شماره ۳۳۶۶ | دوشنبه 12 خرداد 1404
صفحه را ببند
پاسخ معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه به گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
اقدام گروسی یک اقدام سیاسی و در راستای منافع برخی کشورهای خاص است

کاظم غریب‌آبادی در پاسخی مبسوط به گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: مادامی که فعالیت‌های هسته‌ای کشورها تحت نظارت آژانس باشد، هیچ جای نگرانی وجود ندارد. هیچ محدودیتی نیز درخصوص سطح غنی‌سازی برابر اسناد آژانس وجود ندارد و تنها محدودیت، عدم‌انحراف آن به سمت مقاصد غیرصلح آمیز است.
«کاظم غریب آبادی» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، صبح دیروز در واکنش به گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص ایران که قرار است هفته آینده (دوشنبه ۱۹ خرداد) به نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شود اما بخش‌هایی از این گزارش محرمانه در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، مطلبی را منتشر کرد.

گروسی نسبت به اقدام سیاسی در راستای منافع برخی کشورهای خاص پاسخگو باشد
غریب‌آبادی نوشت: در این چارچوب، مدیرکل آژانس هیچ حقی و حتی تکلیفی ندارد که یک فعالیت مشروع را تحت عنوان یک فعالیت مورد نگرانی معرفی کند. این اقدام آقای گروسی کاملاً یک اقدام سیاسی و در راستای منافع برخی کشورهای خاص است که باید نسبت به آن پاسخگو باشد.
وی با اشاره به موضوع غیرمرتبط دیگری که آقای گروسی در گزارش خود به آن اشاره کرده است، ادامه داد: درخصوص کد اصلاحی ۳.۱ است؛ در این مورد باید اذعان شود که بعد از خروج آمریکا از برجام و عدم‌اجرای تعهدات سه کشور اروپایی تحت این توافق، جمهوری اسلامی ایران نیز در اجرای قانون راهبردی مجلس شورای اسلامی اجرای تعهدات هسته‌ای فراتر از پادمان خود را تحت این توافق متوقف نمود. کد ۳.۱ که ناظر بر اظهار زودهنگام تاسیسات اتمی است، به‌عنوان یک تعهد پادمانی محسوب نمی‌شود و تکرار آن به‌عنوان یک تعهد توسط آژانس، به آن مشروعیت نمی‌بخشد.

۱۲۰ نفر از بازرسان آژانس در دفتر راستی آزمایی ایران فعالیت می‌کنند
غریب‌آبادی خاطرنشان کرد: در گزارش همچنین ادعا شده است که «ایران طی چند سال گذشته به‌گونه‌ای لغو انتصاب بازرس‌های باتجربه را اِعمال کرده که توانمندی آژانس را برای اجرای مؤثر و کارآمد پادمان تضعیف می‌کند». بایستی خاطرنشان شود که برابر گزارش آژانس درخصوص اجرای پادمان‌ها در سال ۲۰۲۴، تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴ تعداد ۲۷۴ بازرس در بخش‌های عملیاتی و دفتر راستی‌آزمایی ایران شاغل بودند. ۱۲۰ نفر از این بازرسان در دفتر راستی آزمایی ایران نیز فعالیت می‌کنند.
وی ادامه داد: اینکه جمهوری اسلامی ایران پس از اقدام سیاسی سه کشور اروپایی در شورای حکام، انتصاب برخی از بازرسان با ملیت این کشورها را پس گرفت، نباید به منزله این تلقی شود که ظرفیت و توانایی آژانس در ایران تضعیف شده است. طبیعی است که ایران نمی‌تواند به بازرسان با تابعیت این کشورها اطمینان لازم را داشته باشد و لغو انتصاب بازرسان منصوب شده، یک حق پادمانی برای ایران است. واقعاً جای تأسف دارد که آقای گروسی فعالیت ۱۲۰ بازرس از ملیت‌های مختلف برای ایران را نادیده می‌گیرد و صرفاً ظرفیت و توانمندی آژانس را به تعداد معدودی بازرس با تابعیت سه کشور اروپایی خلاصه می‌کند!

این حجم از فعالیت‌های آژانس در ایران، نشانه چیست؟
معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر خارجه نوشت: هفتم، تمام موارد فوق در حالی است که در همین گزارش آمده است «ایران همچنان در زمینه مسائل مربوط به اجرای معمول پادمان‌ با آژانس همکاری می‌کند و آژانس متناسب با چرخه سوخت هسته‌ای و فعالیت‌های ایران، تلاش گسترده‌ای برای راستی‌آزمایی در این کشور انجام می‌دهد». در گزارش اجرای پادمان‌ها در سال ۲۰۲۴ نیز در این رابطه آمده است که «براساس ارزیابی انجام‌شده، دبیرخانه به این نتیجه رسیده است که مواد هسته‌ای اظهارشده در ۳۱ کشور، شامل ایران، در فعالیت‌های صلح آمیز باقی مانده‌اند». گزارش اجرای پادمان‌ها در سال ۲۰۲۴، همچنین نکات قابل توجه دیگری دارد. به‌عنوان مثال، در این گزارش آمده است که از میان ۳۲ کشور دارای موافقتنامه پادمان، بدون پروتکل الحاقی لازم الاجرا، که ایران نیز در میان این گروه از کشورها قرار دارد، از ۱۰۰ تاسیسات هسته‌ای تحت پادمان ۲۱ مورد آن در ایران قرار دارد. ۴۹۳ مورد از ۶۸۲ بازرسی از این گروه از کشورها فقط از ایران انجام شده است. ۱۴۴ راستی آزمایی اطلاعات طراحی از ۲۲۴ مورد صرفاً از ایران انجام شده است. ۱۲۶۰ نفر روز بازرسی از ۱۸۹۵ نفر روز بازرسی در این گروه صرفاً از ایران انجام شده است. 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهد شد.

تعداد بازدید :  93