شماره ۲۹۸۲ | ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۲ دي
صفحه را ببند
اعلام آمادگی هلال‌احمر برای اعزام تیم‌های امدادی و درمانی به مناطق زلزله‌زده ژاپن

زلزله دیروز ژاپن خسارت‌های گسترده‌ای به بار آورد و سبب زنده شدن خاطره سونامی مرگبار ۱۲ سال پیش شد.
در همین راستا رئیس جمعیت هلال‌احمر کشورمان با ارسال پیامی‌به رئیس صلیب سرخ ژاپن، برای اعزام تیم‌های امدادی و درمانی به مناطق متاثر از زلزله 7.4 ریشتری ظهر امروز در این کشور اعلام آمادگی کرد.
در پیام دکتر پیرحسین کولیوند خطاب به اتسوشی آمده است:
 «جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران مراتب احترام خود را به جنابعالی، کارکنان و داوطلبان محترم جمعیت صلیب سرخ ژاپن ابلاغ می‌نماید.
 با غم و اندوه فراوان، از وقوع  زلزلۀ 7.4 ریشتری در مناطق نیگاتا، تویاما، فوکی و هیوگو واقع در نوار ساحلی کشور ژاپن مطلع شدیم که متاسفانه منجر به خسارات بزرگ و گسترده‌ای گردیده است. در این شرایط سخت، مایلم از طرف جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و اینجانب برای اعزام تیم‌های امدادی و درمانی به مناطق زلزله‌ زده اعلام آمادگی نمایم. بهترین‌ها را برای جنابعالی و همکارانتان در فعالیت‌های بشردوستانه آرزو دارم.

خسارت‌های گسترده ناشی از زلزله در ژاپن
شبکه تلویزیونی بی بی سی در گزارشی به بررسی آثار ویرانگر زمین لرزه دیروز در مناطق دورافتاده از ژاپن پرداخت که وحشت را برای ژاپنی‌ها به ارمغان آورد و شمار زیادی را به پناهگاه‌ها کشاند. پس از وقوع زمین لرزه ۷.۶ ریشتری، بیش از ۳۰ پس لرزه مختلف نیز در این منطقه رخ داد.زمین لرزه‌ای قوی با چندین پس لرزه ساعتی پیش سواحل شمالی جزیره هانشو را در ژاپن لرزاند. این زمین لرزه سبب تخریب خانه‌ها و شروع آتش سوزی شده است. در نیم ساعت اخیر، هشدار صادر شده درباره سونامی بزرگ برای مردم منطقه ساحلی نوتو کم رنگ شد. به مردم گفته شده بود مناطق مرتفع بروند. در کره شمالی و کره جنوبی و مناطق شرق روسیه نیز هشدار سونامی صادر شده است. سازمان هواشناسی ژاپن اعلام کرده است بزرگای این زمین لرزه ۷.۶ درجه در مقیاس ریشتر بوده است. این زمین لرزه کمی پس از ساعت ۴ بعدازظهر به وقت محلی رخ داد. کانون این زمین لرزه در منطقه ایشیکاوا بود که به شهر آنامیزو نزدیک است. به استناد گزارشها، چندین ساختمان در شهر سوزو واقع در نزدیک کانون زلزله فرو ریخته است. این فیلم دوربین مدار بسته، فروریختن دو خانه را نشان می‌دهد. می‌توانید تشکیل ابر‌های گرد و غباری را در بالای خرابه‌های ناشی از تخریب این خانه‌ها در سمت چپ و راست بالای صفحه ببینید. می‌توانید ترک برداشتن سقف ساختمان واقع در بخش جلوی این تصویر را هم به روشنی ببینید. گزارش‌هایی دریافت شده است مبنی بر اینکه افرادی در زیر اوار ناشی از فروریختن این خانه‌ها گیرافتاده اند.
پس از زلزله ۲۰۱۱، حدود ۱۰ سال در ژاپن زندگی کردم. این زلزله ژاپن را به شدت تحت تاثیر قرار داد. مردم به شدت آسیب دیدند. هربار که زلزله‌ای مثلا در شهر توکیو رخ می‌دهد، مردم می‌گویند که این زلزله، آن‌ها را به یاد زلزله ۱۱ مارس سال ۲۰۱۱ انداخته است. این تاریخ در خاطره مردم ژاپن حک شده است. سونامی پس از زلزله جان ۱۸۵۰۰ نفر را در ژاپن گرفت و بخش‌های زیادی از سواحل شمال شرقی ژاپن را نابود کرد. هنوز آن اتفاق در خاطرات مردم بسیار تازه است. فقط ۱۳ سال از آن اتفاق سپری شده است. به نظرم مردم ژاپن امروز با تماشای تصاویری که از ایشیکاوا منتشر می‌شود، به یاد سونامی سال ۲۰۱۱ می‌افتند و بسیار بسیار نگران کسانی هستند که در مناطق زلزله زده امروز زندگی می‌کنند.


تعداد بازدید :  45