شماره ۳۰۴۱ | ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۵ فروردين
صفحه را ببند
عروج سرداران به وقت شام و حرمت مولا در روز طبیعت

حمله جنگنده‌های رژیم اشغالگر قدس به کنسولگری ایران در دمشق و شهادت تعدادی از سرداران سپاه و در رأس آن‌ها شهید محمدرضا زاهدی، همچنین حاشیه‌های مربوط به مقارن شدن روز طبیعت با شهادت امام اول شیعیان، موضوعاتی بودند که طی 24 ساعت اخیر بیشترین واکنش را در شبکه‌های اجتماعی برانگیختند.

بازتاب حمله تروریستی اسرائیل به کنسولگری ایران و واکنش‌های کاربران
شهادت مظلومانه تعدادی از اعضای نیروی قدس سپاه که در پی حمله تروریستی و زبونانه هواپیماهای رژیم صهیونیستی به محل کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر دمشق رقم خورد، بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت. نکته جالب توجه این که لزوم پاسخگویی مناسب به این توحش صهیونیست‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن، محتوای اغلب توئیت‌های کاربران فضای مجازی را تشکیل می‌داد. این میان اما کاربرانی هم بودند که از تله صهیونیست‌ها صحبت به میان آوردند و اهمیت هشیاری را یادآور شدند. در همین رابطه کابری در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «محور مقاومت در مسیر یک پیروزی راهبردی‌ست و موجودیت رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده است. اما رژیم صهیونیستی و آمریکا در تلاشند با اقدامات تاکتیکی، نبرد را به حوزه‌های مزیتی خود کشانده و سطح منازعه را به اقداماتی از جنس حمله دیروز تنزل دهند تا شکست خود را پنهان کنند. پر واضح است که اقدام تاکتیکی دشمن نیز نیازمند پاسخ درخور است تا هم هزینه تکرار و ادامه را برای دشمن بالا ببرد و هم خیال خام انحراف در مسیر تحقق پیروزی راهبردی را برهم بزند. اما این پاسخ را نباید صرفاً در اقدامات موشکی یا ورود مستقیم به جنگ تنزل داد.» یک کاربر هم هدف رژیم اسرائیل از ترور ددمنشانه غروب دوشنبه را تدارک بهانه برای توجیه شکست در غزه عنوان کرد و چنین توئیت زد: «اصلی‌ترین هدف اعلامی رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، نابودی کامل حماس و شکست مقاومت بود. با همه توان هم به میدان آمد اما این هدف محقق نشد. حالا پایان جنگ، در شرایطی که هنوز مقاومت زنده است، یک شکست تمام عیاره و رژیم نمی‌خواهد از یک «گروه» شکست خورده باشد.» کاربری دیگر نیز با نگاهی خاص به موضوع این ترور، در شبکه اجتماعی ایکس اینطور نوشت: «مواضع انتزاعی بدون درک از جزئیات پازل منطقه دردی را دوا نمی‌کند. جزیی‌ترین دیتای امنیتی و نظامی در تصمیم‌ دستگاه محاسباتی جبهه مقاومت اثرگذاره‌ و عموم دوستان از این‌جزئیات بی‌خبر هستند. وقتی رژیم اسرائیل در حال ترور فیزیکی بازوهای فرمانده کل قوا در منطقه است، حداقل از داخل کشور زخم زبان نزنیم!» یک کاربر هم با اشاره به جانباز بودن شهید سرافراز سردار محمدرضا زاهدی که در جریان حمله تروریستی به کنسولگری ایران در دمشق به شهادت رسید، در توئیتی آورد: «حسین خرازی را به آستین خالی پیراهنش می‌شناختند و بعدها ما رفیق و همرزم او محمدرضا زاهدی را با پای پلاستیکی‌ که یادگار جنگ بود دیدیم و شناختیم. سهمش را ادا کرده بود و باید می‌رفت دنبال درمان زخم‌ها و استراحت و زندگی. اما مردان خدا برعهدی که بسته‌اند استوارند حتی با پای پلاستیکی...».

واکنش متفاوت کاربران به تقارن شهادت مولای متقیان علی (ع) با روز طبیعت
مقارن شدن سیزدهم فروردین، روز طبیعت یا آنگونه که در افواه مردم شایع است 13 بدر با بیست و یکم ماه مبارک رمضان و روز شهادت امام اول شیعیان حضرت علی (ع)، نگرانی‌هایی را از بابت حفظ حرمت این روز پدید آورده بود که عمده آن از زبان مسئولان طرح شده و بر زبان آوردن می‌شد. اما همانگونه که انتظار می‌رفت این روز در اغلب نقاط ایران با حفظ شعائر و احترام به اول شهید محراب سپری شد. این میان برخی کاربران فضای مجازی ضمن بدیهی شمردن رعایت آداب شیعی و مسلمانی از سوی مردم ایران، توصیه‌ها و بعضاً تهدیدهای برخی مسئولان را غیرضروری برشمرده و گاهاً دارای کارکرد معکوس توصیف کردند. در ادامه تعدادی از پست‌های کاربران فضای مجازی در این خصوص را مرور می‌کنیم: «به بچه شیعه می‌گی حرمت شهادت مولا رو نگه دار و نرو تفریح و گلگشت؟ خودتون خجالت نکشیدین از این توصیه! کاش تهدید به تعطیلی و بگیر و ببند نکرده بودین (حالا تکذیب شد یا نشد) تا بهونه دست زبون‌درازها ندین و نگن بزمی که توی پارک سر نگرفت رو مردم بردن توی حیاط خونه‌هاشون!»، «سر کوچه ما یه پارکه، هر سال 13 بدر از 4 صبح جای سوزن انداختن نیست. امسال پرنده پر نمی‌زد، از پلیس و ون و بسیجی هم خبری نبود. بابا مردم می‌فهمن به خدا»، «از خدا پنهون نیست، از شمام نباشه، ما 13 بدر رفتیم بیرون. جایی که هر سال می‌ریم و چند تا خانواده دیگه هم بودن. ولی نه مثل هر سال که چشم سیاهی می‌رفت از شلوغی. نشستیم. حتی کسی رادیو روشن نکرده بود. چند تا خانواده مثل ما موندن واسه افطار. چند تا هم رفتن. چند تا دیگه اومدن و مشغول آماده کردن بساط افطاری شدن. کسی حرمت نشکست»، «اس‌ام‌اس اومده به دلیل تقاون 13 بدر و روز شهادت علی (ع) رعایت شئونات شرعی و قانونی برای همه شهروندان و مسافرین الزامی است و با هرگونه هنجارشکنی برابر قانون برخورد می‌شود. والله بالله تالله هر چیزی نیاز به هشدار و انذار نداره. اینجا مملکت امام حسینِ، مگه این که ته دلتون تعارف بدونین این رو! انقدر مردم رو انگولک نکنین، مردم خودشون بلدن هم از دین‌شون محافظت کنن هم از رسومات و سنن‌شون!»


تعداد بازدید :  52