شماره ۳۰۱۴ | ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۴ بهمن
صفحه را ببند
ارمغان قاتلان، متجاوزان و دزدان انگلیسی برای بومیان استرالیا

[شهروند] «من به دلیل وجود قوانین و سیاست‌های نادرست دولت‌های پیشین که باعث وارد آمدن لطمات عمیقی بر بومیان و نسل ربوده ‌شده آنان و فرزندانشان شد، عذرخواهی می‌کنم. من خواهان کشوری هستم که در آن تمامی استرالیایی‌ها با فرصت‌ها و موقعیت‌های برابر و با عزت و احترام متقابل در کنار هم زندگی کنند.» 16 سال پیش در چنین روزی، برابر 13 فوریه ٢٠٠٨ میلادی، کوین راد، نخست‌وزیر وقت استرالیا به دلیل اجرای سیاست «جداسازی» از بومیان این کشور خصوصاً «نسل ربوده شده» عذرخواهی کرد. ما و اغلب مردم دنیا با شنیدن نام استرالیا، قبل از هر چیز به یاد مشهورترین نماد این کشور یعنی کانگوروها می‌افتیم، پس بی‌دلیل نیست که واژه‌هایی چون «بومیان» و «جداسازی» تا حد زیادی برایمان بی‌معنا باشند.

آموزش تمدن به قدیمی‌ترین تمدن انسانی
«نسل ربوده ‌شده» به کودکان بومی ساکن استرالیا که توسط سفیدپوستان مهاجر از خانواده‌هایشان جدا شدند اطلاق می‌شود. از دهه 70 قرن نوزدهم تا دهه 70 قرن بیستم، یعنی ظرف مدتی برابر 100 سال، سفیدپوستان ساکن استرالیا تعداد زیادی از کودکان بومی این سرزمین را از خانواده‌های خود‌ جدا کرده به یتیم‌خانه‌ها فرستادند، یا تحت سرپرستی خانواده‌های سفیدپوست قرار دادند. این عمل «جداسازی» نام گرفت و قربانیان آن امروز به نسل‌ ربوده شده شهرت دارند. حال که صحبت از بومیان استرالیا شد بد نیست این را هم بدانید که براساس برخی تحقیقات ژنتیکی، آن‌ها از جمله قدیمی‌ترین جوامع انسانی حال حاضر دنیا به شمار می‌روند. با چنین سابقه‌ای از تمدن و قدمت وجودی، خنده‌دار است وقتی می‌فهمیم بهانه حاکمان انگلیسی الاصل استرالیا برای اعمال سیاست «جداسازی» فقدان صلاحیت بومی‌ها برای تربیت فرزندان‌شان بود!

جامعه سازی با خلافکارها و بزهکاران
26 ژانویه 1788 میلادی، دو دهه پس از آن که جیمز کوک، سیاح برجسته بریتانیایی استرالیا را کشف کرد، کاپیتان آرتور فیلیپ و افراد او پا روی خاک سرزمین جدید گذاشتند. استرالیایی‌ها هر ‌سال در این تاریخ به جشن و شادی پرداخته و شجاعت این افراد را برای به جان خریدن رنج سفری طول و دراز گرامی می‌دارند. اما ساکنان سفیدپوست استرالیا احتمالاً نمی‌خواهند به یاد بیاورند که دوسوم سرنشینان کشتی کاپیتان فیلیپ را جانیان و مجرمان خطرناک انگلیسی تشکیل می‌دادند. جنایتکارانی که محاکم بریتانیا رأی به اخراج آن‌ها داده‌ بودند تا شرشان برای همیشه از سر مردم انگلستان کم شود. بله، استرالیای امروز بیش از دو قرن پیش با مجرمان انگلیسی و ایرلندی رانده‌ شده از وطن بنا شد و اکنون که رفتار غیرانسانی آن‌ها با بومیان استرالیا را مرورمی‌کنیم، دیگر آنقدرها دچار تعجب نمی‌شویم!


تعداد بازدید :  234