار می‌کنند هم این چالش را دارند که فرزندان ‏خود را در خانه سرگرم کنند تا خودشان بتوانند امور شغلی را پیش ببرند. برای انجام کارهای روزانه که به ‏هر حال باید اتفاق بیفتد، مانند پخت و پز، مارتین توصیه می‌کند روی کمک بچه‌های کمی بزرگ‌تر ‏حساب کنید:  آشپزی می‌تواند یک کلاس علمی باشد؛ در مورد چگونگی کار مخمرصحبت کنید، تفاوت ‏نصف فنجان و یک چهارم فنجان می‌تواند  یک درس ریاضی باشد. از او بپرسید نصف فنجان به علاوه ‏یک چهارم فنجان چقدر است؟ یا اینکه در مورد مواد اولیه و اسم آنها با او صحبت کنید. شناختن ‏جوش شیرین و پودر وانیل برای آنها هیجان‌انگیز است و از طرفی این امکان را برای بچه‌ها فراهم می‌‏کند تا در مورد تغذیه و غذاها و طعم دهنده‌ها از سراسر جهان بیاموزند. وقتی دخترم کوچک بود، با ‏استفاده از قالب‌های مصنوعی حروف و اعداد به شکلات‌های ذوب شده شکل می‌دادیم و وقتی خشک ‏می‌شدند کلمات درست و غلط تشکیل می‌دادیم و می‌توانستیم اشتباهات خود را بخوریم.‏
مشغول نگه داشتن بچه‌ها در طول روز به‌طوری که نیاز به نظارت نداشته باشند، برای سنین بالاتر آسان‌‏تر است؛ولی برای بچه‌های زیر چهارسال بازی مستقل سخت است. آنها واقعاً به تعامل اجتماعی احتیاج ‏دارند. «والدین وسوسه می‌شوند برای سرگرم کردن بچه‌های کوچک‌تر از تبلت یا موبایل  یا موارد ‏مشابه استفاده کنند؛ این حس قابل درک است، اما آنها باید بدانند که کودک هرچه کوچک‌تر باشد، ‏این ابزار از نظر زبان و رشد شناختی مضرتر است.» به‌عنوان گزینه‌های دیگر می‌توان از کتاب‌های ‏صوتی و شنیدن و تکرار شعر و ضبط صدای کودک برای سرگرمی و آموزش او استفاده کرد. مارتین هم ‏با شور و شوق کتاب‌های صوتی را به‌عنوان روشی برای یادگیری همزمان بچه‌ها و بزرگسالان توصیه می‌‏کند. هر کودکی می‌تواند عاشق کتاب شود. او به‌خصوص برای بچه‌های سن مدرسه توصیه می‌کند که ‏خواندن  کتاب‌ها و تماشای سری فیلم‌های هری پاتر که برای بیشتر آنها جذاب است را شروع کنند. ‏در این کار می‌توانید طوری برنامه‌ریزی کنید که فرزند شما اول کتاب را بخواند و بعد فیلم را تماشا ‏کند؛ تا با تحلیل بین محتوای این دو تفکر انتقادی و تحلیل را هم در کودک فعال کنید.‏
‏ منبع:   ‏https:  //www.theatlantic.com

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهد شد.

تعداد بازدید :  163