شماره ۳۰۹۱ | ۱۴۰۳ شنبه ۱۹ خرداد
صفحه را ببند
۳۲ میلیون تن به ظرفیت اسمی بنادر کشور اضافه شد
نگاه ویژه دولت شهید رئیسی به اقتصاد دریا

[شهروند] با آغاز کار دولت سیزدهم برنامه‌های گسترده‌ای در حوزه اقتصاد دریا شکل گرفت، برنامه هایی که موجب کسب درآمد پایدار برای ایران شد.
به نقل از مهر،اقتصاد دریا به عنوان یکی از ابتکارات اصلی برای نخستین بار در دولت سیزدهم در برنامه هفتم توسعه مطرح و احکام مشخصی برای آن پیش‌بینی شده و استقرار ۸ درصد جمعیت کشور در پس‌کرانه سواحل جنوب کشور و توسعه فعالیت‌های دریا محوری از دیگر تدابیر این برنامه برای تحقق اقتصاد دریامحور است.ایران هم‌اکنون پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر سواحل اصلی، جزیره‌ای و رودخانه‌ای دارد که حدود ۴۰ درصد از مرزهای کشور را در بر می‌گیرد، علاوه بر آن کشور در مسیر چهارراه تجارت و ترانزیت جهانی نیز قرار گرفته و از موقعیت بسیار مطلوب و ممتازی برخوردار است.علاوه بر اقدامات حائز اهمیت دولت سیزدهم در حوزه دریایی و بنادری، ظرفیت اسمی بنادر کشور در این مدت از ۲۶۴ میلیون تن در ابتدای دولت به ۲۹۶ میلیون تن افزایش یافته است. همچنین در مدت یاد شده، ظرفیت کانتینری بنادر بازرگانی کشور به ۷۰۰ هزار TEU (واحد شمارش کانتینر) افزایش یافت.
برپایه این گزارش، ظرفیت کانتینری بنادر بازرگانی کشور در ابتدای سال ۱۴۰۰ در رقم هشت میلیون TEU قرار داشت که اکنون به رقم ۸.۷ میلیون TEU رسیده است که افزایش ۷۰۰ هزار TEU نشان می‌دهد. دیگر اقدام شاخص انجام شده در دولت سیزدهم در حوزه دریایی، احیای خلیج گرگان از طریق لایروبی کانال آشوراده به ارزش روز ۵۲۰ میلیارد تومان بود.
در اسفند ماه ۱۴۰۰ شهید رئیسی در سفر استانی نخست دولت مردمی راهی خلیج گرگان و جزیره آشوراده شد و پس از شنیدن نظر کارشناسان، دستور صریح و شفاف آغاز عملیات لایروبی و نجات بخشی خلیج گرگان را صادر کرد. چند روز بعد سازمان بنادر و دریانوردی با آغاز عملیات هیدروگرافی و به‌روزرسانی نقشه‌های میدانی، مقدمات اجرای یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های زیست محیطی کشور را محقق کرد. در ادامه با ترک تشریفات اداری و با ورود قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ع) عملیات رسوب برداری از کانال آشوراده آغاز شد تا حیات به خلیج گرگان برگردد.
طی ماه‌ها تلاش و پیگیری مستمر دولت و مشارکت قرارگاه خاتم‌الانبیاء لایروبی کانال‌های ارتباطی به‌ویژه کانال آشوراده انجام و خلیج گرگان احیا شد.
کانال آشوراده به طول ۹ کیلومتر جزئی از مهمترین مسیر انتقال آب دریای خزر به خلیج گرگان است که با حضور آیت‌الله رئیسی به طور کامل به بهره‌برداری رسید. با بازگشایی کانال آشوراده و ورود آب دریا به خلیج گرگان، موانع مسیر منتهی به اسکله‌های تجاری و تفریحی مرتفع شد و شناورهای سبک می‌توانند به راحتی از اسکله‌ها در مسیر جزیره آشوراده تردد داشته باشند.جلوگیری از ایجاد گردوغبار و ایجاد کانون ریزگرد ناشی از خشک شدن خلیج گرگان، ارتقای کیفیت و کاهش شوری آب خلیج گرگان، حفظ همه ارگانیسم‌های زیستمند موجود در آن و احیای حوضچه بندر ترکمن و نصب و راه‌اندازی اسکله شناور به‌منظور رونق گردشگری از دیگر مزایا و فواید احیای خلیج گرگان برای مردم منطقه و استان گلستان است.


تعداد بازدید :  64