شماره ۲۹۶۸ | ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲۳ آذر
صفحه را ببند
بالاخره پای VAR به لیگ برتر باز شد!
حالا وقت داربی است!
سرمربیان سرخابی پیش از شهرآورد چه گفتند؟

  [ شهروند] امروز بعدازظهر (پنجشنبه) شمارش معکوس صدودومین داربی پایتخت آغاز شد؛ تقابلی میان دو تیم استقلال و پرسپولیس که همیشه جذابیت‌ها و حاشیه‌های خودش را به همراه داشته است. بخش بزرگ هیجان و شور این بازی به هواداران پورشور سرخابی است که باعث شده بسیاری از مردم خود را به ورزشگاه آزادی برسانند یا ساعت خود را به وقت مقرر بازی کوک کنند و پای تلویزیون باشند و به تماشای این بازی هیجان‌انگیز بپردازند، اما تا چند ساعت باقی‌مانده تا شروع این بازی، خوب است نگاهی به حاشیه‌ها و اتفاقات مهم این دیدار پیش از آغاز مسابقه بیندازیم، چون حالا وقت داربی است!

پایان جنجال‌های بی‌مورد؛ بالاخره VAR آمد!
فوتبال ایران پر از اشتباهات مختلف داوری است؛ اشتباهاتی که بعضا باعث شده است مسیر  بازی‌های مختلفی تغییر کند و این مسئله همیشه مورد اعتراض باشگاه‌های لیگ برتر و هواداران تیم‌ها بوده است. از زمانی که پای سیستم کمک‌داور ویدویی (VAR) به فوتبال باز شده، خیلی از صحنه‌های مشکوک و تاثیرگذار مسابقات به درستی قضاوت شده است، اما تا پیش از داربی 102، هیچ مسابقه‌ای در رقابت‌های لیگ برتر با این سیستم داوری نشد و برای ورود VAR مشکلات و موانع مختلفی بر سر راه مسئولان فوتبال قرار گرفته بود. با اعلام خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران، داربی با VAR برگزار می‌شود و به این ترتیب، موعود بنیادی‌فر، داور داربی شماره ۱۰۲ شد. بیژن حیدری، داور چهارم و محمدرضا منصوری، کمک‌داور ذخیره این بازی هستند. به این ترتیب، بنیادی‌فر به دلیل اینکه تنها داور ایرانی دارای لایسنس VAR است، این بازی مهم را قضاوت خواهد کرد و زید ثامر محمد و حیدر عبدالحسن علی، دو داور عراقی در اتاق VAR به او کمک می‌کنند. این اولین بازی‌ در لیگ برتر است که با VAR قضاوت خواهد شد و این اتفاق باعث می‌شود تا در این داربی شاهد اعتراضات داوری کمتری باشیم و صحنه‌های تاثیرگذار دیگر با اشتباه قضاوت نشوند.

افشاریان: از برگزاری داربی با VAR ناامید بودیم!
خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال، درباره اینکه داربی با بهره‌مندی از کمک‌داور ویدیویی قضاوت خواهد شد، عنوان کرد: «واقعیتی را می‌خواهم با مردم در میان بگذارم؛ پس از مدت‌ها نفس عمیقی می‌کشم و امیدوارم فردا شاهد رقابت خوبی میان دو تیم پرطرفدار کشور باشیم. اگر قرار بود VAR در مسابقه‌ای تست شود، یکی‌ از آنها همین بازی است. حقیقتا می‌طلبید که چنین اتفاقی رخ دهد. تشکر ویژه‌ای باید داشته باشم، چون شاید دوستانی که بیرون هستند، ندانند یک هفته است چه می‌کشیم.»
عضو هیأت رئیسه فدراسیون خاطرنشان کرد: «از مهدی تاج تشکر می‌کنم که تا لحظه آخر تلاش وصف‌ناپذیری برای تحقق این امر داشت. حدود ساعت 11 روز  چهارشنبه، دیگر ناامید شدیم و می‌خواستیم پلن دوم را اجرا کنیم، اما رئیس فدراسیون که در مجمع هیأت فوتبال اردبیل حضور داشت، با اینفانتینو تماس گرفت و با پیگیری ویژه لحظه آخری از طریق آقای تارقلی‌زاده، رئیس روابط بین‌الملل فدراسیون، مجوز را گرفت. همچنین از دیگر افرادی که به این پروژه کمک کردند، کمال سپاس را دارم. وزیر ورزش و جوانان در این مدت وسواس زیادی در تحقق این امر داشتند.»
افشاریان افزود: «به همین منظور تیم VAR که در کشور لایسنس گرفته بود، در این بازی حضور خواهد داشت. از دو کمک‌داور ویدیویی که در کشور عراق هستند هم کمک گرفتیم و سرانجام بازی فردا رأس ساعت مقرر (16:15) در ورزشگاه خاطره‌انگیز آزادی برگزار خواهد شد. امیدواریم این مسابقه گام بلندی برای سایر مسابقات باشد.»

گل‌محمدی: خوشحالیم که در داربی حضور داریم
یحیی گل‌محمدی، سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس، در نشست خبری پیش از داربی صدودوم اظهار کرد: «شهرآورد همیشه حساس است. قبل از اینکه درباره بازی صحبت کنم، جا دارد یادی از پیشکسوتان کنیم که برای هر دو تیم و هوادارانش خاطرات خوبی ساختند و رکوردداران شهرآورد هستند. بازی برای مردم و طرفداران دو تیم حساس و یکی از شهرآوردهای مهم جهان است. خوشحالیم در این بازی شرکت می‌کنیم.»
گل‌محمدی درباره نگرانی هواداران پرسپولیس از حواشی نیمکت استقلال گفت: «مطمئن هستم که کنار زمین اتفاق خاصی نمی‌افتد و ذهنم را درگیر این مسائل نمی‌کنم، چون هواداران حضور دارند و خیلی صدا در زمین به گوش نمی‌رسد. فکر نمی‌کنم مشکل خاصی داشته باشیم. امیدوارم مسابقه به سمتی برود که شاهد یک بازی فنی از هر دو تیم باشیم.»
او درباره اینکه بازیکنان دو تیم در بازی قبلی با یکدیگر ارتباط خوبی نداشتند، بیان کرد: «هر بازی شرایط خاص خودش را دارد. آن بازی هم تصمیم گرفتند با ما دست ندهند. برای ساپینتو و تیم استقلال احترام قائل هستم که تیمی ریشه‌دار و قابل احترام است. همیشه مقابل استقلال بازی‌های جذاب و خوبی داشتم؛ چیزی که درنهایت می‌ماند همین احترام و نگه داشتن حرمت است.»
در ادامه خبرنگاری به گل‌محمدی گفت: «در بازی قبلی با هوادار شعارهای خوبی داده نشد، شما از هواداران بخواهید که این الفاظ زشت روی سکوها را تکرار نکنند.» گل‌محمدی در پاسخ گفت: «همیشه دوست داریم که در هر بازی احترام‌ها حفظ شود؛ چه از طرف بازیکنان و مربیان به هواداران و چه برعکس. این خواسته همه ماست و دوست داریم که هیچ الفاظ بدی در استادیوم شنیده نشود. به نظرم حضور بانوان جلوی این اتفاقات را می‌گیرد.»
گل‌محمدی در مورد اشاره به عدم‌رعایت سقف قرارداد بازیکنان استقلال گفت: «ما یک بازی حساس داریم و در هر صورت دوستانی که در کمیته انضباطی هستند، قطعا به نظرم این اتفاق خواهد افتاد و موارد را بررسی می‌کنند. یک قانون گذاشته شده که همه موظف به انجام آن هستند. نمی‌گویم ما فقط سقف را رعایت کردیم، اما چند تیم هستند که این سقف را رعایت نکردند و هر چه رأی زودتر صادر شود، به سود فوتبال است.»

نکونام: نباید سرمان کلاه برود!
جواد نکونام، سرمربی تیم فوتبال استقلال، در نشست خبری پیش از داربی صدودوم اظهار کرد: «مثل تمام بازی‌ها سعی می‌کنیم روی نقاط قوت و ضعف حریف شناخت و برای این بازی برنامه داشته باشیم. نیاز به تمرکز بالا داریم و به بچه‌ها هم گوشزد کرده‌ایم. امیدواریم بازی دلچسبی برای هواداران باشد.»
سرمربی استقلال در مورد صدرنشینی غیرمنتظره تیمش و فشار برای بردن داربی گفت: «کسانی می‌گویند باید قهرمان شویم و داربی را ببریم، باید حواس‌مان باشد که سرمان کلاه نرود. استقلال امسال تیم خوبی دارد و باید باهوش باشیم. فقط این افرادی که این حرف‌ها را می‌زنند، دشمن استقلال هستند. ما هیچ ابزاری نداشتیم و شرایط ایده‌آل نبوده است. بچه‌ها زحمت کشیدند و برنده شدند و اصلا نگاه نمی‌کنم که چند امتیاز داریم و چه کار می‌کنیم. در هر بازی باید بجنگیم.»
نکونام همچنین در پاسخ به این سوال که «با توجه به کمبود بازیکن، وجود چند مصدوم برای تیمش دردسرساز نیست؟» بیان کرد: «اگر می‌گفتم باید بازیکن بگیریم برای همین روزها بود. حداقل تیم‌ها می‌توانند بگویند که در تعطیلی‌ها چقدر مصدوم داشتند. این وسط فقط به نفع تیم‌هایی شد که در آسیا بازی می‌کردند. از سازمان لیگ می‌خواستیم یک روز بازی ما و فولاد را جلوتر برگزار کند که چون ملی‌پوش نداشتیم، این اتفاق نیفتاد و این شرایط واقعا به ما ضربه زد. الان هم مصدوم داریم و امروز خدا را شکر دو تا از چهار مصدوم ما تمرین کردند و صبر می‌کنیم که فردا تصمیم بگیریم.»
او در پاسخ به این سوال که با وجود تنش بین او و گل‌محمدی، در آغاز بازی به سمت نیمکت حریف می‌رود یا خیر؟ گفت: «شما (خبرنگاران) هم در کار خودتان چالش دارید، بین ما هم اتفاق افتاده و هیچ مشکلی نداریم. همیشه احترام گذاشته‌ام و می‌گذارم. با آغوش باز به سمت نیمکت‌های حریف رفته‌ام و در بازی هم اینطور خواهد بود و مشکلی نخواهیم داشت.»
سرمربی استقلال درباره صحبت‌ها در مورد نیمکت استقلال هم عنوان کرد: «هیچ نگرانی برای فردا نداریم و ما هم از جنس خودشان هستیم و همه چیز را بلدیم. داربی قبل برای قبل است و امیدوارم آن اتفاقات مانند داربی سال گذشته رخ ندهد.»
در نشست خبری پرسپولیس از یحیی گل‌محمدی سوال شد که «استقلال سقف قراردادها را رعایت نکرده و سانروف دارد، واکنش شما به این اتهام چیست؟» نکونام پاسخ داد: «تکلیف ما مشخص است. کسانی که با سوال‌هایشان به ما بی‌احترامی می‌کنند، مطمئنا خط‌دهی شده است، اما بی‌احترامی نباید باشد. بازیکنان دو تیم وقتی به زمین بیایند، مشخص می‌شود که قیمت‌ها چگونه است. تاییدیه هوادار میلیونی هم مشخص و همه چیز روی میز است. اینکه یک امتیاز یا چند امتیاز کم شود، بر عهده افرادی است که تصمیم‌گیرنده هستند.»

چمن ورزشگاه آزادی هم آماده است
مهیار عسگریان، سرپرست شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی، درباره وضعیت چمن آزادی برای داربی ۱۰۲ اظهار کرد: «وضعیت چمن آزادی بسیار خوب است و ان‌شاءالله پنجشنبه بازی خوبی را شاهد خواهیم بود.»
او در پاسخ به این سوال که آیا خودش بازدیدی از ورزشگاه داشته یا خیر؟ گفت: «بله! شرایط چمن استادیوم آزادی برای دیدار روز پنجشنبه استقلال و پرسپولیس عالی است و مشکلی وجود ندارد.»
سرپرست شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در ادامه صحبت‌هایش درخصوص اینکه وضعیت زیر سکوها که فاجعه‌بار است، در بازسازی جدید نمی‌شد که تعمیر شوند؟ تصریح کرد: «ما امروز جلسه‌ای درخصوص بازسازی آزادی داریم که امیدوارم بودجه بعدی را دریافت کنیم. اگر دوربین‌ها بازسازی را ثبت کنند، می‌بینند که مشکلات برطرف شده است.»
او همچنین درباره استعفایش گفت: «از زمانی که کیومرث هاشمی آمد، به رسم اخلاق استعفایم را تقدیم او کردم. دست وزیر باید باز باشد، تیمش را انتخاب کند و با تیم جدیدش کار را انجام دهد. با این وجود، تا زمانی که وزیر ورزش جانشین را انتخاب کند و فرد جدید مشغول به کار شود، با قدرت و انرژی کارها را ادامه می‌دهم.»


تعداد بازدید :  437