شماره ۳۱۰۵ | ۱۴۰۳ چهارشنبه ۶ تير
صفحه را ببند
ژنرال کاستر، سلاخ سرخپوست‌ها و قهرمان ملی آمریکایی‌ها

[شهروند] در جهان امروز ما کشورهای هستند که اصل وجودی آن‌ها بر اساس اشغالگری بنا شده است. به احتمال بسیار پس از خواندن این جمله نخستین و واضح‌ترین مثال ممکن یعنی رژیم اسرائیل به ذهن شما متبادر خواهد شد، اما جالب است بدانید شبیه‌ترین کشور به این تعریف که از قضا بزرگترین حامی اشغالگری صهیونیست‌ها در جهان به شمار می‌رود، ایالات متحده آمریکاست. در حقیقت اروپائیان سفیدپوست و مهاجر که پس از سفر کریستف کلمب و کشف قاره جدید، راه غرب را در پیش گرفتند تا سرزمین موعود خود را بنا کنند، الگو و آموزگار آنانی هستند که چند قرن بعد با استناد به روایات دروغین تاریخی و همچنین مظلوم‌نمایی در نقش قومی زجر کشیده در جنگ جهانی دوم، فلسطین را سرزمین وعده داده شده به خود عنوان کرده و بر سر ساکنان حقیقی آن آوار شدند. اما ایالات متحده چگونه به این مقام دست یافت و چراغ  راه کسانی شد که با زور سرنیزه برای خود سرزمین ساختند؟   

ورود یک قاتل به کتاب تاریخ قهرمانان ایالات متحده
تاریخ کشوری که امروز آن را با نام آمریکا می‌شناسیم سرشار از توحش و اقدامات ظالمانه‌ای است که از آن در کتب درسی مدارس ایالات متحده با عنوان «تمدن‌ سازی» یاد شده است. با این تعریف، امروز قصد داریم یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های تمدن ساز تاریخ آمریکا را به خوانندگان این صفحه معرفی کنیم. این شخص کسی نیست جز جرج آرمسترانگ کاستر، ژنرال نیروی زمینی ارتش ایالات متحده آمریکا، که از قهرمانان ملی این کشور محسوب می‌شود. در دورانی که ارتش آمریکا جنگی تمام عیار را با بومیان یا در واقع صاحبان اصلی این سرزمین آغاز کرده بود، شدت عمل و خشونت عریان ژنرال کاستر و نیروهای تحت فرمانش در برخود با بومی‌ها، نام او را به عنوان بزرگترین «قاتل سرخپوستان» وارد کتاب‌های تاریخی کرد. او فقط طی یک مورد در سال ١٨٧٥ میلادی با حمله به قبیله «شایان» صدها زن و کودک سرخپوست را کشت. قتل عامی که تا پیش از او و پس او از او، کسی انجام نداده بود.

مرگ بی ‌افتخار در کنار رودخانه «لیتل بیگ هورن»
اما ژنرال کاستر نیز با وجود همه سبعیت و شهرتی که از خود به عنوان سلاخ سرخپوستان رواج داده بود، دوران اوج خود را داشت و پس از به سر رسیدن این فصل، در مواجهه با نیرویی برتر و باهوش‌تر ستاره اقبالش به خاموشی گرایید. چنین شد که 148 سال پیش در چنین روزی، برابر 25 ژوئن 1876 میلادی، کاستر و نیروهای تحت امر او، كنار رودخانه لیتل بیگ‌هورن در داكوتای جنوبی توسط مردان قبیله «سو» محاصره شده و همگی به قتل رسیدند. در این جنگ بزرگ که به خاطر مکان وقوع آن به «نبرد لیتل بیگ هورن» معروف شد، «سیتینگ بول» یا «گاو نشسته» رئیس قبیله سو، سرخپوستان را رهبری می‌کرد. کاستر برای بیرون کردن سرخپوستان قبیله سو از اراضی‌شان راهی ایالت داکوتا شده بود، اما به این هدف خود نرسید تا نبرد لیتل بیگ هورن به بزرگترین پیروزی سرخپوستان بر مهاجران اروپایی در آمریکای شمالی، طی قرن ۱۹ میلادی تبدیل شود.


تعداد بازدید :  50