شماره ۳۰۴۱ | ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۵ فروردين
صفحه را ببند
بازتاب حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه
سگ هار منطقه،حتما مجازات می‌شود

[شهروند] حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کشور سوریه و به شهادت رساندن هفت تن از مستشاران نظامی ایران، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی داشت. حمله به مراکز دیپلماتیک مطابق کنوانسیون ١٩۶١ وین ممنوع بوده و رژیم صهیونیستی علاوه بر نقض حریم هوایی و حق حاکمیت سوریه، نشان داد کوچکترین ارزشی برای قوانین بین‌المللی و مسائل دیپلماتیک و اصول جنگی قائل نیست. در پی این حمله، جمهوری اسلامی در ساعات ابتدایی از طریق سفارت سوئیس در تهران، به‌عنوان حافظ منافع آمریکا، پیام صریحی به آمریکا ارسال کرد که از سوی تحلیلگران به‌عنوان قطعی بودن واکنش ایران به اسرائیل و هشدار درباره مداخله آمریکا در این مسئله ارزیابی شد. افزون بر آن، نماینده ایران در سازمان ملل خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت برای پیشگیری از این حملات شد و بر حق مشروع ایران برای پاسخ به این حملات تأکید کرد. نماینده روسیه در شورای امنیت پیرو درخواست ایران، خبر از تشکیل جلسه این نهاد برای بررسی این حمله داد. در ادامه نگاهی به ابعاد و بازتاب حمله رژیم جلاد صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در کشور سوریه خواهیم داشت.
حمله هوایی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه برخلاف اصول و قواعد جنگی و دیپلماتیک بین‌المللی با واکنش‌های گسترده جهانی همراه بود. بنابر اعلام سفارت ایران در دمشق این حمله با پرتاب 6موشک از هواپیماهای اف-٣۵ صورت گرفت. مطابق اطلاعیه سپاه پاسداران، در این حمله هفت نفر از مستشاران نظامی ایران به نام‌های: محمدرضا زاهدی، محمدهادی حاجی‌رحیمی، حسین امان‌اللهی، سیدمهدی جلالتی، محسن صداقت، علی آقابابایی و سیدعلی صالحی روزبهانی به شهادت رسیدند. در میان شهدا، سرداران شهید زاهدی و حاجی‌رحیمی از مستشاران ارشد سپاه قدس در منطقه بوده و در سال‌های اخیر ضربات سختی به جریان‌های تکفیری و رژیم صهیونیستی وارد آورده و نقش طراح و پشتیبان محور مقاومت را ایفا می‌کردند. لازم به ذکر است مطابق اعلام رسانه‌ها در این حمله ۶ شهروند سوری نیز به شهادت رسیدند.

واکنش‌های داخلی به جنایت صهیونیست‌ها
در پی شهادت تعدادی از مستشاران نظامی ایران بر اثر حمله رژیم صهیونیستی، رهبر انقلاب در پیامی با عرض سلام و درود به شهیدان زاهدی و حاجی‌رحیمی، درباره آنان عنوان کردند: «شهیدان ما از خداوند مهربان خود، نشان قبول مجاهدت درازمدت خود را دریافت کردند و هم‌اکنون در جمع اولیا و صلحا متنعم به نعم الهی‌اند.» ایشان با اشاره به سوابق سردار زاهدی و مبارزات وی از دهه ۶٠ تاکنون، او را «چشم انتظار شهادت» خواندند و در پایان این پیام تأکید کردند: «رژیم خبیث به‌دست دلاورمردان ما مجازات خواهد شد. آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد به حول و قوه الهی.» افزون بر رهبر انقلاب، سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری کشورمان، نیز در بیانیه‌ای با اشاره به نقض قوانین بین‌المللی از سوی رژیم صهیونیستی و تسلیت به خانواده و همرزمان شهدا نوشت: «رژیم غاصب صهیونیستی با اینگونه اقدامات غیرانسانی هرگز به اهداف شوم خود نخواهد رسید…و این جنایت ناجوانمردانه نیز بی‌پاسخ نخواهد ماند.» محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، نیز در بیانیه‌ای با اشاره به سوابق شهیدان زاهدی و حاجی‌رحیمی در دفاع‌مقدس بیان کرد: «سردمداران جاهل رژیم غاصب اسرائیل باید بدانند اقدام تجاوزگرانه و ددمنشانه آنان با مجازات سختی مواجه خواهد گشت.» در بامداد سه‌شنبه نیز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، با اشاره به احضار کاردار سوئیس به‌عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران در صفحه توییتر خود نوشت: «در این احضار ابعاد حمله تروریستی و جنایت رژیم اسرائیل تبیین و مسئولیت دولت آمریکا مورد تأکید قرار گرفت. پیام مهمی به دولت آمریکا به‌عنوان حامی رژیم صهیونیستی ارسال شد. آمریکا باید پاسخگو باشد.»

همبستگی کشورهای منطقه و جهان با ایران
در میان واکنش‌های منطقه‌ای و جهانی به جنایت رذیلانه و حقارت‌آمیز رژیم صهیونیستی در حمله غافلگیرانه به ساختمان کنسولگری ایران، محکوم کردن این عمل و تأکید بر زیر پاگذاشتن اصول و مقررات بین‌المللی مشترک بود. کشورهای سوریه، اردن، امارات، مصر، عربستان، عراق، قطر، عمان، افغانستان، کویت و لبنان ازجمله کشورهای منطقه بودند که صریحا به محکوم کردن این حمله پرداختند. وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای صریحا تأکید کرد: «حمله به مراکز دیپلماتیک به هر بهانه‌ای و تحت هر توجیهی مردود است.» وزارت خارجه مصر نیز با محکوم کردن این حمله اعلام کرد: «تجاوز به مقرهای دیپلماتیک با هر توجیهی را نمی‌پذیریم.» کشورهای چین، روسیه، اندونزی، پاکستان، کوبا و ونزوئلا نیز از دیگر کشورهایی بودند که ضمن محکوم کردن حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه، درباره تشدید جنگ و بحران در منطقه از سوی اسرائیل هشدار داده و به ابراز همبستگی با دولت و مردم ایران پرداختند. حزب‌الله لبنان نیز در بیانیه‌ای با حمایت از ایران و اعلام همبستگی با جمهوری اسلامی عنوان کرد: «این حمله بدون مجازات نخواهد ماند.» جبهه مردمی برای آزادی فلسطین نیز در بیانیه‌ای با تأکید بر بی‌تأثیر بودن این حملات بر حمایت ایران از مقاومت فلسطین ابراز کرد: «رژیم صهیونیستی به خوبی می‌داند به‌خاطر این جنایات، هزینه سنگینی پرداخت خواهد کرد.» جنبش حماس نیز در بیانیه‌ای با محکوم کردن این حمله و حمایت از ایران، حمله اسرائیل را «تنش‌زایی خطرناک» خواند و خواستار ورود شورای امنیت به این مسئله شد. جهاد اسلامی نیز در بیانیه مشابهی حمله اخیر را «تلاش اسرائیل برای فرار از شکست در غزه» عنوان کرد.

سکوت آمریکا و اروپا، فرار اسرائیل از پاسخگویی
پس از این حمله، کشورهای اروپایی و آمریکا با اتخاذ موضع سکوت در برابر آن، پوچ بودن شعارهای خود در زمینه قواعد جنگی، حقوق بشر و مقررات بین‌المللی را اثبات کردند. سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز صرفا به ابراز نگرانی از این حمله پرداخت و خواستار خویشتنداری طرفین شد. ساعتی پس از این حمله متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در موضعی نمایشی عنوان کرد: «واشنگتن در حال مشورت و گفت‌وگو با متحدان خود در منطقه و جمع‌آوری اطلاعات است.» سخنگوی کاخ سفید نیز در این‌باره موضعی مشابه گرفت. در این میان دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، در واکنشی که تعجب رسانه‌ها را برانگیخت در مورد حمله به کنسولگری ایران در دمشق عنوان کرد: «ما به حمله‌ای که توسط رسانه‌های خارجی گزارش شده نخواهیم پرداخت و بر اهداف جنگ غزه متمرکز هستیم». از سوی دیگر یک کارشناس اسرائیلی در شبکه آی٢۴ پس از این حمله، عاملیت اسرائیل در آن را صراحتا تأیید و بر ضرورت چنین حملاتی تأکید کرد. علاوه بر آن بن سبطی، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه اسرائیل، در توییتر به ابراز خوشحالی از این حمله پرداخت.

ارزیابی رسانه‌ها و تحلیلگران
در بحبوحه جنایت اسرائیل، پایگاه خبری آمریکایی آکسیوس به نقل از یک مقام شورای امنیت ملی آمریکا عنوان کرد که واشنگتن نقشی در این حمله نداشته و این مسئله را نیز مستقیما به ایران اعلام کرده است.(١) همچنین پایگاه شبکه سی‌ان‌ان نیز در مطلبی از احتمال تلافی ایران از طریق حزب‌الله لبنان سخن گفته و نوشته است: «خاورمیانه بار دیگر در لبه پرتگاه و در آستانه گسترش جنگ است».(٢) شبکه فاکس نیوز هم پاسخ ایران به حمله اسرائیل را سبب «پیامدهای جدی در سرتاسر منطقه» خواند.(٣) شبکه ان‌بی‌سی آمریکا نیز به نقل از دو مقام آمریکایی عنوان کرد آمریکا فقط پس از پرواز جنگنده‌های اسرائیلی از حمله اطلاع یافته، اما درباره اهداف آن نیز بی‌خبر بوده است.(۴) چارلی گَمل، کارشناس سابق وزارت خارجه انگلیس، نیز درگفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز با اشاره به تلاش اسرائیل برای به راه انداختن جنگ با ایران با هدف جذب پشتیبانی هرچه بیشتر و نزدیکی دوباره آمریکا به این رژیم عنوان کرد: «پس از ترور قاسم سلیمانی در سال ٢٠٢٠ فکر می‌کردیم این مسئله منجر به کاهش توانایی ایران برای اقدام در منطقه می‌شود، اما سیاست‌های ایران در منطقه بی‌وقفه ادامه یافت. اسرائیلی‌ها با این ترورها به‌دنبال آسیب زدن به توانایی و بازدارندگی ایران از طریق این ترورها هستند، اما من فکر می‌کنم این اقدامات موقعیت ایران را تقویت می‌کند و ایران همچنان به‌دنبال پاسخ خواهد بود، اما این کار را در چارچوب پارامترهای خود انجام می‌دهد و خواهان جنگ منطقه‌ای نیست».

جمع‌بندی
برخی تحلیلگران معتقدند حمله بی‌سابقه اسرائیل به کنسولگری ایران، این بار از سوی جمهوری اسلامی در سطحی بالاتر تلافی خواهد شد. در مقابل برخی از کارشناسان عقیده دارند که با توجه به وضعیت وخیم اختلافات داخلی در سرزمین‌های اشغالی و شرایط منطقه‌ای و جهانی و فشار شدید بر رژیم صهیونیستی برای آتش‌بس در غزه، ایران تلافی خود علیه اسرائیل را به مرور و در چند سطح انجام خواهد داد. با توجه به اعلام دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی در مورد جلسه این شورا پس از حمله به کنسولگری ایران مبنی بر «اتخاذ تصمیمات مقتضی» و همچنین تأکید رهبر انقلاب در پیام خود، تردیدی در مجازات پشیمان‌کننده برای صهیونیست‌ها وجود ندارد و رویکرد منطقه‌ای ایران در برابر رژیم صهیونیستی وارد مرحله تازه‌ای شده و از این پس در سطحی شدیدتر دنبال می‌شود.

پی‌نوشت‌ها:
١-isna.ir/xdQQtB
٢-https://irna.ir/xjQb6R
٣-mehrnews.com/x34zQC
۴-independentpersian.com/node/395321


تعداد بازدید :  47