شماره ۳۱۴۰ | ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۱ مرداد
صفحه را ببند
شارلاتانیسم کلیسای کاتولیک، دلیل ظهور پروتستانیسم

[شهروند] احتمالاً این به اصطلاح داستان طنز، بارها در ستون سرگرمی مجلات هفتگی و ماهانه یا صفحات فضای مجازی به چشم‌تان آمده است که می‌گوید: «طی قرون وسطی، در اروپا کشیش‌های کاتولیک بهشت را در ازای دریافت چند سکه به مردم می‌فروختند. در آن ایام روزی مردی وارد یک کلیسا شد و با پرداخت مقداری پول، «جهنم» را از کشیش مسئول فروش خرید. این مرد پس از دریافت سند مهر شده جهنم، به میدان شهر رفت و به مردم گفت دیگر لازم نیست به کلیسا پول بدهند و قطعه‌ای از بهشت را بخرند. وقتی مردم دلیل آن را از او پرسیدند، مرد چنین جواب داد: برای این‌که من امروز همه جهنم را یکجا خریدم و مطمئن باشید هیچ‌ یک از شما را به آن راه نخواهم داد!» نکته اینجاست که اصل این داستان چه خنده‌دار و چه گریه‌دار کاملاً حقیقت دارد و بهشت‌فروشی کلیسای کاتولیک در تاریخ ثبت شده است. اما ماجرای خرید جهنم توسط آن مرد دقیقاً به این شکل نیست و در عالم واقع، کسی که به مبارزه با منفعت‌طلبی کلیسای کاتولیک برخاست از جنس خود آن‌ها یعنی یک کشیش بود. همچنین ضربه‌ای که این کشیش به هم‌صنفان خود زد نیز بسیار کاری‌تر از عملی چون خریدن جهنم بود!

کشیش آلمانی چشم در چشم پاپ
شخصی که از او گفتیم کسی نیست جز مارتین لوتر، کشیش شورشی اهل آلمان که 507 سال پیش در چنین روزی، برابر 11 آگوست 1517 میلادی، با وجود مخالفت شدید پاپ، اصول مذهب جدید یعنی «پروتستان» را به شکل عمومی منتشر کرد. او در نخستین گام، با صدور اعلامیه‌ای که ٩٥ بند داشت، سوء‌استفاده‌های مالی از مذهب، مانند خریدوفروش بهشت و تحویل آمرزش‌نامه در قبال دریافت پول را محکوم کرد. مارتین لوتر متن اعلامیه خود را بر دیوار کلیسای ویتنبرگ در آلمان آویخت و به این شکل آغاز اصلاحات نوین در مسیحیت را اعلام کرد. اقدام این کشیش آلمانی به معنای تمرد در برابر دستورات صریح کلیسای کاتولیک و نفر اول آن یعنی پاپ بزرگ بود. اعلان جنگ مذهبی لوتر ظرف کمتر از یک ماه کل اروپا را درنوردید و پاپ لئون دهم را وادار به واکنش کرد. لئون دهم ادعاهای لوتر را دروغ و حاصل کج‌فهمی او از اصول کاتولیسیزم قلمداد کرد. اما دیر شده بود و بسیاری از اروپائیان دیگر حوصله موعظه‌های اینچنینی را نداشتند.

پشت کردن مردم به مذهب طماع
حرف‌های لوتر توجه بسیاری از ساکنان اروپا را که سال‌ها اسیر پول‌‌پرستی و طمع کلیسای کاتولیک بودند، به خود جلب کرد. این شورش مذهبی، مسیحیانی که با تعالیم کاتولیک‌ها مشکل داشتند به دور هم جمع کرد که نتیجه آن ظهور یکی از بزرگترین جنبش‌های مذهبی تاریخ مسیحیت یعنی «پروتستانیسم» بود. مذهب نو در مدتی کم توانست پیروان زیادی را جذب کند. پروتستان‌ها با رد عصمت پاپ و توانایی کشیش‌ها برای فرستادن مسیحیان به بهشت یا جهنم، مهم‌ترین منبع درآمد کلیسای کاتولیک روم یعنی دریافت هدایا و نذورات مردمی را هدف قرار دادند. این موضوع چیزی نبود که کاردینال‌ها واسقف‌ها از کنارش به راحتی عبور کنند. در نهایت سوم ژانویه ١٥٢١ میلادی، کلیسای کاتولیک روم، ٤ سال پس از شورش مارتین لوتر، او را تکفیر کرد. به این ترتیب زمانی رسید که موافقان و مخالفان مذهب جدید مقابل هم صف کشیدند و چنین شد که جهان به نظاره خونین‌ترین فصل‌های تاریخ قاره اروپا با میدان‌داری کلیسای کاتولیک و با هدف سرکوب پیروان مذهب جدید و جلوگیری از نشر پروتستانیسم، نشست.

 


تعداد بازدید :  44