شماره ۳۰۷۹ | ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
صفحه را ببند
ایران در حادثه سقوط بالگرد چه افرادی را از دست داد
شهیدان ماندگار در تاریخ ایران

رئیس‌جمهور شهید، سیدابراهیم، رئیسی و هیأت همراه روز یکشنبه 30اردیبهشت به‌منظور حضور در آیین افتتاح سد قیز قلعه‌سی و طرح توسعه و تکمیل سد خداآفرین عازم استان آذربایجان شرقی شد. در جریان این سفر، سیدابراهیم رئیسی به همراه الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان طرح مشترک سد قیزقلعه سی را افتتاح کرد. رئیس‌جمهور و همراهان وی بعد از اقامه نماز ظهر و شرکت در مصاحبه مطبوعاتی، سوار بالگرد شدند تا به سمت تبریز پرواز کنند؛ یکی از عکاسان رسانه‌ای لحظه پرواز بالگرد حامل رئیس‌جمهور را ثبت کرد تا همین قاب و تصویر، به‌عنوان آخرین یادگار و نشانه‌ از وجود و حضور شهید سیدابراهیم رئیسی ثبت شود.بالگردی که قرار بود به سمت تبریز حرکت کند، در میانه راه و در جنگل‌های ارسباران به‌خاطر مه‌آلود بودن و بارش باران، دچار سانحه‌ای شد که تا ساعت‌ها بعد، هیچ‌کس اطلاع دقیقی از ابعاد آن نداشت.

ابراز نگرانی و آرزوی سلامتی در ایران و جهان
همزمان با پیگیری و تداوم عملیات جست‌وجو، تعدادی از چهره‌های سیاسی کشورمان و حتی برخی مقامات دیگر کشورها، به این اتفاق ناگوار واکنش نشان دادند و برای رئیس‌جمهور کشورمان و همراهان او آرزوی سلامتی داشتند.گروه‌های مردمی نیز در اقصی نقاط کشور از جمله اماکن مقدس و شهرهای مذهبی همچون مشهد مقدس و قم گردهم آمدند و برای سلامتی سیدابراهیم رئیسی و همراهانش دست به دعا و نیایش برداشتند.با تاریک شدن هوا، افزایش شدت باران و کاهش دمای هوا نگرانی مردم و تیم‌های امدادی درباره شرایطی که رئیس‌جمهور و دیگر افراد در آن گرفتار هستند، افزایش یافت و البته کار جست‌وجو با دشواری بیشتری همراه شد.برخی کشورها از جمله ترکیه و روسیه برای پشتیبانی از عملیات امداد و نجات اعلام آمادگی کردند و همکاری‌های مشترکی در این زمینه شکل گرفت.

دقایق منتهی به 8صبح
مردم ایران اسلامی هر لحظه و حتی نیمه‌شب و بامداد چشم به رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی دوخته بودند و البته از دل این نگرانی‌ها، شایعات متعددی درباره این سانحه نیز منتشر شد که با تکذیب مقامات مسئول و نهادهای مربوطه همراه بود.صبح دوشنبه و با روشن شدن هوا، اخبار و تصاویری منتشر شد که نشان می‌داد گروه‌های امدادی در نزدیکی محل سانحه هستند.ساعت 8صبح بود که خبر شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانش به‌طور رسمی از رسانه ملی اعلام شد.

بیوگرافی شهیدان سانحه هوایی ۳۰ اردیبهشت
حجت‌الاسلام آل هاشم نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سیدمهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.

رئیس‌جمهوری جهادی و انقلابی
سید ابراهیم رئیس‌الساداتی ۶۴ساله هشتمین رئیس‌جمهور ایران بود. وی متولد ۲۳ آذر ۱۳۳۹ شهر مقدس مشهد بود و مسئولیت‌هایی چون ریاست قوه قضاییه و معاونت اول این قوه، دادستانی کل کشور، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و نایب‌رئیسی مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان قدس رضوی را در کارنامه داشت. رهبر انقلاب شهریورماه به مناسبت هفته دولت ضمن قدردانی و تمجید از عملکرد خوب و قوی دولت در برخی بخش‌ها ازجمله «کارهای زیربنایی»، «رشد شاخص‌های کلان اقتصادی» و «سیاست خارجی»، گفتند: حضور در بین مردم و مواجهه مستقیم و صمیمی و متواضعانه با آنها، بسیار با ارزش است. ساده‌زیستی، مواضع انقلابی، روحیه جهادی و به‌کارگیری جوانان در رده‌های گوناگون مدیریتی را از دیگر کارهای تحسین‌برانگیز دولت خواندند.

سومین امام جمعه شهید تبریز
شهید آیت‌الله «سید محمدعلی آل‌هاشم» امام جمعه تبریز و نماینده شهید ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، متولد ۱۳۴۱ در تبریز بود که در ۶۲ سالگی به شهادت رسید.پدرش آیت‌الله سیدمحمد تقی آل‌هاشم از روحانیون برجسته تبریز است. او تحصیلات مقدماتی را تا دوران دبیرستان در تبریز گذراند و پس از آن برای تحصیل علوم حوزوی راهی حوزه علمیه قم شده و تا مقطع سطح چهار حوزوی را سپری کرد. او همچنین مدت ۱۴ سال را در درس خارج آیت‌الله خامنه‌ای حضور داشته و مدرک دکتری فقه و مبانی را نیز داراست.شهید آیت‌الله «سید محمدعلی آل‌هاشم» سابقه حضور در جبهه را داشت و از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۶ رئیس ریاست سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی را برعهده داشت و با حکم مقام معظم رهبری، نماینده ولی فقیه در ارتش کل کشور بود. پس از مدتی نیز از سال ۱۳۹۶ تا لحظه شهادت به‌عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز خدمت و فعالیت کرد.آل هاشم گفته بود: انشاالله سومین شهید امام جمعه تبریز باشم.

وزیرخارجه‌ای که حین مأموریت به شهادت رسید
در جریان این حادثه وزیر امور خارجه و دیگر سرنشینان این حادثه به شهادت رسیدند. حسین امیرعبداللهیان در اردیبهشتِ ۱۳۴۳ در دامغان واقع در استان سمنان ‌زاده شد. امیرعبداللهیان دانش‌آموختهٔ کارشناسی روابط دیپلماتیک از دانشکده وزارت امور خارجه، کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۵ و دکتری روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران بود.کارشناس و معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد، معاون اداره اول سیاسی خلیج‌فارس وزارت امور خارجه، معاون دستیار ویژه وزیر امور خارجه در امور عراق، عضو کمیته سیاسی-امنیتی مذاکرات هسته‌ای ایران با EU۳ (سه کشور اروپایی)معاون اداره کل خلیج‌فارس وزارت امور خارجه، عضو کمیته مذاکرات ایران، عراق و آمریکا در موضوع عراق، رئیس ستاد ویژه عراق در وزارت امور خارجه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بحرین، مدیرکل خلیج‌فارس و خاورمیانه وزارت امور خارجه، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه و دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی ازجمله مسئولیت‌های امیر عبداللهیان از سال ۱۳۷۶ تا ۱۴۰۰ بوده است.

استانداری با سابقه کار در سطوح مدیریتی وزارت کشور
مالک رحمتی متولد سال ۱۳۶۱ در مراغه استان آذربایجان شرقی بود. وی بعد از فوت عابدین خرم، استاندار پیشین، با موافقت هیأت دولت به‌عنوان استاندار جدید آذربایجان شرقی منصوب شد.
مالک رحمتی فارغ‌التحصیل مقطع دکتری حقوق خصوصی بود. او تا پیش از این، سمت معاون وزیر اقتصاد و رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی بود. او همچنین در آستان قدس رضوی، وزارت کشور و بنیاد شهید ازجمله قائم‌مقام آستان قدس، مدیرعامل سازمان اقتصادی رضوی، عضو هیأت امنا و ریاست بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس و عضویت هیأت مدیره و قائم‌مقام مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر و مسئولیت در سطوح مدیریتی وزارت کشور و اتاق بازرگانی ایران را در کارنامه خود داشت.

سردار سیدمهدی موسوی
سردار سیدمهدی موسوی سرتیم حفاظت رئیس‌جمهور کشورمان بود که همراه وی در بالگرد حضور داشت و به شهادت رسید. او سرتیپ پاسدار و عضو سپاه پاسداران بود.

سرهنگ خلبان سیدطاهر مصطفوی
سرهنگ سیدطاهر مصطفوی اهل تبریز بود و در دوران دفاع‌مقدس نیز در جبهه‌های جنگ حضور داشت. شهید موسوی ۱۵ سال سابقه خلبانی در نیرو‌های مسلح داشت و به‌عنوان مدرس و مربی خلبانی نیز فعالیت می‌کرد. وی که عضو سپاه پاسدران بود در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ با هیأت همراه ابراهیم رئیسی برای افتتاح چند پروژه عازم آذربایجان شرقی شد که با سقوط بالگرد به همراه سرنشینان آن به شهادت رسید.

سرهنگ خلبان محسن دریانوش
سرهنگ محسن دریانوش یکی دیگر از خلبانان بالگرد ریاست‌جمهوری بود که به همراه سیدطاهر مصطفوی و سایر سرنشینان و در پی سقوط در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ به درجه رفیع شهادت نایل شد.

سرگرد فنی بهروز قدیمی
سرگرد پاسدار شهید بهروز قدیمی اصالتا اهل روستای درسجین ابهر بود. شهید قدیمی به‌عنوان سرگرد فنی بالگرد حامل رئیس‌جمهور شهید بوده است.

 


تعداد بازدید :  63