شماره ۳۱۱۸ | ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۱ تير
صفحه را ببند
توصیه‌هایی برای کاهش مفقودان در کوهستان

این روزها که هوا گرم است و تابستان و شهروندان برای تفریح و خوشگذرانی به دل کوه و جنگل می‌‎‌زنند و آمار ارائه خدمات کوهستانی افزایش پیدا کرده است. حالا بسیاری از عملیات امدادی جمعیت هلال‌احمر، مربوط به حوادث کوهستان است.
کوهنوردی و طبیعت‌گردی از مهم‌ترین تفریحاتی است که برخی از شهروندان به‌ویژه در فصل تابستان به آن می‌پردازند، با این حال عدم‌رعایت اصول و مقررات اولیه باعث می‌شود این افراد راه را گم کرده و مشکلاتی، هم برای خود و هم برای امدادگران ایجاد کنند.
این روزها موضوع مفقودشدن شهروندانی که کوهنوردی و طبیعت‌گردی می‌کنند، تبدیل به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های امدادگران جمعیت هلال‌احمر شده است. به‌طوری که تنها در جمعه  هفته گذشته، امدادگران هلال‌احمر در شهر اردبیل 3عملیات جداگانه برای یافتن شهروندانی که در ارتفاعات سبلان مفقود شده بودند، انجام داده‌اند. این آمار یکی از شهرها و البته که یکی از نقاط کوهستانی کشور است.بنابراین اگر قصد کوهنوردی یا طبیعت‌گردی دارید، از برنامه‌های انفرادی پرهیز کنید؛ بهتر است که کوهنوردی و طبیعت‌گردی را، به‌صورت گروهی، انجام دهید.بهتر است که کوهنوردان در برنامه‌های کوهنوردی خود، از یک یا دو نفر راهنمای آشنا به منطقه استفاده کنند و از پیمایش‌های تخمینی و ناآگاهانه خودداری کنند.در برنامه‌های طبیعت‌گردی و کوهنوردی به هیچ عنوان نباید از گروه جدا شوید و از مسیرهای میانبر و غیرایمن تردد کنید.
حتما مسیر موردنظر را به اعضای خانواده و دوستان اطلاع دهید تا درصورت بروز حوادث احتمالی نسبت به کمک‌رسانی و اعزام تیم‌های امدادونجات اقدام کنند.
با توجه به‌احتمال وقوع حوادث و تغییرات آب و هوایی حتما غذا و لباس اضافه به همراه داشته باشید.لزوم آشنایی به سیستم‌های موقعیت‌یاب GPS یا نحوه ارسال لوکیشن توسط گوشی‌های تلفن همراه مهارتی است که می‌تواند به تیم‌های امدادی در عملیات جست‌و‌جو کمک کند.قبل از برنامه‌ریزی و شروع کوهنوردی حتما از وضعیت آب و هوایی منطقه، اطلاعات کافی کسب کنید.

 


تعداد بازدید :  167