مسعود پزشکیان در مراسمی ضمن رونمایی از بخشی از الواح هخامنشی بازگردانده شده به کشور، در دیدار مدیران و فعالان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در واکنش به مطالب مطرح شده از سوی ایشان مبنی بر اینکه یکی از مسائل اصلی در این حوزه به خصوص در زمینه گردشگری، رفع تنشها در عرصه روابط منطقهای و بینالمللی است، تصریح کرد: بنده اساسا با شعار و رویکرد ایجاد وفاق در داخل و گسترش و تقویت روابط با کشورهای همسایه و دیگر کشورهای دنیا به ریاست جمهوری رسیدم.
پزشکیان با اشاره به شناسایی یک شهر با قدمت حداقل ۷۵۰ سال در آذربایجان شرقی با ساختار اداری بسیار پیشرفته اظهار داشت: در این شهر دانشگاهی وجود داشته که در قیاس با دانشگاههای امروز جهان، جزو دانشگاههای نسل ۴ به حساب میآید در حالی که عموم دانشگاههای بزرگ کشورمان امروز نهایتا جزو نسل ۲ هستند. در این دانشگاه به ۷ زبان زنده دنیا دانشجو تربیت میشده و مدیریت این شهر بسیار حسابشده و بر اساس فرآینده بوده است، روشی که حتی امروز ما در نظام مدیریتی خود نتوانستهایم آن را اجرا کنیم.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز متاسفانه حتی با میراث تمدنی درخشان خود آشنایی کافی نداریم و رشته ارتباط ما با هویت متمدن کشورمان بریده شده است، گفت: امروز خیلی که تلاش کنیم و در نظام آموزشی کشور نخبه هم تربیت کنیم، عموم این نخبگان به دنبال مهاجرت از کشور هستند و نه ماندن و آباد کردن کشور؛ یکی از دلایل اصلی این بیعلاقگی برای ماندن و تلاش برای ساختن کشور، بیاطلاعی و عدم ارتباط با هویت درخشان تمدنی کشور است که باعث شده جوانان نخبه احساس تعلق و دلبستگی به این آب و خاک نداشته باشند.
پزشکیان تقصیر عدم دلبستگی به کشور را متوجه عملکرد مسئولان و ناکارآمدی نظام آموزشی کشور دانست که نتوانستهاند گذشته درخشان کشور را به خوبی تصویر کنند، تا این جوانان و نخبگان ریشههای هویتی خود را بیابند و با افتخار به آن به دنبال احیا و بازآفرینی آن مجد و عظمت باشند و خاطرنشان کرد: اگر به دقت به گذشته نگاه کنیم و آن را بشناسیم درخواهیم یافت که درسهای فراوانی در عرصههای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، حکومتداری، اقتصاد و دیگر عرصهها برای ما دارد؛ به عنوان مثال بسیار مهم است که بدانیم سلسلهای مثل هخامنشیان با چه نظام سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی چنان حکومت و قلمرو پهناوری را در صلح و آرامش و شکوفایی اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی اداره میکرده است.
ایران مملو از سرمایه است
رئیس جمهور با بیان اینکه امروز دشمنان، با ایجاد اختلاف ما را به جان هم انداختهاند و منابع ما را غارت میکنند و برخی دیگر از ما را با وحشیگری قتلعام میکنند، اما تفرقه مانع از آن میشود که ما بتوانیم منسجم و یکپارچه مقابل آنها بایستیم، گفت: ما از ریشهها و هویت خود جدا شدهایم و نتوانستهایم درسهای لازم را از نحوه اداره جامعه و حکومتهای موفق گذشته بگیریم. ایرانی که ما در آن زندگی میکنیم مملو از سرمایههای علمی، فرهنگی، مدیریتی، سیاسی، ارتباطی و اجتماعی است و برای موفقیت باید واقعیات تمدن درخشان آن را برای خودمان و دیگران آشکار کنیم.
پزشکیان با اشاره به اینکه ما در تاریخ درخشان و افتخارآمیز خود نمونهها و الگوهای درخشانی از حکمرانی موفق داریم، افزود: در دوره نمایندگی مجلس، یکی از دوستان نظر بنده را درباره حکومت پارلمانی پرسید که به او گفتم چرا بر مبنای عهدنامه مالک اشتر حکومت اسلامی نداشته باشیم؛ عهدنامه مالک اشتر یکی از بهترین مدلهای حکومتداری را تشریح کرده است که بر مبنای آن به عنوان مثال یک استاندار اختیارات کافی برای اداره استان محل ماموریت خود را دارد، به حاکم کشور پاسخگوست و ملاک و شاخص ارزیابی عملکرد او میزان رضایت مردم است. ما باید فقط یک شاخص در حکومتداری داشته باشیم و آن میزان رضایت مردم از کیفیت خدمتگزاری ماست.
رژیم صهیونیستی هیچ چارچوب و مبانی حقوق بین المللی و انسانی را رعایت نمی کند
رئیس جمهور افزود: متاسفانه از همان روز اول آغاز به کار رسمی بنده، به شکل مستمر و بلاوقفه حوادثی رخ داده و با اقدامات یک رژیم وحشی شرایطی برای ما ایجاد شده که در مسیر پیشبرد این سیاست مانعتراشی میکند. کشورهای غربی به سردمداری آمریکا رژیمی را در منطقه مستقر کردهاند که هیچ چارچوب و مبانی حقوقی بینالمللی و انسانی را رعایت نمیکند و زن و کودک و پیر و جوان را بیگناه قتلعام میکند و همین کشورها که ادعای دفاع از حقوق بشر دارند و به خاطر قصاص یک قاتل علیه ما جنجال به پا میکنند، با سکوت خود این جنایات را تایید میکنند.
واکنش پزشکیان نسبت به ایجاد دانشگاههای متعدد در کشور
مسعود پزشکیان در دیدار اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، تبعیض و بیعدالتی را مهمترین چالش و آفت نظام آموزشی کشور و موجب اتلاف سرمایههای انسانی و عدم رشد استعدادها عنوان کرد و افزود: اهمیت ساختار نظام آموزشی کشور به حدی است که اصلاح و رشد جامعه در ساحتهای مختلف به آن وابسته بوده و وقتی این ساختار با اهمیت، دچار نقصان باشد، قطعا رشد و پیشرفت جامعه نیز با اختلال مواجه خواهد شد.
رئیس جمهور با بیان اینکه متاسفانه موازیکاری شوراها و نهادهای مختلف در امر آموزش به جای کمک به حل مشکلات، بر چالشها و مسائل این بخش افزوده است، تصریح کرد: ما در تلاشیم ضمن اصلاح این روندها، ساختار جدید در نظام آموزشی را بر پایه عدالتمحوری به گونهای طراحی کنیم که یک فرد در تهران که از امکانات متنوعی برخودار است، با فردی که در شهری دور افتاده و محروم زندگی میکند در شرایطی برابر و عادلانه با هم تحصیل و رقابت کنند.
پزشکیان در ادامه بر ضرورت ترمیم و تقویت زیرساختها در کنار اصلاح ساختار آموزش کشور تاکید کرد و گفت: بنای دولت چهاردهم تقویت مدارس دولتی است و در این زمینه برای ساخت کل مدارس مناطق محروم با مشارکت مردم و دیگر نهادها هدفگذاری و برنامهریزی شده است.