شماره ۲۹۷۰ | ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۸ آذر
صفحه را ببند
کدام سریال‌های شبکه نمایش خانگی به تلویزیون خواهند رفت؟
مهمونی رسانه ملی!

[شهروند] در این چند وقت از سریال‌های زیادی نام برده شده که این امکان را دارند که سر از تلویزیون درآورده و به عبارت بهتر از شبکه نمایش خانگی به ضیافت خانه‌های مردم بروند، حتی پیمان جبلی، رئیس صداوسیما، نیز این اواخر بعد از صحبت درباره کمک‌های صداوسیما به سریال‌های نمایش خانگی گفته بود که در زمینه پخش تلویزیونی برخی از محصولات پلتفرم‌های قانونمدار کمک خواهد کرد. در این زمینه در گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای نام‌ سریال‌هایی مانند «سایه‌باز»، «فوفو مسافری از کامادو»، «مرداب» و «مهمونی» نیز به عنوان آثاری که بعد از اتمام پخش از پلتفرم‌های آنلاین روی آنتن نیز خواهند رفت، مطرح شده است. درباره این موضوع، اما، سعید مقیسه، رئیس ساترا، از اشاره به موارد جزئی عبور کرده و می‌گوید هر کدام از سریال‌هایی که شاخصه‌های سلامت محتوا را داشته باشند و پیام مناسبی را القا کنند، جزو کارهایی هستند که می‌توانند از نمایش‌خانگی به تلویزیون بیایند.
سعید مقیسه، رئیس ساترا، درباره شاخصه‌ها و ویژگی‌های سریال‌های واجد شرایط پخش از تلویزیون می‌گوید: «ضوابط و مقررات محتوایی ساترا که در سایت اعلام شده، ملاک عمل برای انتخاب محتواست. نمی‌توان به صورت خاص گفت محتوایی که فلان داستان را دارد، ما آنجا گفتیم از نظر شاخصه‌های سلامت محتوا که خیلی حائز اهمیت است. چون سریال یک مجموعه به هم پیوسته است، کلیت یک سریال هم باید دارای مضامین مناسب باشد و هم از نظر شکلی رعایت ضوابط و مقررات را کرده باشد. از طرفی دارای پیام‌های مفید برای جامعه هم باشد. با این شاخصه‌ها بهترین محتوا به صداوسیما معرفی می‌شود هم برای تبلیغ، ترویج و مشارکت و در این میان کارهایی هم برای پخش انتخاب می‌شوند.»
مقیسه با اشاره به اینکه «هنوز سریالی برای پخش از سازمان صداوسیما پذیرفته نشده است»، می‌گوید: «اول باید این نکته را مدنظر داشت که همه سریال‌ها کاندیدا نیستند و ما نمی‌توانیم درباره سریال‌های بخش خصوصی تصمیم بگیریم و آنها خودشان باید تمایل به این کار داشته باشند. موضوع دیگر هم این است که یک‌سری سریال‌هایی معرفی شده‌اند و در حال بررسی‌اند، اما یک سریالی که با رویکرد نمایش‌ خانگی تولید شده، برای پخش از صداوسیما نیازمند بررسی حقوقی و محتوایی است.»
مقیسه درباره احتمال همکاری صداوسیما با پلتفرم‌ها نیز می‌گوید: «صداوسیما در مشارکت تولید مشکلی ندارد و هر سریالی در چارچوب رسانه ملی باشد، می‌تواند از این رسانه پخش شود. کما اینکه برخی از نویسندگان و طراحان وقتی طرحی را ارائه می‌کنند، آن را از همان اول به پلتفرم‌ها نمی‌برند و بعد مجوز می‌گیرند؛ برخی تصمیم می‌گیرند به صداوسیما می‌برند، برخی هم تصمیم می‌گیرند کار مشترک بسازند. این اشتراک گاهی اوقات ممکن است به بستر انتشار برگردد، یعنی اول در سکوی نمایش‌خانگی منتشر شود و بعد در صداوسیما و گاهی اوقات در تولید و هزینه‌هاست.»


تعداد بازدید :  179