شماره ۳۰۹۹ | ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۹ خرداد
صفحه را ببند
نکات کاربردی حقوقی که لازم است همه از آن‌ها آگاه باشند

همه شهروندان لازم است سطح آگاهی‌های حقوقی خود را افزایش بدهند. این امر موجب تحقق و ارتقاء اصل حاکمیت قانون در جامعه، ارتقاء سطح سواد حقوقی افراد، کاهش مراجعات مردم به نهادهای قضایی و شبه‌قضایی، همچنین فرهنگسازی و آمادگی عموم برای تبعیت از قانون خواهد شد.

دریافت حق سرویس در رستوران‌ها
دریافت حق سرویس در رستوران تحت هر عنوانی غیرقانونی و از مصادیق گرانفروشی است و مجازات این جرم با توجه به دفعات تکرار در طول هر سال متفاوت خواهد بود. به این صورت که علاوه بر جبران خسارت وارد شده به خریدار، متخلف به جریمه نقدی معادل مبلغ گرانفروشی محکوم خواهد شد. در صورت تکرار و بعد از مرتبه سوم تخلف، تابلویی با عنوان متخلف صنفی به مدت 10 روز بر سردر محل کسب نصب می‌شود. بعد از مرتبه چهارم این تابلو مجدداَ بر سردر محل کسب نصب و مکان مورد نظر به مدت 3 ماه تعطیل خواهد شد.

فرار از پرداخت مهریه با انتقال اموال
انتقال اموال توسط مرد در صورتی که پس از مطالبه مهریه و نشان دهنده فرار از دِین باشد، قابل باطل شدن است. همچنین اگر به مدت کمی قبل از مطالبه مهریه انتقال انجام شده باشد، در صورتی که دادگاه طبق شواهد تشخیص دهد، باز هم فرار از دِین محسوب می‌شود.

دریافت «چک» در ازای ثمن معامله
اگر قرار است چیزی به کسی بفروشید و در برابرش چک دریافت کنید، حتما در قراردادتان بنویسید «تحویل دادن چک، اصل تعهد خریدار برای پرداخت ثمن (پول) را از بین نمی‌برد». این از بابت آن است که اگر مثلاً چک را گم کنید یا در یک آتش‌سوزی بسوزد، راه دیگری داشته باشید که طلب خود را وصول کنید.

دردسرهای به حساب خواباندن چک
اگر چک قبل از تاریخی که روی آن درج شده است به حساب خوابانده شود، امکان شکایت کیفری وجود نخواهد داشت. بهتر است جهت شکایت کیفری، چک را به صورت حضوری به بانک ببرید.

«قتل» و «جرح» در تصادف رانندگی
اگر شخصی به دلیل بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی یا عدم مهارت در رانندگی دیگری را به قتل برساند، به مجازات 6 ماه تا 3 سال حبس و همچنین به پرداخت دیه محکوم خواهد شد.


تعداد بازدید :  50