شماره ۳۱۱۷ | ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۰ تير
صفحه را ببند
5هزار پزشک و پرستار داوطلب به عتبات عالیات اعزام می‌شوند
نوید خدمات درخشان هلال‌احمر در حوزه سلامت اربعین
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر نحوه ثبت‌نام پزشکان داوطلب برای خدمات‌رسانی در اربعین حسینی را اعلام کرد

[شهروند] پزشکان داوطلب برای خدمت به زائران اعلام آمادگی می‌کنند تا برنامه‌های حوزه سلامت هلال‌احمر برای اربعین مثل همیشه درخشان و موفق پیش برود. چند روز پیش بود که دستیار ویژه رئیس جمعیت هلال‌احمر از اعلام فراخوان جذب کادر درمان اعزامی به پیاده‌روی اربعین مثل سال‌های گذشته خبر داد. طبق گفته سعید اوحدی سال گذشته حدود 6 هزار نفر در فراخوان داوطلب پزشک و پرستار برای ارائه خدمات داوطلبانه در اربعین اعلام آمادگی کردند که از این تعداد دو هزار نفر در مسیر نجف تا کربلا با عنوان طبیب سیار یا همان پزشک سیار، خدمت‌رسانی کردند. این در حالی است که سال گذشته برای نخستین بار پزشکان و پرستاران داوطلب هلال‌احمر با همراه داشتن کوله‌پشتی حاوی امکانات درمانی و کمک‌های اولیه بین مسیر نجف به کربلا به زائرانی که در مسیر دچار مشکل می‌شدند، یاری می‌رساندند که امسال نیز این طرح با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام اجرا و از ظرفیت مشارکت‌های مردمی در ارائه خدمات درمانی به زائران استفاده می‌شود. هم پزشکان و پرستاران ایرانی خارج از کشور، هم پزشکان سایر کشورها از طریق جمعیت‌های هلال‌احمر کشورهایشان فراخوان شده‌اند تا اگر به اربعین مشرف شدند و خواستند در درمانگاه‌ها، خدمات داوطلبانه ارائه دهند یا به‌عنوان پزشک سیار فعال باشند، خود را به هلال‌احمر معرفی کنند تا امکانات امدادی و دارو در اختیار آنها قرار داده شود.
این در حالی است که رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر صبح دیروز نحوه ثبت‌نام پزشکان داوطلب خدمات‌رسانی به زائران در اربعین حسینی برای اعزام به عتبات عالیات را تشریح کرد.

ثبت‌نام ۱۲۰۰ پزشک داوطلب
سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر، در این خصوص گفت: «ثبت‌نام از پزشکان داوطلب اعزام به عتبات عالیات برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی ۱۴۰۳ از چند روز قبل در سایت مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر آغاز شده است. تاکنون یک‌هزار و ۲۰۰ پزشک داوطلب برای اعزام ثبت‌نام کرده‌اند. کادر پزشکی داوطلب شامل پزشک، تکنیسین دارویی، پزشک متخصص، خدمات آی‌تی، پرستار، تکنیسین اورژانس، پزشک عمومی، پزشکان متخصص رشته‌های قلب و داخلی، طب اورژانس، ارتوپدی، پزشک زنان، متخصص اطفال، روانپزشک و متخصص مغز و اعصاب خدمات دارویی شروع شده است.»
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر گفت: «علاوه بر این افرادی که متقاضی راه‌اندازی موکب درمانی هستند باید از مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر مجوز داشته باشند. بنابراین آنها هم باید برای ثبت‌نام به سایت مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر مراجعه کنند. موکب‌های درمانی مردمی در اربعین امسال به ارائه خدمات بهداشتی درمانی هلال‌احمر کمک خواهند کرد.»
وی درباره تعداد پزشکانی که به پیاده‌روی اربعین اعزام می‌شوند گفت: «سال گذشته حدود ۴ هزار و ۵۰۰ پزشک و پرستار به‌صورت داوطلبانه به ارائه خدمات رایگان به زائران پرداختند که امسال با توجه به افزایش خدمات‌رسانی موکب‌های درمانی، مردمی و سایر ارگان‌ها این تعداد با ۲۰ درصد افزایش به بالای ۵ هزار نفر خواهد رسید‌. سال گذشته ۸۰ دستگاه آمبولانس برای ارائه خدمت به زائران به داخل خاک عراق اعزام و امسال این تعداد به ۱۰۰ آمبولانس افزایش یافته است.»

برنامه‌های درخشان هلال‌احمر
برنامه‌های هلال‌احمر برای اربعین ۱۴۰۳ در حوزه درمان مثل همیشه درخشان خواهد بود. هلال‌احمر در قالب ستاد عملیات اربعین در سال گذشته ۲۸۶ پایگاه فعال درمانی داخل عراق برپا کرد که سه بیمارستان در نجف، چهار بیمارستان در مسیر نجف به کربلا و دو بیمارستان در شهر کربلا جزو این پایگاه‌ها بودند. بیمارستان عمل، بیمارستان الحیدریه و بیمارستان ابومهدی المهندس عراق نیز در اختیار هلال قرار گرفت. همچنین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، بیمارستان صحرایی بزرگی را طی مراسم اربعین راه‌اندازی کرد. امسال هم قرار است این ظرفیت‌ها با کمک دستگاه‌ها چندین برابر شوند تا این جمعیت با شرایط بهتری در خدمت بخش درمانی زائران اربعین باشد.

پویش «مرهم زائر ۳»

در ادامه برنامه‌های موفق هلال‌احمر در پیاده‌روی اربعین، سومین پویش ملی «مرهم زائر» با هدف تأمین بخشی از نیازمندی‌های دارویی و تجهیزات مصرفی پزشکی مراسم اربعین حسینی و دیگر طرح‌های سلامت‌محور و بشردوستانه هلال‌احمر، از محل مشارکت‌های مردمی، خیرین و حامیان، در آستانه ماه محرم آغاز و از پوستر تبلیغاتی این پویش رونمایی شد.
با اعلام فراخوان و در قالب پویش «مرهم زائر» برای سومین سال متوالی، عموم مردم، خیرین و حامیان با جمعیت هلال‌احمر در زمینه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائرین مراسم اربعین حسینی از طریق تأمین بخشی از نیازمندی‌های دارویی و تجهیزات مصرفی پزشکی این تجمع انبوه و باشکوه همکاری خواهند کرد.
همکاری آحاد مردم و خیرین با پویش «مرهم زائر ۳» از طریق مشارکت‌های نقدی و غیرنقدی صورت می‌گیرد. مشارکت غیرنقدی مردم در این پویش شامل اهدای داروهای سالم و مازاد بر مصرف خانگی و نحوه مشارکت حامیان، اهدای محموله دارویی و تجهیزات مصرفی پزشکی به شعب، خانه‌های هلال و پایگاه‌های جمعیت هلال‌احمر در سراسر استان خواهد بود. جمعیت هلال‌احمر همه ساله در مراسم اربعین حسینی خدمت به زائران را سرلوحه وظایف خویش قرار می‌دهد و برای جلب مشارکت‌های مردمی و خیرین در امور عام‌المنفعه و بشردوستانه اهتمام دارد و به همین منظور، سازمان داوطلبان امسال نیز همچون دو سال گذشته در قالب پویش ملی «مرهم زائر» و برای تأمین بخشی از اقلام دارویی موردنیاز این مراسمِ جهانی و اجتماعِ انبوه، اعلامِ مشارکتِ عمومی کرده است. شرایط داروهای اهدایی نیز مطابق با بخشنامه پویش «مرهم زائر۳» اعلام و ابلاغ شده است که مبتنی بر آن، داروها باید با بسته‌بندی مناسب و ترجیحاً با بسته‌بندی اولیه کارخانه باشد، داروهای یخچالی و داروهای دارای شرایط نگهداری در دمای ۱۵ تا ۲۰ درجه نباشد، داروهای مایع، نیمه جامد، اسپری‌ها و شیاف‌ها با بسته‌بندی باز و نیز قرص‌ها، کپسول‌ها، پرل‌ها به‌صورت فله‌ای و بازشده نباشد. داروهای اهدایی پس از طی فرآیند تفکیک، برای انتقال به کشور عراق و توزیع در مراکز درمانی تحت نظارت جمعیت هلال‌احمر ایران، در اختیار مرکز پزشکی حج و زیارت قرار می‌گیرد.
عموم هموطنان، خیرین و حامیان می‌توانند کمک‌های نقدی خود به این پویش را از طریق شماره حساب ۹۹۹۹۹ بانک ملی، شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۴۴۹۹۹۹۹۹، شماره شبا IR۷۷۰۱۷۰۰۰۰۰۰۰۱۹۹۹۹۹۹۹۹۰۰۳، کد دستوری #۳* ۱۱۲* یا درگاه پرداخت اینترنتی rcs.ir/portal/donation به نام جمعیت هلال‌احمر اهدا کنند.


تعداد بازدید :  72