شماره ۳۱۰۵ | ۱۴۰۳ چهارشنبه ۶ تير
صفحه را ببند
کاهش شدید حمایت از حزب حاکم انگلیس در آستانه انتخابات
اقتصاد، خدمات بهداشتی و مهاجرت پاشنه آشیل حزب محافظه‌کار

[فرشته کیانی] در آستانه برگزاری انتخابات سراسری انگلیس در چهارم جولای، «نیویورک‌تایمز» در گزارشی درباره افول حزب حاکم انگلیس نوشت: «محافظه‌کاران به مدت 14سال بر سیاست بریتانیا تسلط داشته‌اند و قدرت را حفظ کرده‌اند. اکنون، اما محافظه‌کاران با چشم‌انداز نامناسبی مواجه‌اند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که آنها ممکن است کمترین سهم را در پارلمان در یک قرن اخیر کسب کنند. برخی از رأی‌دهندگان به سمت چپ می‌روند که حدود 20درصد از حزب کارگر فاصله دارد. دیگران به تطمیع های جناح راست توجه می‌کنند و یک‌سوم از بریتانیایی‌هایی که در انتخابات قبل به محافظه‌کاران رأی دادند، اکنون گفته‌اند که از حزب اصلاحات ضد مهاجرت به رهبری نایجل فاراژ حمایت خواهند کرد.»
نیویورک‌تایمز ادامه داد: «بسیاری از رأی‌دهندگان می‌گویند که با روی کار آمدن حزب محافظه‌کار، وضعیت انگلیس نسبت به قبل از به قدرت رسیدن ‌آنها بدتر شده است. وعده نهایی‌کردن برگزیت، در انتخابات گذشته برگ برنده بزرگ محافظه‌کاران بود. بریتانیایی‌ها اکنون نگرانی‌های دیگری دارند. آنها می‌گویند که این‌بار بزرگ‌ترین مسائل؛ اقتصاد، خدمات بهداشتی و پس از آن مهاجرت است. بر اساس نظرسنجی موسسه یوگاو(YouGov)، رأی‌دهندگان معتقدند حزب کارگر برای رسیدگی به هر سه مشکل آمادگی بهتری دارد. هفت‌ونیم میلیون نفر در انتظار درمان از سوی خدمات بهداشت ملی انگلیس(ان اچ اس) هستند، پنج میلیون بیشتر از زمانی که محافظه‌کاران در سال 2010 به قدرت رسیدند و با وجود وعده‌های محافظه‌کاران برای کاهش مهاجرت، مهاجرت خالص در سال 2023 به بالاترین حد خود رسید. از زمان انتخابات گذشته، دولت مجبور شده با کووید-19، بحران انرژی پس از قطع گاز روسیه به اروپا و تورم بالا دست‌و‌پنجه نرم کند. بیش از نیمی از افرادی که در انتخابات گذشته به محافظه‌کاران رأی دادند به نظرسنجی‌ها می‌گویند که اکنون قصد دارند به حزب دیگری رأی دهند. از سوی دیگر حزب راست گرای نایجل فاراژ، که مبارزات انتخاباتی را تکان داده، امیدوار است از نارضایتی رأی‌دهندگان محافظه‌کار و افزایش نگرانی درباره مهاجرت برای تصاحب پارلمان استفاده کند. نظرسنجی یوگاو نشان می‌دهد حزب اصلاحات با جلب حمایت تقریبا یک نفر از هر پنج رأی‌دهنده مورد بررسی، از محافظه‌کاران عبور کرده است.»
روزنامه گاردین هم در گزارشی نوشت: «نتایج نظرسنجی‌ یوگاو در آستانه انتخابات انگلیس نشان می‌دهد 80درصد از پاسخ‌دهندگان در جواب این سوال که آیا فکر می‌کنند کشورشان در حال حاضر وضعیت بدی دارد یا خیر، گزینه «بسیار بد» یا «نسبتا بد» را انتخاب کردند.»


تعداد بازدید :  69