معاون اول رئیسجمهور با تأکید بر اینکه اتمام آزادراه تهران- شمال یکی از اولویتهای اصلی دولت است، گفت: ما قصد داریم کاری که ۳۰ سال طول کشیده است را در این دولت تمام کنیم و به سرانجام برسانیم.
محمدرضا عارف با سرمایهگذاران و بهرهبرداران آزادراههای کشور دیدار و گفتوگو کرد. در این دیدار همچنین دبیر هیأت دولت، وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و رئیسکل بانک مرکزی حضور داشتند.معاون اول رئیسجمهور بعد از شنیدن گزارشها و پیشنهادهای فعالان بخش آزادراهی کشور گفت: واقعیت این است که در سه دهه گذشته، کارهای بسیار ارزشمندی در بخش زیربنایی راهها انجام شده است و وضعیت ما در این حوزه، نسبت به ۳۰ سال گذشته اصلا قابل مقایسه نیست. آنچه امروز در اختیار داریم، توان و ظرفیت کشور در حوزه طراحی و اجرای آزادراهها با مشارکت بخش خصوصی را نشان میدهد و آزادراه تهران- شمال، با تونلها و جادههایی که در آن ساخته شده، باعث غرور و افتخار است. وی افزود: تمامی دولتها در بخش راه، همیشه نقش حمایتی داشتهاند و شخصا به یاد ندارم که با مقامات کشورهای خارجی (مرتبط با این حوزه) دیداری داشته باشم اما بحثی از سدسازی، پلسازی و راهسازی نشده باشد.
اجرای کار را به بخش خصوصی واگذار کنید
عارف در ادامه این جلسه به بیان خاطراتی از حضور در جمع فعالان ساخت و نگهداری آزادراهها پرداخت و با تشکر از وطندوستی و فداکاری آنها با وجود مشکلات مالی گفت: در هنگام ساخت یکی از آزاد راههای اصلی کشور، درحالیکه جاده زیرسازی شده اما هنوز آسفالت نشده بود برای بازدید به آنجا رفتیم. در حال بازدید بودیم که متوجه فردی شدیم که با پیکان نان تازه از قزوین برای کارگران آورده و مشغول توزیع آن بود. یکی از مسئولان وی را معرفی کرد و گفت که ایشان پیمانکاری هستند که مسئولیت ساخت این قطعه از آزادراه را برعهده دارند. برایم بسیار غرورآفرین بود که آقای پیمانکار با وجود آنکه بابت کاری که انجام داده بود از دولت، طلب داشت، اما کار را رها نکرده بود و با اشتیاق و علاقه کار را ادامه میداد.
وی در ادامه به بیان خاطره دیگری پرداخت و گفت: در یکی از جادههای اصفهان، مشکلی پیش آمده بود و برای بازدید به آنجا رفته بودیم.، مدیران دولتی به من گفتند که پیمانکار مبلغ زیادی از دولت طلب دارد و امکان دارد اعتراضهایی داشته باشد. وقتی به آنجا رسیدیم شخص پیمانکار را دیدم و بعد از احوالپرسی به ایشان گفتم میدانم که شما مبلغ سنگینی طلب دارید، گفت نه طلبی ندارم، این وظیفهام است که با کیفیت خوب کار کنم؛ این هم نگاه غرورآفرین پیمانکار دیگری بود که به عشق ایران و وطنش کار میکرد.
حامی بخش خصوصی هستیم
معاون اول رئیسجمهور در ادامه گفت: ما وقتی این عشق و علاقه به ایران را در این بخش میبینیم، با تمام توان برای پیشرفتش تلاش خواهیم کرد و حتی وقتی بین بخش دولتی و بخش خصوصی رقابتی وجود داشته باشد، حتما طرف بخش خصوصی میایستیم.
وی افزود: کار شما اولویت ذاتی دولتها است، بهدلیل کاهش تلفات انسانی و کاستن از سوخت مصرفی و تأثیر آن در محیطزیست و همینطور صرفهجویی در وقت و هزینه شهروندان و دیگر مزایای آن، با هر شاخصی که درنظر گرفته شود، باز هم صرفه دولتها با ساخت آزادراه است، اما به هر حال منابع دولت هم محدود است.
نقشی ماندگار بر نقشه ایران
وی در ادامه خطاب به حاضران در جلسه گفت: با همه تنگناها و مشکلات مالی و مسائلی که وجود دارد اما شما به بزرگی کارتان و خدمت به وطن فکر کنید؛ اینکه ۱۵ تا ۲۰ درصد در کاهش تلفات نقش دارید خدمتی است که با پول قابل ارزشگذاری نیست. شما صرفا کار اقتصادی نمیکنید، بلکه در حال خدمت به وطنتان هستید.
معاون اول رئیسجمهور افزود: ما در این حوزه نیاز به قانون جدید نداریم، اما در هر موردی که نیاز به همکاری دولت باشد، پای کار هستیم و با تمام قدرت و توان، حمایت میکنیم و خواهیم دید که تا پایان دولت چهاردهم چند پروژه بزرگ آزادراهی را به نتیجه خواهیم رساند.
در این نشست، یک نفر از پیمانکاران و بهرهبرداران بزرگ آزادراهی کشور، با گلایه از اینکه طی دههها، همیشه بیش از ۱۵ مشکل تکراری را بیان کرده و به نتیجه نرسیدهاند، گفت: خوشبختانه در جلسهای که امروز با وزیر راه و شهرسازی داشتیم، شش مورد از مشکلات حل شد و امیدواریم در این دولت برای سایر مشکلات نیز چارهاندیشی شود.