شماره ۳۱۴۶ | ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۸ مرداد
صفحه را ببند
آیا ناتو عملا وارد درگیری با روسیه شده است؟

[فرشته کیانی] ارتش اوکراین ششم آگوست با حمله به خاک روسیه منطقه کورسک را تصرف کرد، اقدامی که ولادیمیر پوتین آن را «تحریک‌آمیز» خواند. با وجود درگیری در منطقه کورسک، «موسسه مطالعات جنگ» مستقر در آمریکا اعلام کرد که نیروهای روسی در حال «حفظ سرعت عملیاتی بالای» خود در دونتسک هستند که نشان‌دهنده اولویت پیشروی‌های روسیه در شرق اوکراین است. «سی‌ان‌ان» درباره آخرین تحولات جنگ اوکراین نوشت: «روسیه به‌سرعت در حال نزدیک‌شدن به یک مرکز نظامی کلیدی در شرق اوکراین است و مسکو به پیشروی‌های خود با وجود دستاوردهای کی‌یف در منطقه کورسک ادامه می‌دهد. به گفته مقامات آمریکایی، اوکراین از تسلیحات و وسایل نقلیه آمریکایی در حمله به روسیه استفاده کرده است. طی ماه‌های اخیر، دستاوردهای روسیه افزایشی بوده، اما پیشروی به سمت شهر پوکروفسک در شرق اوکراین، نگرانی اوکراین و متحدانش را برانگیخته و کی‌یف خواهان تخلیه سریع غیرنظامیان شده است. تصرف این شهر، روسیه را به تصرف تمام مناطق شرقی اوکراین، لوهانسک و دونتسک، نزدیک‌تر می‌کند.»

جنگ ناتو؛ آموزش سربازان اوکراینی در بریتانیا
در این میان، شبکه «راشا تودی» به نقل از روزنامه انگلیسی «تایمز» نوشت: «مربیان بریتانیایی سربازان اوکراینی را قبل از حمله به کورسک آموزش داد که چگونه به ساختمان‌های مرتفع حمله کنند.» پایگاه اینترنتی «ورلد سوسیالیست» نیز به نقل از روزنامه انگلیسی «سان» از آموزش نیروهای اوکراینی برای حمله به کورسک، در بریتانیا خبر داد و نوشت: «این اقدام بر شواهد روزافزون مبنی بر نقش رهبری «ناتو» در آماده‌سازی و هماهنگی این حمله افزوده است. انگلیس، آمریکا، فرانسه و آلمان ده‌ها هزار نیروی اوکراینی را در قلمرو خود آموزش و به آنها یاد داده‌اند که چگونه با سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته‌ای که در اختیار اوکراین قرار گرفته و اکنون به خاک روسیه سرازیر شده‌، کار کنند. فهرست سخت‌افزارهای نظامی ناتو که در حمله به کورسک به‌کار گرفته شده‌اند، در حال افزایش است. «اسکای‌نیوز» پنجشنبه گزارش داد که از تانک‌های رزمی «چلنجر2» بریتانیا در این حمله استفاده شده است. رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقامات آمریکایی ناشناس مدعی شده‌اند که آمریکا و ناتو پیش‌تر، از این حمله مطلع نشده بودند. با این‌حال، با توجه به هماهنگی سطح بالایی که برای انجام چنین حمله گسترده‌ای با استفاده از سخت‌افزارهای پیچیده ناتو لازم است، این ادعا کاملا باورنکردنی است.»

جنگ‌افزارهای زرهی غرب در قلب حمله
از سوی دیگر، «گاردین» هم گزارش داد که «جنگ‌افزارهای زرهی غربی در قلب این حمله قرار داشت، از جمله خودروهای زرهی استریکر آمریکا و ماردر آلمان... و حتی تسلیحات اهدایی بریتانیا از جمله تانک‌های چلنجر 2.» «گاردین» در حمله اوکراین، دو پل کلیدی روی رودخانه «سیم» در منطقه کورسک روسیه تخریب شد. مسکو می‌گوید که اوکراین از موشک‌های آمریکایی برای تخریب این پل‌ها استفاده کرده است. سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم گفت که منطقه کورسک مورد اصابت راکت‌اندازهای ساخت غرب، احتمالا هیمارس (HIMARS) آمریکایی قرار گرفت. پایگاه «ورلد سوسیالیست» نتیجه گرفته است: «از آنجا که طیف گسترده‌ای از تسلیحات پیشرفته به خاک روسیه سرازیر می‌شود، تظاهر به اینکه ناتو در این جنگ شرکت نمی‌کند از بین می‌رود. بنابراین هدف قدرت‌های ناتو در استفاده از این جنگ برای سرنگونی دولت روسیه آشکار و آشکارتر می‌شود.»


تعداد بازدید :  105