شماره ۳۱۰۳ | ۱۴۰۳ يکشنبه ۳ تير
صفحه را ببند
روایت واشینگتن پست از افزایش قدرت یمن در باب‌المندب
ابرقدرت؛ درمانده میان دریای سرخ

[فرشته کیانی] نیروهای ارتش یمن این روزها به کابوس دولت آمریکا در دریای سرخ تبدیل شده‌اند؛ چنان‌که سیاستمداران آمریکایی از تسلیحات و اراده سیاسی ناکافی برای مقابله با آنها سخن می‌گویند و تحلیل‌گران آنان را بازیگرانی جدی و قدرتمند در منطقه می‌خوانند. روزنامه آمریکایی واشینگتن‌پست در گزارشی با عنوان «حوثی‌های یمن از کمپین آمریکا برای توقف حملات دریای سرخ هراسی ندارند»، نوشت: «حملات اخیر حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ بر توانایی این گروه در ایجاد تهدیدی پایدار تأکید می‌کند.» در ادامه بخش‌هایی از این گزارش را می‌خوانیم:

درماندگی و تلاش‌های متزلزل آمریکا برای توقف عملیات حوثی‌ها
واشینگتن‌پست در گزارش خود آورده: «با وجود ماه‌ها حملات هوایی به رهبری آمریکا علیه جنگجویان حوثی یمن، آنان به تهدید برخی از حیاتی‌ترین مسیرهای کشتیرانی جهان ادامه داده‌اند و از زرادخانه سلاح‌های پیشرفته‌تر برای حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ و اطراف آن استفاده می‌کنند. فقط همین ماه، حوثی‌ها یک کشتی را غرق کردند و کشتی دیگری را به آتش کشیدند. افزایش اخیر فعالیت‌های حوثی‌ها بر توانایی این گروه برای ایجاد تهدیدی پایدار و مقاومت در برابر حملات آمریکا صحه می‌گذارد. درماندگی و تلاش‌های متزلزل آمریکا برای توقف عملیات حوثی‌ها کنگره را به واکنش واداشته، به‌طوری که قانونگذاران آمریکایی می‌گویند اقدامات کافی برای ایجاد بازدارندگی انجام نشده است. جرالد فایرشتاین، سفیر سابق آمریکا در یمن -که اکنون یکی از اعضای ارشد مؤسسه خاورمیانه در واشنگتن است- گفت توانایی یمنی‌ها برای جایگزینی هر چیزی که ما نابود می‌کنیم نامحدود است و توانایی ما برای جلوگیری از ورود تجهیزات نظامی به این کشور ناچیز است.»

190حمله در 7ماه به کشتی‌های نظامی یا تجاری آمریکا
واشینگتن‌پست در ادامه با اشاره به توان تسلیحاتی یمنی‌ها نوشت: «به‌گفته فرماندهان ارشد ارتش آمریکا، حوثی‌ها یاد گرفته‌اند که چگونه سلاح‌های قدیمی را اصلاح کنند، سلاح‌های جدید بسازند و به نخستین گروهی تبدیل شوند که از موشک‌های بالستیک ضد‌کشتی برای حمله به اهداف دریایی استفاده می‌کنند. فایرشتاین معتقد است که قابلیت‌های آنها قطعا نسبت به گذشته افزایش یافته است. بنابراین نشان داده‌اند تا زمانی که انگیزه ادامه این حملات را داشته باشند، توانایی انجام آن را دارند. نوامبر 2023، پس از آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه، حوثی‌ها اعلام کردند که برای همبستگی با فلسطینی‌ها در غزه، حمله به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را آغاز خواهند کرد. نخستین حمله بزرگ آنها با ربودن یک کشتی باری در جنوب دریای سرخ و بازداشت خدمه آن کلید خورد. از آن زمان، پنتاگون بیش از 190حمله به کشتی‌های نظامی یا تجاری آمریکایی در سواحل یمن ثبت کرده است، ازجمله نزدیک به 100حمله از زمان آغاز موج حملات هوایی آمریکا در ژانویه.»

جمهوریخواهان نگران سرمایه‌گذاری ناکافی تسلیحاتی برای مقابله با حوثی‌ها
این روزنامه آمریکایی با اشاره به کاهش شدید ترافیک کشتیرانی دریای سرخ، از بانک جهانی نقل کرد که تا پایان ماه مارس، حجم ترافیک از طریق کانال سوئز و تنگه باب‌المندب به نصف کاهش یافت. به‌گفته واشینگتن‌پست، سرلشکر پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، حملات حوثی‌ها را «غیرقابل‌قبول» خواند و پنتاگون با در اولویت قرار دادن حفظ قدرت آتش در این منطقه، برای خنثی‌کردن تهدید حوثی‌ها، سرنگونی پهپادها بر فراز دریای سرخ و دیگر آبراه‌ها و حمله موشک‌ها و سایت‌های راداری در یمن، گروهی از کشتی‌های جنگی را در این منطقه مستقر کرده است، ازجمله ناو هواپیمابر «یو.اس.اس آیزنهاور» و ناوشکن‌ها و سایر کشتی‌های جنگی. اما قانونگذاران جمهوریخواه دولت بایدن را به سرمایه‌گذاری ناکافی در تسلیحات پیشرفته و فناوری‌های نظارتی متهم کرده‌اند که می‌گویند اکنون برای مقابله با حوثی‌ها ضروری است.»

اراده سیاسی نداریم
به گزارش واشینگتن‌پست، سناتور مایک راندز که در کمیته اطلاعات و خدمات نظامی سنا حضور دارد، معتقد است: «ما واقعا اراده سیاسی برای تعقیب آنها (نیروهای یمنی) را نداریم.» او افزایش حملات حوثی‌ها را به فناوری پیشرفته‌تر که سیستم‌های آنها را دقیق‌تر کرده است، نسبت داد. از سوی دیگر، سناتور مارک کلی با بیان اینکه نیروهای آمریکایی مهمات بسیاری را برای محافظت از کشتی‌ها خرج کرده‌اند، گفت: «اما اگر از کشتی‌ها محافظت نکنیم، شاهد افزایش مشکلات زنجیره تامین خواهیم بود.»

حوثی‌ها؛ بازیگری جدی و قدرتمند در منطقه
این روزنامه آمریکایی در پایان نوشت: «موفقیت کارزار حوثی‌ها در دریای سرخ به آنها این انعطاف‌پذیری را داده تا بتوانند راحت‌تر در منطقه و خانه مانور بدهند. هانا پورتر، محقق یمن در گروه ARK، یک سازمان توسعه بین‌المللی مستقر در بریتانیا، به واشینگتن‌پست گفت: «حوثی‌ها یک بازیگر جدی منطقه‌ای هستند. پس از درگیر شدن در نبرد مستقیم با ارتش آمریکا، آنها اکنون می‌توانند خود را به‌عنوان بازیگری قدرتمند نشان دهند و از آن برای محکم‌تر کردن کنترل خود در داخل یا در مذاکرات صلح جاری با عربستان سعودی استفاده کنند.»
به‌گفته محققان و گزارش‌های رسانه‌های محلی، تصاویر نبرد حوثی‌ها در عضوگیری این گروه مؤثر بوده است. رسانه‌های حوثی گزارش داده‌اند که از زمان آغاز حملات دریای سرخ، ده‌ها هزار جنگجوی دیگر به صفوف آنها پیوسته‌اند.»


تعداد بازدید :  47