شماره ۳۰۹۰ | ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۷ خرداد
صفحه را ببند
اتفاق بزرگ
۸۰۰ میلیون دلار پروژه‌های گازی امروز افتتاح می شود 1670 کیلومتر خط گاز کشیده شده است

وزیر نفت در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: خدا آیت‌الله رئیسی را رحمت کند؛ با حمایت و پیگیری‌های ایشان، در گازرسانی و احداث خطوط انتقال گاز به استان سیستان و بلوچستان انقلاب بزرگی صورت گرفت.
جواد اوجی از افتتاح قریب‌الوقوع پروژه‌های گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان از سوی سرپرست ریاست‌جمهوری خبر داد و گفت: تعداد زیادی از نیروگاه‌ها و صنایع و منازل مردم در شهرستان‌ها و روستاهای استان سیستان و بلوچستان در این دولت به شبکه سراسری گازرسانی کشور متصل شده است و به‌زودی توسط جناب مخبر آنها را افتتاح خواهیم کرد. این اتفاق بزرگ در هیچ دولتی نیفتاده است.

جزئیات افتتاحیه گازی
به گزارش شهروند، مجموع پروژه‌های قابل بهره‌برداری در حوزه گاز در این سفر استانی بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار خواهد بود و مجموعا ۶۹ هزار خانوار از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند .برای این منظور، علاوه بر خط لوله ایرانشهر – چابهار، ۱۶۷۰ کیلومتر خط گاز کشیده شده است.

افتتاح پروژه خط انتقال گاز ایرانشهر- چابهار در 4قطعه به طول 290کیلومتر
پروژه خط لوله ایرانشهر - چابهار به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون دلار است. هدف این پروژه تامین گاز شهر و نیروگاه‌های چابهار و کنارک، مجتمع پتروشیمی مکران، صنایع مستقر در منطقه، گازرسانی به شهرها و روستاهای مسیر، رفع محرومیت از استان سیستان و بلوچستان، ایجاد رونق اقتصادی و افزایش اشتغال‌زایی و توسعه گازرسانی به صنایع و ایجاد سوخت جایگزین برای نیروگاه‌هاست.
80کیلومتر انتهایی فاز اول خط انتقال سربیشه-دشتک- نهبندان به طول 178کیلومتر 36اینچ افتتاح خواهد شد.

 گازرسانی به ۹ شهر در محدوده سیستان
۹ شهر ادیمی، زهک، محمدآباد، بنجار، علی‌اکبر، بزمان، خاش، اسماعیل‌آباد و زابل به علاوه ۱۳۰ روستا به شبکه گاز سراسری متصل می‌شوند.

بهره‌برداری از ۶ ایستگاه تقویت فشار گاز در سراسر کشور به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار
افزایش ظرفیت انتقال گاز و پایداری شبکه و توسعه پایدار شبکه انتقال گاز با بهره‌برداری از ۶ ایستگاه تقویت فشار گاز صورت می‌پذیرد که از آن جمله به این مراکز می‌توان اشاره داشت:
ایستگاه تقویت فشار گاز پل کله (شهید شیروانی)
ایستگاه تقویت فشار گاز خورموج (شهید باقری)
تنفیذ قرارداد ایستگاه تقویت فشار گاز نورآباد (شهید سیف‌الاسلامی)
ایستگاه تقویت فشار گاز دوراهان (شهید هلیسایی)
افتتاح رسمی تنفیذ قرارداد ایستگاه تقویت فشار گاز آرادان (شهید رفیعی راد)
گازرسانی سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم  چگونه بوده است؟
چند روز پیش مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان از گازرسانی به ۹ شهر و ۱۳۰ روستای این استان در هزار روز فعالیت دولت سیزدهم خبر داد.
محمدرضا میرشکاری با تأکید بر اینکه ایفای نقش فعال شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان سبب رونق اقتصاد، تولید، اشتغال‌آفرینی و کمک به امنیت پایدار استان می‌شود، افزود: مصداق این موضوع می‌تواند بهره‌مندی ۱۳ شهر از مجموع ۵۵ شهر و ۱۴۴ روستا از مجموع ۳ هزار و ۲۸۰ روستای دارای قابلیت گازرسانی در سیستان و بلوچستان از نعمت گاز باشد که از این تعداد، ۹ شهر و ۱۳۰ روستا در دولت سیزدهم گازرسانی شده‌اند و عملیات اجرایی گازرسانی به ۲۰ شهر و ۳۵۰ روستا نیز در حال اجراست.
مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این در حالی است که درمجموع، ۵ هزار و ۵۸۶ کیلومتر شبکه گاز نیز در این استان اجرایی شده که ۲ هزار و ۳۱۵ کیلومتر آن در دولت سیزدهم انجام شده است.

۲۸ طرح آب و برق در سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری می‌رسد
همچنین ۲۸ طرح آب و برق در سیستان‌وبلوچستان با حضور هیأت دولت و علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، در این استان افتتاح می‌شود.
چهار پروژه طرح تامین آب زاهدان و سیستان از سه‌راهی دشتک به‌منظور رفع مشکل تامین آب آشامیدنی این مناطق، آبرسانی و رفع تنش آبی از ۷۵ روستا در قالب جهاد آبرسانی و تصفیه‌خانه مجتمع ۳۱۵ روستایی تلنگ، پلان و پیرسهراب، ایستگاه پمپاژ شماره B فاضلاب شهر چابهار و توسعه شبکه فاضلاب، ایستگاه پمپاژ شماره D فاضلاب شهر کنارک و توسعه شبکه فاضلاب به بهره‌برداری می‌رسد.
از دیگر پروژه‌های صنعت آب و برق سیستان و بلوچستان آبگیری سد مخزنی «شهری‌کور» جهت مصارف کشاورزی و افتتاح طرح آبرسانی اضطراری از سد کهیر به ۴۰ روستای پایین‌دست و طرح آبرسانی به شهر هیدوچ از سد ماشکید علیا و ایستگاه پمپاژ ۱۱۰۰لیتربرثانیه‌ای به همراه اجرای حدود ۲۰ کیلومتر خط لوله جهت آبرسانی از آب شیرین‌کن هامون هیرمند به منطقه سیستان است.
علاوه بر افتتاح پروژه‌های بزرگ و مهم صنعت آب، نیروگاه بادی ۵۰مگاواتی مپنا، موسوم به میل نادر، و نیروگاه مقیاس متوسط زاهدان(واحدهای گازی زاهدان ۱ الی ۳) در دولت سیزدهم به بهره‌برداری می‌رسد.
در این سفر استانی همچنین ۱۵ پروژه مربوط به شرکت برق منطقه‌ای استان ازجمله احداث خطوط اسپکه- نیکشهر(قطعه دوم) و خاش به خاش ۲، افزایش ظرفیت پست‌های چاه‌کیچی، سراوان، دامن، سرباز، جالق، چابهار۲۳۰، جبرآباد، میل نادر، زابل ۱، زابل ۲، کهیر و نیروگاه گازی زاهدان افتتاح می‌شود.
در سفر هیأت دولت به سیستان و بلوچستان در کنار افتتاح پروژه‌های بزرگ و مهم صنعت آب و برق منطقه‌ای، طرح‌ها و پروژه‌های توزیع برق شامل برق‌رسانی و توسعه شبکه برق روستایی، اصلاح و بهینه‌سازی‌ و رفع افت ولتاژ و برق‌رسانی به چاه‌های آب طرح اضطراری(چاه‌های آبخوان‌های شرقی، بندان و دشتک) افتتاح می‌شود.


تعداد بازدید :  76