شماره ۳۱۰۳ | ۱۴۰۳ يکشنبه ۳ تير
صفحه را ببند
بسته انتخاباتی شهروند
موج فزاینده مشارکت‌طلبی نامزدها از مردم

 [ شهروند] هرچه به روز انتخابات نزدیک می‌شویم، شور و اشتیاق مردم و سفرها و سخنرانی‌های نامزدها بیشتر می‌شود. دیروز نیز برای برخی از نامزدها روز پرکاری بود. برخی در دیدارها و سفرها و برخی در ستادها و مناطق. در بسته انتخاباتی امروز شهروند، نگاهی خواهیم داشت به آخرین نظرات نامزدها:

‌پزشکیان در کردستان: ایران را باید شایستگان و اقوام مختلف بسازند، نه‌ یک گروه و جناح خاص
کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه همه اقوام در ایران جایگاه خاص خود را دارند، گفت: ایران را باید شایستگان و اقوام مختلف بسازند، نه ‌تنها یک گروه و جناح خاص.
مسعود پزشکیان در فرودگاه سنندج در جمع خبرنگاران اظهار کرد: درصورت پیروزی به‌طور قطع وضعیتی که در کردستان و مناطق محروم به‌وجود آمده است را درست خواهیم کرد.
وی افزود: کردها و سایر اقوام ایرانی باید براساس شایستگی، جایگاه خود را در کشور داشته باشند، چراکه ایران را اقشار مختلف مردم و اقوام و شایستگان می‌توانند درست کنند، نه فقط یک گروه و جناح خاص.
کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری بیان کرد: اگر این وضعیت از بین برود، می‌توانیم یک وفاق ملی ایجاد و برای ایران و عزت ایران به جایگاهی برسیم که قدرت رقابت در منطقه را داشته باشیم، به جای اینکه جوانان ما آرزو کنند از این آب و خاک بروند، دیگران آرزوی زندگی در ایران را داشته باشند.
وی ‌تصریح کرد: باید در صحنه حضور یابیم و باقدرت بگوییم که ما کرد، ترک، بلوچ و همه مردم ایران حق مشارکت و تصمیم‌گیری در انتخابات و دولت را داریم.
پزشکیان گفت: اگر مردم در صحنه باشند، افرادی که تصور می‌کنند عقل کل هستند، به اشتباه خود پی می‌برند، چرا که مردم همیشه نماد اقتدار کشور هستند.
وی فساد، رانت و تبعیض را عامل برهم زدن اقتدار و عزت کشور دانست و گفت: ما باقدرت جلوی این عوامل می‌ایستیم و از شفافیت فرار نخواهیم کرد.

پورمحمدی: میدان‌های سخت سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی هنوز ‎مرد جنگی می‌خواهد
مصطفی پورمحمدی با انتشار ویدئویی در پلتفرم ایکس (توییتر)، نوشت: دفاع‌مقدس تمام شده، اما میدان‌های سخت سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی هنوز ‎مرد جنگی می‌خواهد.
مصطفی پورمحمدی با بیان اینکه جامعه دچار وقفه‌ای در همراهی با انقلاب و رهبری شده است، اظهار کرد: دشمنان روی این وقفه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
پورمحمدی عنوان کرد: تمام تلاش دشمن این است که انقلاب به اهدافش نرسد.
وی گفت: جریان سلطه ۲۰ سال سخت‌ترین تحریم را برای چه به ما تحمیل کرد؟ آیا فقط بحث سیاسی و اقتصادی بوده؟ این تصور خیلی ساده‌انگارانه است؛ می‌خواهد پیام انقلاب را خاموش کند.
پورمحمدی عنوان کرد: ما نیازمند بروز و ظهور دوباره ارزش‌های انقلاب اسلامی در جامعه هستیم.
وی افزود: انقلاب ما در کشمکش‌های سیاسی محدود نمی‌شود و امیدوارم نگاهی نو در مناسبات خدمتگزاری در کشور حاکم شود.
کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: قرار نیست امروز ما مثل دیروز باشد و در یک مقطع و یک سطح قدم برداریم؛ نسل ما فهم جدیدتری از مناسبات جهانی می‌خواهد.
وی با اشاره به اینکه دوستانی همیشه در انتخابات سبد گذاشته‌اند، گفت: من در برخی دولت‌ها با ناخرسندی رفتم و دیدم تکلیف است.

جلیلی در دانشگاه شریف: کشور را نباید معطل مذاکرات با چند کشور نگه داشت
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه کشور را نباید معطل مذاکرات با چند کشور نگه داشت، گفت: وقتی همه در مورد برجام سوت می‌زدند این ما بودیم که ۶ جلسه آن را نقد کردیم.
سعید جلیلی با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه شریف، اظهار کرد: در دولت من هر دانشگاه یک دولت سایه خواهد بود، چرا که دانشگاه محلی برای مشکل‌گشایی مسائل کشور است و اگر می‌گوییم که یک جهان فرصت یک ایران جهش، موتورش باید در دانشگاه باشد.
وی با اشاره به اهمیت مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در اقتصاد کشور، گفت: کشور ما پیشتاز مبارزه با تروریسم است. این مسائل از ضرورت‌هایی بود که درFATF  مطرح شد. در بحث FATF که آقای پورمحمدی در مناظره بیان کردند، اصل ماجرا بر سر مبارزه با پولشویی بود. ما ۳۹ بند آن را اجرا کرده بودیم و دوستان به جای طلبکاری، می‌خواستند بدهکار شوند که ما زیر بار نرفتیم. به آقای پورمحمدی گفتم شما که می‌گویید این قانون اینطور باید اجرا شود، چرا خودتان آن را اجرا نمی‌کنید؟ این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه برخی می‌گفتند تحریم‌ها جدی است و ما دیگر نمی‌توانیم روزانه بیشتر از ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم، گفت: ما راهکارهای مختلفی در دوره دولت قبل از شهید رئیسی ارائه دادیم که استقبال نکردند. در گذشته دولتمردان اعلام می‌کردند که با تحریم نمی‌توانیم کار تولیدی انجام دهیم اما دیدید در دولت شهید رئیسی تولید نفت به چه میزانی رسید. اینکه می‌گوییم یک جهان فرصت، یک شعار نیست، بلکه تمام ظرفیت‌های کشور در دولت سایه شناسایی شده و یک فرصت کم‌نظیر تمدنی و تاریخی برای کشور است.

زاکانی: راه اقتصادی کشور ایجاد استقلال اقتصادی است
علیرضا زاکانی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، در رشته توییتی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: برای شرکت در مناظره با آقای روحانی به میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران آماده‌ام. امیدوارم ایشان به افکار عمومی احترام بگذارند. برگزاری این جلسات می‌تواند به آگاه شدن بیشتر جامعه کمک کند.
علیرضا زاکانی بعد از اتمام سومین مناظره تلویزیونی ۶ نامزد انتخابات، اظهار کرد: امید دارم که ان‌شاءالله مردم عزیزمان امروز و آینده الگوی جهانیان باشند.
وی ادامه داد: امروز که الگو هستند و در آینده هم اینطور باشند. موضوع فرهنگ و هنر، زنان، دختران، خانواده مباحثی مطرح شد و ناظر به حریم خصوصی و عمومی دسته‌بندی داشتم و حریم خصوصی را خط قرمز اعلام کردم و حریم عمومی را متاثر از قانون و احترام متقابل اعلام کردم. زاکانی گفت: در کتاب، اصحاب هنر و سینما ضعف‌هایی وجود دارد که باید رفع شود. امید دارم دولت خدمت دولت حامی اصحاب هنر و خانواده باشد. وی همچنین در یکی از برنامه‌های تبلیغاتی اظهار کرد: راه اقتصادی کشور ایجاد استقلال اقتصادی است. واسطه‌ها تا ۴۰۰ درصد سود می‌برند. تولید در کشور ما مظلوم است، اما یک عده هم سر این سفره نشسته‌اند و سود می‌کنند. وی افزود: با دانه‌درشت‌ها برخورد کردیم بدون اینکه سروصدایی کنیم. اگر خنثی‌سازی‌ تحریم صورت نگیرد نمی‌توان اقدام دیگری انجام داد. ۱۳ میلیارد یورو تفاهمنامه نوشتیم و حدود ۲ میلیارد یورو ضمانت گرفتیم لذا ما تحریم را دور زدیم و کمر تحریم را شکستیم. سال ۹۹، بودجه شهرداری ۳۰ همت بوده که ۲۷ همت محقق شده است. وی ادامه داد: بانک‌ها دچار مشکل هستند و مردم را دچار مشکل می‌کنند. شفاف‌سازی‌ دارایی بانک‌ها و کوتاه کردن دست آنها از بازار سرمایه امر مهمی است. بانک‌ها نباید بنگاه‌داری کنند.

قاضی‌زاده هاشمی: اصلاح ساختارهای تبعیض‌آمیز در اولویت رسیدگی دولت خانواده است
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در توییتی از اصلاح ساختار‌های تبعیض‌آمیز درصورت پیروزی در انتخابات خبر داد.
کاندیدای ریاست‌ جمهوری نوشت: اصلاح ساختارهای تبعیض‌آمیز در اولویت رسیدگی دولت خانواده است.بسیاری از زنان به‌دلیل ساختارهای فعلی اجتماعی و اداری موجود امکان نقش‌آفرینی ندارند.اصلاح این ساختارهای تبعیض‌آمیز در اولویت رسیدگی دولت خانواده است.
قاضی‌زاده هاشمی همچنین در یک برنامه تبلیغاتی تأکید کرد: دولت سیزدهم دیپلماسی متوهمانه را به دیپلماسی عمل‌گرا تغییر داد. سیاست خارجی باید دستاورد داشته باشد. روی کار آمدن شهید رئیسی و شهید امیر عبدالهیان رویکرد غلط دولت قبل را تغییر دادند.
وی افزود: باید با چارچوب‌های موجود کار کنیم تا با قدرتمندی خودمان نظام بین‌المللی را به چندجانبه‌گرایی تغییر دهیم. نوع برخورد با رئیس‌جمهور چین باعث شد حتی کشورهای همسایه به ما پشت کردند و قطع رابطه با آنها داشتیم.
قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: در سیاست خارجی حفظ هویت، استقلال و امنیت کشور برای ما مهم است. در برقراری ارتباط با خارج از کشور علاوه بر حفظ منافع، می‌خواهیم هویت و استقلال خود را حفظ کنیم و خلق قدرت کنیم تا به‌عنوان یک کشور دست‌دوم یا سوم شناخته نشویم و امنیت خود را نیز حفظ کنیم.

قالیباف در آیین گرامیداشت روز ملی اصناف: دست و پای دولت را   از اقتصاد کوتاه می‌کنم
محمدباقر قالیباف در آیین گرامیداشت روز ملی اصناف که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، با گرامیداشت روز ملی انصاف با بیان اینکه «به‌عنوان یک بچه‌رزمنده می‌گویم تا جایی که در حوزه نظامی دستمان می‌رسد، با رویکرد بازدارندگی فعال دفاع می‌کنیم، هرگز قصد تجاوز به هیچ کشوری را نداشته و دنبال حفظ صلح و امنیت هستیم»، عنوان کرد: قدرت ما برای مبارزه با ظلم است، اما جایی که به ما تجاوز شود این پاسخ ما خواهد بود؛ این برد توان امنیتی و دفاعی اگر پشتوانه اقتصادی نداشته باشد، دیر یا زود بازمی‌گردد.
قالیباف با تأکید بر اینکه امروز نخبگان اقتصادی باید بر صدر بنشینید و بگویند ما چه کنیم، اظهار کرد: من می‌توانم تا جایی که در توانم هست، دست و پای دولت را از اقتصاد کوتاه کنم؛ این را فهمیده‌ام و چنانچه در اصل ۴۴ آمده است، مسئولیتش با من خواهد بود اما چگونگی اجرای این کار اشکالات زیادی پیدا کرده است؛ کارشناسان اقتصادی و اعضای اتاق‌های اصناف به من بگویند باید چه کنم تا باقدرت به آنها بگویم چگونه آن را دنبال می‌کنم.
وی با بیان اینکه غصه می‌خورم که همه سرمایه‌ها را داریم، اما از بیرون از کشور و گاهی متأسفانه از دشمنان خود تمنا می‌کنیم، اظهار کرد: من در حوزه تحریم همان موقع که افرادی گفتند تحریم کاغذپاره است، گفتم که کاغذپاره نیست و حتما اثرگذار است و دشمن این راه را برای مبارزه با ما انتخاب کرده که ما را از پا دربیاورد؛ دشمن ناوارد نیست و بلد است چه کار کند. زمانی که بحث مذاکره پیش آمد، در جلسه مفصلی در سالن سران گفتم من با مذاکره در رابطه با تحریم مخالف نیستم، اما دوستانی که مذاکره می‌کنید بدانید و باورتان باشد که مذاکره یک روش مبارزه است.


تعداد بازدید :  47