شماره ۳۰۸۹ | ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۶ خرداد
صفحه را ببند
نکات کاربردی حقوقی که لازم است همه از آن‌ها آگاه باشند

همه شهروندان لازم است سطح آگاهی‌های حقوقی خود را افزایش بدهند. این امر موجب تحقق و ارتقاء اصل حاکمیت قانون در جامعه، ارتقاء سطح سواد حقوقی افراد، کاهش مراجعات مردم به نهادهای قضایی و شبه‌قضایی، همچنین فرهنگسازی و آمادگی عموم برای تبعیت از قانون خواهد شد.

مسائل مهم و ضروری در تنظیم قرارداد اجاره
قوانین مربوط به مؤجر و مستأجر برای مواجه نشدن با مشکلات مختلف وضع شده‌اند. آشنایی با این قوانین موجب شناخت انواع اجاره‌نامه، وظایف مؤجر، روابط اجاره‌دهنده و مستأجر در قانون مدنی، موارد صدور حکم تخلیه فوری و تنظیم قرارداد می‌شود. بی‌شک دانستن قوانین فوق می‌تواند تا حدود زیادی از بروز مشکلات احتمالی و پایمال شدن حق و حقوق افراد جلوگیری کند.
 لزوم قید مدت در قرارداد اجاره: یکی از نکاتی که در تنظیم قراردادهای اجاره باید مورد توجه قرار گیرد، قید مدت اجاره در قرارداد است. در غیر این صورت برابر ماده 468 قانون مدنی قرارداد باطل قلمداد می‌شود.
 لزوم قید عدم حق اجاره به غیر: در قرارداد منعقد شده باید درج شود که مستأجر حق اجاره دادن مورد اجاره به غیر را به صورت کلی یا جزیی ندارد. اگر چنین شرطی در قرارداد گنجانده نشود، مستأجر برابر قانون از حق اجاره به غیر برخوردار است.
 چگونگی اختتام قرارداد اجاره: عقد اجاره به محض انقضای مدت پایان می‌یابد، بنابراین اگر مستأجر بعد از انقضای قرارداد، عین مستأجره را بدون اذن مالک در تصرف خود نگاه دارد، باید اجرت‌المثل به او پرداخت کند.
 ابطال قرارداد با مرگ دو طرف: عقد اجاره با فوت هر یک از مؤجر و مستأجر باطل نشده و فقط در صورتی باطل می‌شود که مؤجر برای مدت عمر خود مالک منافع عین مستأجره باشد. در این صورت با فوت او قرارداد باطل می‌شود.
 عدم اهلیت ورشکستگان مالی: شخص ورشکسته نمی‌تواند پس از صدور حکم توقف، مالی را اجاره دهد یا مالی را اجاره کند، زیرا اداره اموال چنین شخصی با مدیر تصفیه است.
 قرارداد با دو شاهد،دو نسخه: قراردادهای عادی اجاره باید به وسیله دو نفر از افراد مورد اعتماد طرفین به عنوان شهود گواهی شود و نیز اینکه تاکید شده قرارداد حتماً در دونسخه تهیه شود.


تعداد بازدید :  53