شماره ۳۱۳۵ | ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۴ مرداد
صفحه را ببند
بررسی وضعیت فرنگی‌کاران ایران در المپیک پاریس
طوفان کُشتی در راه است؟

8روز از رقابت‌های المپیک 2024پاریس گذشته است و همچنان کاروان ایران نتوانسته است مدالی کسب کند. در این مدت ورزشکاران مختلفی پا به میدان گذاشتند اما نتوانستند به مدالی دست پیدا کنند و این هفته، هفته‌ای است که رشته‌های مدال‌آور ایران پا به مسابقات المپیک می‌گذارند و امیدها را به کاروان برمی‌گردانند. یکی از این رشته‌ها، کشتی فرنگی است. رقابت‎‌های کشتی فرنگی المپیک 2024پاریس از دوشنبه 15مرداد در پاریس آغاز می‌شود و تیم ملی فرنگی ایران با 6نماینده و ترکیب کامل در این رقابت‌ها شرکت خواهد کرد.
در المپیک 2020کشتی فرنگی بود که کشتی ایران را با محمدرضا گرایی صاحب نشان طلا کرد و البته به‌دلیل شکست در مسابقه انتخابی، نتوانست خودش را به المپیک دوم برساند. گرایی تنها کشتی‌گیری در ترکیب تیم ملی فرنگی ایران است که سهمیه المپیک را به دست آورد اما به جای او سعید اسماعیلی عازم المپیک شده است. سایر نفرات، خودشان بعد از کسب سهمیه، توانستند طبق چرخه انتخابی تیم ملی، صاحب دوبنده شوند.

وزن 60کیلوگرم
مهدی محسن‌نژاد تا پای مدال رفته و تشنه برگشته است. او توانمندی‌های خاص خودش را دارد، اگر باورِ قهرمان شدن در ذهن محسن‌نژاد شکل گرفته بود، خیلی زودتر به مدال‌های جهانی کشتی می‌رسید. هرچند همچنان مدعیان اصلی مدال طلای این وزن را کنیچیرو فومیتای ژاپنی و ژولمان شارشنبکوف قرقیزستانی تشکیل می‌دهند و در پی این دو نفر، مدعیانی چون مراد ممدوف آذربایجانی، سلطانگالی قزاق، ویکتور سیوبانو از مولداوی، گئورگی تیبیلوف صربستانی و... تشکیل می‌دهند، اما محسن‌نژاد هم کشتی‌گیر قابلی است و می‌تواند خودی نشان دهد.

وزن 67کیلوگرم
شاید همه نگاه‌ها اینجا باشد، به سعید اسماعیلی. اگر تا بوداپست هنوز کشتی‌دوستانی بودند که اسماعیلی را نشناسند؛ از تورنمنت مجارستان که دست به کارهای بزرگ زد و دو قهرمان المپیک را مغلوب جسارت، جنگندگی و قابلیت‌های فنی خود کرد، همه نگاه‌ها به او جلب شد. در وزن اسماعیلی مدعیان زیادی وجود دارند؛ از خود لوئیس اورتا سانچز کوبایی و کیوتارو سوگابه ژاپنی گرفته تا حسرت جعفروف آذربایجانی، پرویز نصیبوف اوکراینی، ماته نِمس صربستانی، راماز زوئیدزه گرجستانی، اسلاویک گالستیان ارمنی و... اما سعید اسماعیلی را هم نباید دست‌کم گرفت.

وزن 77کیلوگرم
امین کاویانی‌نژاد در این وزن به مصاف رقبا در المپیک خواهد رفت. پس از ناکامی محمدعلی گرایی در رسیدن به سهمیه، حالا نوبت این کشتی‌گیر است که خودی نشان دهد و وارد میدان المپیک شود. وزن او، یکی از سخت‌ترین اوزان کشتی فرنگی است و شاید پرترافیک‌ترین. مدعی‌ترین کشتی‌گیر برای کسب نشان طلا همچنان آکژول محموداف قرقیزستانی است که سال گذشته مدال طلای 77کیلوگرم را از آن خود کرده است. او البته در ماه‌های گذشته دو باخت بد را تجربه کرد، اما همچنان مدعی اصلی این وزن است.

وزن 87کیلوگرم
علیرضا مُهمدی برای ایران سهمیه المپیک گرفت، درحالی‌که ناصر علیزاده نماینده 87کیلوگرم ایران در مسابقات جهانی 2023بود که نتوانست سهمیه بگیرد. دیوید لوسونچی از مجارستان و علی چنگیز از ترکیه سال گذشته طلای اشتراکی این وزن را گرفتند و قطعاً از مدعیان عنوان‌دار این وزن برای مدال المپیک محسوب می‌شوند.

وزن 97کیلوگرم
محمدهادی ساروی حالا در اوج پختگی است. او دومین المپیک خود را تجربه خواهد کرد درحالی‌که مدال برنز المپیک قبلی را در کارنامه دارد و پس از آن نیز یک طلا و 2برنز از مسابقات جهانی هم به‌دست آورد. در وزن او مدعیانی همچون گابریئل روسیلو از کوبا، ابوبکر خاسلاخانو بلاروسی و آرتور عمروف از جمهوری چک حضور دارند و می‌توانند کار را برای ساروی سخت کنند.

وزن 130کیلوگرم
امین میرزازاده که در المپیک 2020با لوپز کشتی گرفته، حالا با شرایطی کاملاً متفاوت و بدنی ساخته و پرداخته‌شده برای رقابت با سنگین‌وزن‌های خوب جهان؛ با تجربه‌ چند سال حضور در مسابقات سطح بالا، به‌عنوان قهرمان سال 2023جهان در المپیک حضور خواهد داشت. رضا کایالپ بعد از مسئله دوپینگ، نتوانست مجوز شرکت در المپیک را بگیرد و تُرک‌ها کشتی‌گیر دیگری را جایگزینش کرده‌اند. سرگئی سیمینوف روس هم در پی تحریم المپیک از سوی روس‌ها، در پاریس غایب است. مدعی اصلی طلای این وزن، میخایین لوپز کوبایی است که در 42سالگی، به‌دنبال کسب پنجمین طلای المپیک خود خواهد بود، آن هم درحالی‌که در سه سال گذشته روی تشک نیامده است.


تعداد بازدید :  91