شماره ۳۱۱۷ | ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۰ تير
صفحه را ببند
«شهروند» به‌دنبال پاسخ به یک پرسش
«پایتخت۷» برخواهد گشت؟
همه آن چیزهایی که می‌خواهید از ساخت سری جدید سریال «پایتخت» بدانید

  [ شهروند]  چند ماه پیش در روزهای پایانی پاییز، در بحبوحه انتشار اخبار و شایعات گوناگون درباره خداحافظی قطعی سریال «پایتخت» و عواملش از رسانه ملی، وقتی شماری از رسانه‌ها از قول رئیس سازمان صداوسیما اخباری بحث‌انگیز درباره احتمال بازگشت شماری از بِرندهای محبوب رسانه ملی ازجمله همین «پایتخت» منتشر کردند، به‌نظر می‌رسید که چنین اتفاقی از مرحله حرف فراتر نخواهد رفت. در حقیقت میزان و شدت جو منفی که در صداوسیما و مدیرانش درباره «پایتخت» وجود داشت، چنان پردامنه بود که اخبار خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی را در حد فیک‌نیوزها جلوه می‌داد. به هر حال با اتفاقاتی که بعد از نمایش «پایتخت 6» روی داده بود و صحبت‌هایی که رئیس سابق رسانه ملی درباره احتمال نفوذ در این پروژه با رسانه‌ها مطرح کرده بود، ساخته شدن سری جدید سریال «پایتخت» چیزی در مایه‌های یک «ماموریت غیرممکن» و البته تا همان حد هم غیرقابل تصور جلوه می‌کرد. حالا ولی تنها بعد از 6 ماه از آن روزها، به‌نظر می‌رسد که موانع تا حد زیادی برطرف شده و اگر سازندگان این سریال با جدیت همیشگی دنبال ساختن «پایتخت» را بگیرند، حتی بعید نیست که در نوروز یا رمضان 1403شاهد فصل جدیدی از این سریال باشیم.

 همانطور که چندی پیش هومن حاجی‌عبداللهی با انتشار عکس رنگینکی که به شکل «پایتخت 7» تزیین شده بود؛ در قالب یک پست اینستاگرامی غیررسمی، پایان موانع موجود و آغاز ساخت سری هفتم سریال «پایتخت» را خبر داد؛ روز گذشته هم انتشار یک عکس دیگر در اینستاگرام جدی‌تر شدن تولید «پایتخت 7» را به مخاطبان و دوستداران این سریال نوید داد. انگار بعد از تأیید و تکذیب‌های بسیاری که در زمینه تولید سریال «پایتخت» در رسانه‌ها شاهد بودیم؛ تهیه‌کننده و کارگردان سریال و البته مدیران تلویزیون وظیفه اطلاع‌رسانی درباره فصل هفتم سریال «پایتخت» را به فضای ‌مجازی و به‌خصوص اینستاگرام سپرده‌اند. درواقع بعد از اینکه بعد از پیگیری‌های بسیار رسانه‌ها- که آیا سریال «پایتخت» فصل هفتمی هم خواهد داشت یا نه- مسعود کریمی، مدیر گروه طنز سیمافیلم، در گفت‌وگو با تسنیم به پیش‌تولید رسمی این سریال اشاره کرد و گفت که «نگارش و پیش‌تولید این سریال آغاز شده و ان‌شاءالله اگر مشکلی پیش نیاید امسال به تولید خواهد رسید»؛ از آن پس تمام اخباری که درباره «پایتخت» منتشر شده، مربوط به عکس‌های اینستاگرامی بوده که توجه مخاطبان بسیاری را به‌خودش جلب کرده‌اند.

داستان یک عکس
در روزهایی که تلویزیون در تب‌وتاب انتخابات ریاست‌جمهوری کمتر توجهی به اخبار تولید آثار جدید- به‌خصوص آثار بالقوه حساسیت‌برانگیزی چون «پایتخت»- داشت، یک‌بار دیگر ماجرای انتشار عکس رنگینک تکرار شد، با این تفاوت که این‌بار انتشار عکسی «بدون شرح!» که محسن تنابنده، احمد مهران‌فر، هومن حاجی‌عبداللهی و بهرام افشاری را در کنار هم در قاب گرفته، توجه بسیاری را به‌خودش جلب کرد. عکسی که در کنارش هم هومن حاجی‌عبداللهی واکنشی نشان داده- که البته در صفحه توییترِ خودِ این بازیگر دیده نمی‌شود- و اعلام کرده که بهرام افشاری هم شکر خدا به پروژه اضافه می‌شود!

داستان یک بازیگر
این خبر البته در شرایط معمول نباید خبر چندان مهمی به شمار آید. به هر حال در فضای آثارنمایشی یکی از نخستین ملزومات دنباله‌سازی برای یک‌سریال محبوب، گرد آوردن دوباره تمام عوامل موفقیت آن سریال است و بنابراین حضور دوباره بازیگر یکی از نقش‌های فرعی آن سریال در فصل هفتم سریال خبر چندان مهمی نباید به شمار آید، ولی فارغ از اینکه فضای کار در سینما و تلویزیون سرزمین ما، تقریبا با همه‌جای دنیا فرق دارد و عوامل بسیار و بایدها و نبایدهای گوناگونی در بودن یا نبودن یک بازیگر یا کارگردان در یک اثر وجود دارد؛ حضور بهرام افشاری در «پایتخت 7» یک مورد و موقعیت «خاص» هم محسوب می‌شود. به هر حال این بازیگر وقتی در «پایتخت» نقش بهتاش را برعهده گرفت، یک بازیگر تازه‌وارد جویای نام با یک فیزیک خاص بود که احتمال موفقیتش را در دنیای سینما و تلویزیون حتی کمتر از حد نرمال دیگر بازیگران هم جلوه می‌داد. همین بهرام افشاری اما در فاصله «پایتخت 6» و «پایتخت 7» رشدی غیرقابل باور را به تجربه نشسته و امروز دیگر نه‌تنها نشانی از آن بازیگر تازه‌وارد جویای نام ندارد، بلکه ستاره پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است که حداقل در این یکی دو ساله حضورش در هر فیلمی تضمینی بر فروش بالا و حتی رکوردشکنی آن به شمار آمده است. همین هم هست که بودن یا نبودن او را در «پایتخت 7» تبدیل به یکی از مهم‌ترین موضوعاتی می‌کند که پیرامون تولید این سریال می‌تواند وجود داشته باشد!

داستان غایبان «پایتخت»
بهرام افشاری اما تنها بازیگری نیست که بودن یا نبودنش در فصل هفتم سریال توجه رسانه‌های مختلفی را به‌خود جلب کرده است. این سریال که از زمان پخش نخستین فصلش در آخرین روزهای زمستان 89تاکنون همواره یکی از پراستقبال‌ترین، پرمخاطب‌ترین و موفق‌ترین محصولات سازمان صداوسیما به شمار آمده و حتی بارهاوبارها بازپخش‌های متعددش از آی‌فیلم، تماشا و حتی شبکه یک سیما بیش از کمدی‌های جدید روی آنتن مخاطب جذب کرده؛ هر بار که صحبت‌هایی درباره ادامه یافتن یا نیافتنش مطرح شده، همراه با گمانه‌زنی‌ها و شایعاتی درباره حضور یا عدم‌حضور برخی از بازیگران مجموعه بوده است. از سارا و نیکا فرقانی اصل-هنرپیشه‌های جوان نقش‌های «سارا» و «نیکا» دوقلوهای معروف سریال که در تمام فصول آن حضور داشتند- بگیرید که در یکی دو سال گذشته حواشی پرشماری درباره‌شان رسانه‌ای شده و برای همین هم گروه در چند وقت اخیر با انتشار فراخوان‌هایی به‌دنبال جایگزین کردن دوقلوهای دیگری به جای آنها بوده‌اند؛ تا علیرضا خمسه بازیگر نقش «بابا پنجعلی»- یکی از نقش‌های محبوب سریال- که بعد از مرگ و اهدای اعضای بدنش طبیعتا قرار است در ادامه سریال حضور نداشته باشد، اما گفته می‌شود بودنش و لحظات شیرینی که می‌تواند به‌وجود آورد، نویسنده و کارگردان سریال را وسوسه کرده که هر جور می‌توانند جایی هم برای او در «پایتخت 7» باز کنند. حتی در این زمینه گفته می‌شود که بازگشت علیرضا خمسه را نه‌تنها محتمل که می‌توان قطعی دانست. او که بعد از حضور ثابت در پنج فصل اول، در فصل ششم به‌علت مرگ کاراکترش حضور نداشت، احتمالا در قالب یک روح به سریال بازخواهد گشت و شوخی‌های تازه‌ای را به این شکل به «پایتخت 7» اضافه خواهد کرد!
یکی دیگر از مهم‌ترین غایبان احتمالی این پروژه، اما، مهران احمدی است- که پیش از این یک‌بار هم رفت و برگشت به «پایتخت» را تجربه کرده است. بازیگر نقش بهبود- یکی از کاراکترهای مهم سریال- که گفته می‌شود به‌خاطر اختلاف سلیقه با محسن تنابنده و سیروس مقدم در فصل هفتم دیده نخواهد شد.


تعداد بازدید :  62