شماره ۳۰۹۴ | ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۲ خرداد
صفحه را ببند
سعید لیلاز، تحلیلگر اقتصادی اصلاح‌طلب:
دولت آینده ادامه‌دهنده رشد اقتصادی دولت رئیسی باشد

 تحلیلگر اقتصادی اصلاح‌طلب با بیان اینکه دولت رئیسی در طول هزار روز فعالیتش، موفق‌تر از آن چیزی بود که گروه‌های سیاسی مخالف اعلام می‌کردند، گفت: دولت آقای رئیسی دولت موفقی بود و در ۳ سال گذشته، ۴ رشد اقتصادی بالای ۵ درصد داشت؛ این رشد اقتصادی هم از سطح متوسط کل خاورمیانه و هم از سطح کل جهان بالاتر بود.
سعید لیلاز در گفت‌وگو با جماران با بیان اینکه با اعلام اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده موج جدیدی از امیدواری در جامعه ایران جاری شده که اگر گروه‌های سیاسی به درستی و با استفاده از اصول درست سیاسی از آن استفاده کنند یکی از شاداب‌ترین انتخاب‌های تاریخ ایران بعد از دولت اصلاحات را خواهیم داشت، اظهار کرد: فضای داخلی ایران را به لحاظ سیاسی به سه دسته تقسیم می‌کنند که هر کدام از آنها نمایندگان خود را در فهرست تایید شدگان دارند و این مسئله مایه امیدواری و شگفتی من است.

  به مشارکت ۴۰ میلیونی امیدوارم
لیلاز با بیان اینکه باید تایید و تحسین خود را در این رابطه ابراز کنیم، افزود: مهمترین دلیل این تحسین احراز صلاحیت آقای پزشکیان است. اصلاح طلبان از هر طیف و دسته‌ای بدون اینکه کوچک‌ترین بهانه‌ای داشته باشند به خوبی و به روشنی نماینده خود را در این انتخابات دارند. آقای جلیلی هم می‌تواند طیفی که آقای احمدی نژاد را نمایندگی می‌کند، در این انتخابات با خود همراه داشته باشد، محافظه کاران هم آقای قالیباف را دارند. بنابراین این انتخابات می‌تواند انتخاباتی بشود که بیش از ۴۰ میلیون نفر در آن شرکت کنند. به گفته لیلاز، اگر چنین اتفاقی بیفتد با توجه به شرایط اقتصادی که ایران در ۳ سال گذشته داشته و برخلاف اغلب تحلیل‌ها و تصورات، از دیدگاه او روند مثبت و رو به جلویی بوده، مهم‌ترین وظیفه دولت آینده این است که سرعت رشد اقتصادی و بهبود فضای اقتصادی کشور را بیش از آنچه که در دولت مرحوم رئیسی بوده است، افزایش دهد و علاوه بر آنچه در دو سال گذشته مرحوم رئیسی کمتر به آن رسید را در دستور کار قرار دهد.  این کارشناس مسائل اقتصادی ابراز کرد: دولت آقای رئیسی در طول هزار روز فعالیتش، هم موفق‌تر از آن چیزی بود که گروه‌های سیاسی مخالف اعلام می‌کردند و هم موفق‌تر از تصور عمومی بود که در ظاهر امر به نمایش می‌رسید. دولت آقای رئیسی دولت موفقی بود و در ۳ سال گذشته ۴ رشد اقتصادی بالای ۵ درصد داشت. این رشد اقتصادی هم از سطح متوسط کل خاورمیانه بیشتر بود و هم بالاتر از سطح کل جهان. این رشد از کشورهایی مانند امارات و عربستان هم به مراتب بیشتر بود.

  اتفاقات مهمی در حوزه کلان اقتصاد ایران افتاده است
وی با بیان اینکه در چهار سال گذشته بخش مهمی از کژی‌ها و نارسایی‌ها در حوزه کلان اقتصاد ایران جبران شد، خاطرنشان کرد: نرخ تورم کاملا کاهش پیدا کرده و از حدود ۵۵ درصد در اسفند ۱۴۰۱ به حدود ۳۲ رسیده است. بنابراین اتفاقات مهمی در حوزه کلان اقتصاد ایران افتاده که نه تنها باید ادامه پیدا کند بلکه باید به طرق مختلف سرعت و ژرفا یابد.

 افزایش حداقل دستمزد حقوق بگیران اولویت دولت آینده
لیلاز گفت: آنچه دولت رئیسی از آن غفلت کرد، افزایش حداقل دستمزد حقوق بگیران سازمان تامین اجتماعی و کارکنان و بازنشستگان دولت بود. این مسئله در سال اول مورد توجه دولت بود، اما در دو سال گذشته که آقای مرتضوی وزیر کار شد به آن بی‌توجهی شد و مقدار زیادی از قدرت خرید کارگران، شاغلان دولتی و بازنشسته‌ها از دست رفت؛ چرا که افزایش دستمزدها تقریبا نصف تورم بود. این همان چیزی است که بسیاری از منتقدان دولت آقای رئیسی به درستی معتقدند اگر رشد اقتصادی ایجاد شده چرا سر سفره مردم نرفته است.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه رشد اقتصادی اتفاق افتاد اما آنجا که آیت‌الله رئیسی می‌توانست آن را سر سفره مردم ببرد، به هر دلیلی نرفت، افزود: به هیچ‌وجه استدلال مخالفان افزایش دستمزد کارگران و حقوق بگیران ثابت را نمی‌پذیرم. تمام این استدلال‌ها به لحاظ علمی غلط و به لحاظ سیاسی دروغ و به لحاظ اجتماعی رذیلانه است. قدرت خرید ۲۰ میلیون خانوار در دو سال گذشته مضمحل شد و این شرایط در حالی ایجاد شد که رشد اقتصادی داشتیم.
لیلاز اظهار کرد: دولتی که می‌خواهد تشکیل شود صرف نظر از هر گرایش سیاسی که دارد، مهم‌ترین وظیفه‌اش این است که در حوزه اقتصاد کلان نه تنها راه آقای رئیسی را در مسیر رشد اقتصادی مثبت و بهبود فضای کسب و کار که انصافا خوب کار کردند ادامه دهد بلکه آن را تعمیق کند.

  مهم‌ترین وظیفه دولت آینده، ایجاد امید در جامعه است
وی اضافه کرد: در وهله دوم مهم‌ترین وظیفه دولت آینده ایجاد امید در جامعه است. این امر تنها با شعار محقق نخواهد شد. نوع تایید صلاحیتی که شورای نگهبان داشت حرکتی جدی در این مسیر برای ایجاد امید بود. با حرف و با شعار نمی‌توان عید ایجاد کرد. مردم فریب وعده‌ها را نمی‌ خورند. تایید صلاحیت آقای پزشکیان گام عملی واقعی در این مسیر بود و ما به جامعه این علامت را دادیم که اگر وارد صحنه انتخابات شوید ممکن است نتیجه بگیرید.


تعداد بازدید :  155