شماره ۳۱۱۸ | ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۱ تير
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از نشست سران پیمان آتلانتیک شمالی در واشنگتن
حمایت ناتو از اوکراین، زیر سایه تقلای بایدن در کارزار انتخاباتی

[راضیه زرگری- فرشته کیانی] شست سران پیمان آتلانتیک شمالی ۹ تا ۱۱ جولای (۱۹ تا ۲۱ تیر) با موضوع جلب اعتماد رهبران ائتلاف و حمایت نظامی از اوکراین در واشنگتن برگزار می‌شود. جو بایدن در حالی از رهبران ناتو در واشنگتن استقبال کرد که بیشتر از مسئله اتحاد ائتلاف برای حمایت از اوکراین، به‌دنبال جذب حامیان متزلزل دمکرات خود در این فرصت است. چراکه این روزها همه تمرکزها با بدگمانی به چشم‌انداز بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید دوخته شده است. درحالی‌که بایدن و کارزار انتخاباتی‌اش برای کناره‌گیری از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌ رو به‌شدت تحت فشار هستند، او از سخنرانی در اجلاس ناتو برای پررنگ کردن تفاوت رویکرد سیاست خارجی دولت خود با دونالد ترامپ استفاده کرد.

تعهد ائتلاف ناتو در ارسال ده‌ها سامانه دفاع هوایی به اوکراین
به گزارش بی‌بی سی، آمریکا و چهار متحد این کشور ده‌ها سامانه دفاع هوایی تازه را در اختیار اوکراین قرار خواهند داد. اجلاس ناتو در واشنگتن را با تأکید بر اهمیت این پیمان دفاعی و ثبات بین‌المللی افتتاح کرد.بایدن در سخنرانی خود وعده داد که آمریکا و چهار متحد این کشور ده‌ها سامانه دفاع هوایی تازه را در اختیار اوکراین قرار خواهند داد.مقام‌های آمریکا می‌گویند بسته کمکی به اوکراین شامل دفاع هوایی ازجمله موشک‌های پاتریوت و قطعات آن خواهد شد.

ائتلاف نظامی، نگران بروز خلأ در هسته قدرت
 به نوشته اسوشیتدپرس، بایدن بعد از حضور بسیار متزلزل در مناظره اول با ترامپ، برای متقاعد کردن رای‌دهندگان آمریکایی تلاشش را بیشتر کرده و مدعی شده که برای انتخاب مجدد آماده است. بایدن که ادعای خود را در جریان مبارزات انتخاباتی در نامه‌ای با لحن تند به قانونگذاران دمکرات اعلام کرده بود، اکنون بار دیگر در یک اجلاس بین‌المللی مطرح کرده است. روزنامه نیویورک تایمز نیز همزمان با برگزاری هفتاد و پنجمین نشست پیمان آتلانتیک شمالی در واشنگتن و در گرماگرم ابهام در مورد آینده سیاسی «جو بایدن» رئیس‌جمهوری سالخورده آمریکا، نوشت که اعضای ارشد این ائتلاف نظامی نگران بروز خلأ در هسته قدرت هستند.

تقلای بایدن برای ماندن در رقابت ریاست‌جمهوری در اجلاس ناتو
به گزارش اسوشیتدپرس این اجلاس در شرایط تقلای بایدن برای ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود. چند تن از اعضای دمکرات مجلس نمایندگان علنا ​​از او خواسته‌اند تا از کمپین خود کناره‌گیری کند. سایر قانونگذاران در گفت‌وگوهای خصوصی از کناره‌گیری او صحبت کرده‌اند و چندین حامی مالی قدرتمند نیز نگرانی‌هایی را در مورد دوام او در رقابت با ترامپ مطرح کرده‌اند.به نوشته این خبرگزاری بایدن در طول نشست سه روزه ناتو، گفت‌وگوهای اساسی دشواری در مورد امنیت جهانی پیش رو ندارد. اما کاخ سفید به‌دنبال این است که به آمریکا مخصوصا دمکرات‌ها نشان دهد که او استقامت روزها و شب‌های شلوغ جلسات رسمی، گفت‌وگوهای حاشیه‌ای با رهبران جهان، شام و پذیرایی‌های طولانی دیپلماتیک و کنفرانس مطبوعاتی پایان اجلاس را دارد.
 دبیرکل ناتو: پیروزی روسیه در جنگ می‌تواند ایران، چین و کره‌شمالی را جسورتر کند
 به نوشته بی‌بی سی، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در افتتاحیه این نشست گفت پیروزی روسیه در نبرد با اوکراین شاید ایران و چین و کره‌شمالی را جسورتر کند..دبیر کل ناتو در آغاز هفتادوپنجمین نشست ناتو گفت نتیجه جنگ اوکراین، «امنیت جهانی را برای چندین دهه شکل خواهد داد» و هشدار داد این موضوع «هزینه و خطر» بزرگی به‌دنبال خواهد داشت.ینس استولتنبرگ بار دیگر ایران و چین و کره‌شمالی را به حمایت از روسیه متهم کرد و گفت «همه آنها می‌خواهند ناتو شکست بخورد».

سفیر روسیه در واشنگتن: حمایت آمریکا و اقمارش از اوکراین یعنی دنبال کردن سیاست تشدید تنش
حمایت نظامی و تسلیحاتی از اوکراین، یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های گردهمایی رهبران ناتو در واشنگتن است؛ حمایتی که بیش از هر چیز دیگری آتش جنگ را برافروخته‌تر می‌کند. به نوشته خبرگزاری روسی تاس، آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن گفت که آمریکا و اقمارش در اجلاس سران پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) با حمایت کورکورانه از اوکراین سیاست گسترش نظامی گری و ادامه تشدید تنش در منطقه را دنبال می‌کنند. به‌گفته آنتونوف: نشست این پیمان نظامی در واشنگتن تأکیدی بر ماهیت تهاجمی و تحمیل خواسته‌ها و اهداف آمریکا و اقمارش بر کل جهان است.

واشینگتن‌پست: غزه در اجلاس ناتو جایی ندارد!

«واشینگتن‌پست» در گزارشی با بیان اینکه در مرکز همایش‌های بزرگ واشنگتن، برای اعضای ناتو یک موضوع مهم‌تر از همه است: اوکراین؛ نوشت: «در حالی که انتظار نمی‌رود کی‌یف به زودی به ائتلاف ناتو بپیوندد، مقامات آمریکایی و شرکایشان در حال تکمیل بسته‌ای دیگر از تعهدات سیاسی و امنیتی برای کمک به اوکراین با هدف تغییر مسیر جنگ هستند. بنا بر گزارش‌ها، جو بایدن درباره پذیرش کی‌یف در ناتو مردد است و دستیارانش را موظف کرده سند نهایی به‌گونه‌ای تنظیم شود که بر انجام اصلاحات سیاسی و ضد فساد که اوکراین هنوز باید انجام دهد، تاکید ‌کند.»

خشم آمریکا و اروپا درباره روسیه و سکوت در برابر غزه
این رسانه آمریکایی ادامه داد: «اما در پس مذاکرات فوری ناتو درباره اوکراین جنگی دیگر وجود دارد. از 7 اکتبر، هجوم ویرانگر اسرائیل به غزه توجه جهانی را از اوکراین دور کرده و این حس را برانگیخته که غرب ریاکاری می‌کند. بسیاری از منتقدان به خشم آمریکا و اروپا در مورد حملات روسیه به اوکراین و سکوت نسبی آنها وقتی اسرائیل مراکز پزشکی و مدارس غزه را هدف می‎گیرد، اشاره می‌کنند و این دو را در تعارض بسیار با هم می‌بینند. در اجلاس این هفته ناتو، بعید است درباره غزه اظهار نظر مهمی شود.»

مجله لنست: جان‌باختگان در غزه؛ چیزی حدود 186 هزار نفر
«واشینگتن‌پست» با اشاره به اینکه «فقط در عرض چند ماه، بمباران‌های اسرائیل در غزه بیش از چند سال جنگ در اوکراین ویرانی بر جا گذاشته است» نوشت: «بازسازی غزه هر زمان که شروع شود، دهه‌ها طول خواهد کشید. بیشتر مردم غزه مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند و به اذعان کارشناسان سازمان ملل با مجموعه گسترده‌ای از بحران‌های بشردوستانه، از جمله قحطی تمام‌عیار دست و پنجه نرم می‌کنند. بر اساس برآوردهای مقامات محلی و سازمان ملل، 40 هزار نفر در غزه بر اثر حملات اسرائیل جان خود را از دست داده‌اند. لنست (The Lancet)، مجله معتبر پزشکی انگلیسی، محاسبه کرده است که تعداد واقعی جان‌باختگان، از جمله ناپدیدشدگان در ویرانه‌های غزه و مرگ‌های غیرمستقیم ناشی از سوءتغذیه، بیماری‌ها و سایر شرایط، به حدود 186 هزار نفر می‌رسد.

انتظار نداشته باشید در واشنگتن درباره غزه بشنوید
در مواجهه با هجوم اسرائیل به غزه، رهبران کشورهای موسوم به جنوب جهانی نگرانی خود را ابراز کرده‌اند. رئیس‌جمهوری اندونزی در این‌باره گفت: «با آغاز جنگ اوکراین، غرب کمپین جهانی محکومیت روسیه را رهبری کرد و از جهان خواست تا روسیه را به نام حقوق بشر و قوانین بین‌المللی محکوم کند، اما امروز همان کشورها اجازه جنگ خونین دیگری را می‌دهند، این‌بار در غزه.» منتقدان از استانداردهای دوگانه درباره غزه و اوکراین گفته‌اند، اما نوامبر سال گذشته، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، گفت «استاندارد دوگانه» اتهام است و آن را رد کرد. هرچند نارضایتی برخی از مقامات غربی از عملکرد اسرائیل در غزه به چشم خورده، اما انتظار نداشته باشید که این هفته در واشنگتن در مورد آن بشنوید.»


تعداد بازدید :  162