[ شهروند] شهرام دبیری معاون پارلمانی رئیسجمهور اعلام کرد که وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم فردا به مجلس معرفی خواهند شد. محمد جعفر قائمپناه معاون اجرایی رئیس جمهور نیز گفت: همه ایران با گرایشهای مختلف، باید در دولت نقش داشته باشند و دولت چهاردهم، متشکل از همه نگاهها در کشور است.
دولت با مجلس در خصوص وزرای پیشنهادی مشورت نداشته است
علیرضا سلیمی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت معرفی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس جهت اخذ رای اعتماد گفت: مجلس فردا جلسه علنی خواهد داشت و فهرست وزرای پیشنهادی جهت اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی خواهد شد و نمایندگان بر اساس آیین نامه داخلی مجلس به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی خواهد پرداخت. وی افزود: البته دولت مشورتی با مجلس در خصوص وزرای پیشنهادی نداشته است اما علی رغم این موضوع، مجلس با دقت به بررسی برنامه ها، توانایی ها، سوابق، کارنامه و صلاحیت وزرای پشنهادی خواهد پرداخت. سخنگوی هیأت رئیسه تأکید کرد: بطور قطع وزرای پیشنهادی که ویژگی های لازم را داشته باشند، مجلس در خصوص رأی اعتماد همکاری لازم را خواهد داشت.
تجربه شفافیت در مسیر پیچیده انتخاب وزیران
دیروز معاون راهبردی رئیسجمهور درباره جلسه شورای راهبری در حوزههای محیط زیست، زنان، رفاه و جوانان گفت: این یک تجربه جدید شفافیت و دموکراسی در مسیر پیچیده و دشوار انتخاب وزراست.
محمدجواد ظریف در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: پنجشنبه (18 مرداد) روز سنگین و پرچالشی بود. در دیدارهای جداگانه از هشت صبح تا ۱۱ شب، مدیران ستاد تهران و اعضای کمیتههای بهداشت، نفت و سیاست خارجی، با صمیمیت و صراحت، دیدگاهها و انتظارات خود را بیان کردند.
وی افزود: در جلسه ۲۰۰ دقیقهای شورای راهبری، گزارش این دیدارها و نیز گفت و گو با اعضای کمیتههای محیط زیست، زنان، رفاه، جوانان، اطلاعات و دیگر نخبگان و فعالان جامعه مدنی را ارائه کردم. اعضای شورای راهبری همچنین گزارش رئیس دفتر رئیس جمهور را از مصاحبههای پزشکیان بزرگوار با برخی نامزدها (که به معنی قطعی بودن هیچیک از آنان نیست و بعضاً برای یک مسئولیت با چند نفر مصاحبه شده است) و آخرین وضعیت گزینههای عضویت در هیات دولت را شنیدند و دیدگاههای خود را برای انتقال به ریاست جمهوری به ایشان بیان کردند.
وی اضافه کرد: همچنین نگرانیها نسبت به برخی شایعات توسط اعضای شورای راهبری بیان شد. لازم است از توجه و حساسیت مردم عزیز نسبت به روند و نتایج تعیین اعضای هیات دولت قدردانی کنم. این یک تجربه جدید شفافیت و دموکراسی در مسیر پیچیده و دشوار انتخاب وزراست.
ظریف خاطرنشان کرد: بیگمان هر تجربه جدیدی با ایرادها و چالشهای فراوانی روبهرو است که مهمترین آن مقاومت در برابر تغییر و باور نداشتن به نوآوری و سپردن کار به جوانان است. خوشبختانه رئیس جمهور محترم با شجاعت و باور به تغییر، نوآوری و جوانان، گام نخست را در این مسیر دشوار و پرفراز و نشیب برداشتهاند که شایسته قدردانی و سپاس است.
منتجب نیا: کابینه باید بر اساس عقلانیت انتخاب شود
حجت الاسلام رسول منتجب نیا دبیر کل حزب جمهوریت درباره تشکیل کابینه وفاق ملی در دولت چهاردهم و گمانهزنیها در مورد تشکیل دولت ائتلافی، اظهار کرد: رئیس جمهور باید افراد کابینه، معاونان و مشاوران خود را براساس معیارها و شاخصهایی که مورد اتفاق عقلاست، انتخاب کند. دولتهایی مانند دولت شهید رئیسی و محمود احمدینژاد موجب به حاشیه رانده شدن بسیاری از نیروهای متخصص به صرف عقیده و جناحشان شدند. شهید رئیسی در زمان تشکیل دولت سیزدهم اعلام کرد که هرکس در دولت قبل حضور داشته و در شرایط موجود دخیل بوده، باید حذف شود و همه اعضا دولت قبل، از وزرا گرفته تا بخشدار و دهیار را کنار گذاشتند. آقای پزشکیان از مردم رای گرفته و مردم هم منتظر تغییر و تحول در دولت هستند؛ بنابراین چهرهها باید تغییر کنند و مردم شاهد افراد و فرهنگ جدید باشند.
رئیس جمهور باید همکارانش را خودش انتخاب کند
اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه درباره کابینه چهاردهم، گفت: من معتقدم که رئیس جمهور باید همکارانش را خودش انتخاب کند نه اینکه به او تحمیل شود. می دانم برخی اصلاح طلب بابت انتخاب نشدن افراد آنها در کابینه ناراحت هستند. همه می توانند نظر خود را بیان کنند ولی نباید به رئیس جمهور تحمیل شود. وی گفت: اگر دولت از موتلفه همکاری بخواهد، همکاری می کنیم و اگر همکاری نخواهد با دولت درگیر نمی شویم. در مجلس فراکسیون قوی و طرح و برنامه برای رفع ناترازی بودجه، کنترل تورم و گرانی، مشکل توزیع آب، آموزش و نظام اداری کشور داریم.
امیدواری به موفقیت پزشکیان از مسیر کنشگری انتقادی
محمد فاضلی جامعه شناس، روز گذشته در نقدی به شرایط موجود در انتخاب وزرا نوشت: رئیسجمهور شدن مسعود پزشکیان، محصول کنشگریهای خود او، حامیانش و حتی کسانی در هسته اصلی قدرت است؛ علیرغم وجود ساختارهایی که به شدت مقاومت میکنند.همکاران رئیسجمهور در میانه همه محدودیتها، سقفهای کوتاه، میراث ناخوب گذشته، و منفعتطلبیهای غیرملی افراد و گروهها انتخاب میشوند. هیچ تناقضی بین امیدواری به موفقیت مسعود پزشکیان، آگاه بودن بر دشواریهای او برای انتخاب همکارانش، نقد گزینههای بد، و تلاش برای کمک به او برای برگزیدن برترینها و هشدار دادن نسبت به عواقب اجتماعی و سیاسی برگزیدن ناخوبها وجود ندارد.هشدار دادن و نقد کردن، عین امیدواری است. آنها که ناامیدند احتمالاً وارد نقد و بررسی هم نمیشوند. وقتی امیدوار هستید برای موفق شدن تلاش میکنید و نسبت به عواملی که مانع احتمالی موفقیت میشوند هشدار میدهید.من در همان ابتدای دولت سیزدهم برای اعضای هیئت دولت مرحوم آقای رئیسی آرزوی موفقیت کردم، ولی نه درباره انتخاب کابینه نوشتم، نه امیدی به اثرگذاری داشتم و نه امیدوار به تغییر مثبت بودم، هر چند اگر تغییر مثبتی میشد خوشحال میشدم و استقبال میکرد. مشارکت در نقد فرایند انتخاب همکاران مسعود پزشکیان، از سر امیدواری و مسئولیتپذیری است. اگر نقشی در پیروزی او داشتهایم (هر چند بسیار بسیار اندک) مسئولیت حفاظت از آنرا هم داریم. مسعود پزشکیان مختار و مسئول چینش همکارانش است، اما این نافی مسئولیت امیدوارانه، هشدارها و نقدهای امثال من نیست. کنشگری منتقدانه، بدون تضمین موفقیت، هم مسئولانه است و هم امیدوارانه. امیدواری به موفقیت از مسیر کنشگری انتقادی هم نه متوهمانه است و نه غیرمسئولانه.
دو تعبیر از یک رؤیا
محمدمهدی مجاهدی، جامعه شناس نیز در مورد چینش کابینه میگوید: رؤیای «دولت وفاق ملی» میتواند دو تعبیر متعارض داشته باشد، یکی تعبیری صادق و سازنده، و دیگر تعبیری کاذب و ویرانگر. تعبیر صادق این رؤیا در مرحله انتخاب وزرا و همکاران رئیسجمهور و تشکیل هیأت دولت این است که هریک از ایشان چنان انتخاب شود که در قلمرو تأثیر و تأثر خود، اصل «کثرتپذیری سیاسی» را راهنمای تصمیمگیریهای خود قرار دهد نه این که خود را نماینده یا عامل یا کارگزار یک گروه ذینفع یا ذینفوذ خاص بداند. «کثرتپذیری سیاسی» یک شعار مبهم نیست؛ شاخصههای عملیاتی روشنی دارد که برگرفته از مؤلفههای «عدالت سیاسی» است.
وی می افزاید:تعبیری کاذب و خودویرانگر هم میتوان از رؤیای تشکیل «دولت وفاق ملی» به دست داد. در این تعبیر از دولت وفاق ملی، دولت تبدیل به یک شرکت سهامی میشود که هریک از اعضای آن سهمیه یک جناح یا یک گروه ذینفع و ذینفوذ است. چنین کابینهای به جای آن که در چارچوب منافع ملی در پی تشخیص و تضمین و تکثیر و تأمین خیرات مشترک و خیرات عمومی باشد، عرصه منازعه میان «منافع متضاد» است. به این ترتیب، چنین دولتی به جای دولت وفاق ملی، صحنه تعارض و تضاد دائمی میان صاحبان و نمایندگان منافع شخصی و خصوصی خواهد بود.
به گفته مجاهدی ، درگزینش اعضای کابینه، آقای دکتر پزشکیان اگر معیار و شعارشان این باشد که از همه کابینههای قبلی و گروههای سیاسی باید در هیأت دولت باشند، به احتمال بسیار بالا، همین تعبیر کاذب و ویرانگر تحقق خواهد یافت. ولی اگر شعار و معیار ایشان کثرتگرایی سیاسی باشد، به احتمال بالا تعبیر صادق و سازندهای از این رؤیا تحقق خواهد یافت. در این تعبیر صادق و سازنده، ممکن است مجموعهای از وزرا و همکاران با پیشینهها و گرایشهای سیاسی گوناگون گرد هم آیند، ولی هیچیک نماینده و عامل گرایش سیاسی پیشین خود در هیأت دولت نیست، بلکه برعکس، با این شرط یا با این تشخیص در هیأت دولت نشسته است که قرار است (و میتواند) از بازیگری یک تیم سیاسی استعفا دهد و در مقام خدمت به فدراسیون سیاست در ایران، تصمیمهایی را اتخاذ و اعمال کند که قدر متوسط کیفیت بازی سیاسی در ایران ارتقا یابد، و منافع همهتیمهای سیاسی سرجمع بیشینه شود.
مشاور سیاسی قالیباف: ادبیات مشترکی بین پزشکیان و قالیباف وجود دارد
محمدسعید احدیان، مشاور سیاسی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به نظرم ادبیات مشترکی بین پزشکیان و قالیباف وجود دارد که این موضوع میتواند کاملا مبنای مشترک وفاق بین دولت و مجلس باشد. این ادبیات مشترک میتواند بر سه محوری که آقای پزشکیان بر آن تاکید کردند یعنی اجماع و انسجام داخلی، اجرای برنامه هفتم به عنوان برنامه عملی و اجرای سیاستهای رهبری به عنوان رویکردهای کلی، مبنای عمل هر دو قوه و حتی خارج از دو قوه باشد و انسجام ملی را شکل بدهد.