شماره ۲۹۴۹ | ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱ آذر
صفحه را ببند
طوفان الاقصی روز چهل و ششم؛ شمال غزه با تخلیه بیمارستان‌ها، بدون خدمات بهداشتی و پزشکی می‌ماند
احتمال قریب‌الوقوع آتش بس در غزه

  [شهروند] جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه با بمباران بیشتر شمال و جنوب این باریکه وارد چهل‌وششمین روز خود شد. شمال غزه با تخلیه بیمارستان‌ها، بدون خدمات بهداشتی و پزشکی می‌ماند. این در حالی است که به‌رغم درگیری‌های مقاومت با اشغالگران به‌نظر می‌رسد آتش‌بس نزدیک است. نیروهای مقاومت فلسطین نیز با تداوم عملیات علیه نظامیان رژیم اشغالگر در شمال نوار غزه، به مبارزات میدانی خود ادامه می‌دهند؛ ارتش رژیم صهیونیستی با اعلام کشته‌شدن دو نظامی و زخمی شدن پنج سرباز دیگر در جریان درگیری‌های دوشنبه شب، اعلام کرد که آمار تلفاتش در حمله زمینی به ۷۰ نفر رسیده است.
یک منبع پزشکی به الجزیره گفت که از بامداد سه‌شنبه در بمباران شمال نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی بیش از ۸۰ تن شهید و ۲۰۰ تن دیگر مجروح شدند. مدیرکل دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در غزه گفت: «تانک‌ها و پهپادهای اشغالگران مستقیما بیمارستان اندونزی را بمباران کردند.» مدیرکل وزارت بهداشت در غزه تصریح کرد: «به‌دلیل محاصره اشغالگران هیچ درمانی برای ۵۵۰ بیماری که در بیمارستان اندونزی هستند، وجود ندارد.» این مدیرکل اظهار کرد: «محاصره بیمارستان اندونزی منجر به شهادت برخی از زخمی‌ها در مسیر انتقال‌شان شد.» وی افزود: «کسی هم که با حمله صهیونیست‌ها نمیرد بر اثر شدت خونریزی و نرسیدن به بیمارستان می‌میرد.» رئیس بخش جراحی بیمارستان اندونزی نیز بیان کرد: «بیمارستان، آماج حملات بی‌هدف است و هیچ دستوری درباره سرنوشت بیماران نداریم.» وی افزود: « ۱۰۰ زخمی و ۱۰۰ همراه با دو اتوبوس انتقال داده شدند.»

شمال غزه خالی از خدمات بهداشت و درمانی شد
همچنین اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه، گفت: «میزان اشغال بیمارستان‌ها از بیماران و آوارگان در غزه به ۱۹۰ درصد رسیده است. بیمارستان‌های شمال غزه به‌طور کامل از کار افتاده‌اند.» به‌گفته القدره، اشغالگران تنها بیمارستان دیالیز کلیه را برای دومین بار محاصره کردند.۴۰۰ مجروح و ۲هزار آواره و ۲۰۰ پزشک و نیروی فنی هنوز در بیمارستان اندونزی زیر آتش هستند. با آغاز تخلیه صدها مجروح از بیمارستان اندونزی توسط وزارت بهداشت در غزه، شمال این باریکه کاملا خالی از هرگونه خدمات بهداشتی شد. این خبر را سخنگوی وزارت بهداشت غزه در بیانیه‌ای تأیید کرد. وزارت بهداشت غزه ساعاتی پس از بمباران مرگبار صهیونیست‌ها علیه بیمارستان اندونزی در شهر غزه که جاکارتا آن را محکوم و بر ادامه حمایت خود از فلسطینیان در غزه تأکید کرد، از تخلیه ۲۰۰ بیمار از این بیمارستان و انتقال‌شان به جنوب نوار غزه خبر داد.

چشم‌انداز توافق حماس با رژیم صهیونیستی، مبهم
در شرایط فعلی، اظهارنظر رسمی بسیار کمی از رژیم صهیونیستی در مورد چشم‌انداز توافق با حماس بر سر آزادی گروگان‌ها وجود دارد. بنیامین نتانیاهو، بارها تأکید کرده است تا زمانی که همه گروگان‌ها آزاد نشوند، آتش‌بس برقرار نخواهد شد و اوایل روزگذشته، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی، نسبت به توافق هشدار داد. با این حال، رویترز خاطرنشان می‌کند که کانال 12تلویزیون رژیم اشغالگر اوایل سه‌شنبه به نقل از یک منبع ناشناس بلندپایه دولتی گفت که «توافق نزدیک است» اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.
به نوشته گاردین هر توافقی بزرگ‌ترین آزادی گروگان‌ها و نخستین مبادله زندانیان از زمان آغاز آخرین جنگ در 7اکتبر است. گمان می‌رود حماس در جریان عملیات در اراضی اشغالی که به ادعای مقامات صهیونیستی باعث کشته شدن یک‌هزار و 200نفر شد، حدود 240نفر گروگان گرفته شده‌اند. تاکنون چهار گروگان آزاد شده‌اند. پیش از این الجزیره، آماری از فلسطینی‌هایی که در زندان‌های اسرائیل به‌سر می‌برند، ارائه کرده و گزارش داده بود که تا قبل از 7اکتبر، حدود 5‌هزار و 200فلسطینی در بازداشت بودند و از آن زمان تاکنون حداقل 2هزار و 960فلسطینی دیگر بازداشت شده‌اند. این گزارش مدعی شده که در میان بازداشت‌شدگان اسرائیل « 95زن و 37روزنامه‌نگار» وجود دارند.

وزارت خارجه قطر: مذاکرات برای گروگان‌ها در مرحله حساس و نهایی است
قطر گفته است که مذاکرات برای آزادی گروگان‌هایی که حماس در حمله 7اکتبر دستگیر کرده بود در «مرحله حساس و نهایی» است. تایمز اسرائیل گزارش داد، ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر با بیان اینکه «ما در نزدیک‌ترین نقطه دستیابی به توافق هستیم»، گفت: «مذاکرات در «مرحله حساس و نهایی» است. به‌گفته یک منبع آگاه به رویترز، گزارش شده که این توافق شامل یک توقف چند روزه در درگیری‌ها، آزادی حدود 50گروگان غیرنظامی توسط حماس و آزادی زنان و کودکان فلسطینی در اسارت اسرائیل است.»
سخنگوی سازمان جهانی بهداشت سه‌شنبه گفت که سه بیمارستان در غزه تحت محاصره اسرائیل، درخواست کمک برای تخلیه بیماران کرده‌اند و برنامه‌ریزی برای این کار آغاز شده است. رویترز گزارش می‌دهد که کریستین لیندمایر در ژنو گفت که تخلیه، آخرین راه چاره است و وضعیت غزه «کل جمعیت شمال را از دستیابی به سلامت محروم می‌کند.» وی گفت که این سه بیمارستان الشفاء، اندونزی و بیمارستان الاهلی هستند.

یونیسف: «طوفان تراژدی» در غزه در میان هشدار درباره خطر جدی شیوع بیماری
یونیسف، آژانس کودکان سازمان ملل، اعلام کرده که خطر جدی شیوع بیماری در غزه محاصره‌شده، وجود دارد. جیمز الدر، سخنگوی یونیسف، گفت: «این یک طوفان برای تراژدی است. بدون انرژی کافی، شاهد سقوط سرویس‌های بهداشتی خواهیم بود. بنابراین ما در بالای خمپاره‌ها و بمب‌ها، طوفانی سهمگین برای گسترش بیماری داریم. ما کمبود شدید آب، پسماند پراکنده در مکان‌های پرجمعیت، کمبود غیرقابل‌قبول توالت و محدودیت‌های شدید در شستن دست‌ها، بهداشت شخصی و نظافت داریم.» الدر که در ژنو از طریق پیوند ویدئویی از قاهره صحبت می‌کرد، گفت که احتمال تلفات جانی بیشتر در غزه به‌طور قابل توجهی تشدید می‌شود، زیرا تخمین زده می‌شود که 800هزار کودک از خانه‌های خود آواره شده‌اند.
الدر گفت: «اگر دسترسی کودکان به آب و سرویس بهداشتی در غزه همچنان محدود و ناکافی باشد، شاهد افزایش غم‌انگیز و در عین حال کاملاً غیرقابل اجتناب در تعداد کودکانی که در حال مرگ هستند، خواهیم بود.» همچنین باید توجه داشته باشیم که باران در غزه شروع به باریدن کرده. اکنون کودکان با خطر جدی شیوع بیماری‌های انبوه روبه‌رو هستند که این بیماری‌ها البته کشنده خواهد بود.»

اسماعیل هنیه: به توافق آتش‌بس نزدیک هستیم

 منابع رسانه‌ای به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش دادند که رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرده به توافق آتش‌بس نزدیک هستیم و این جنبش پاسخ خود را به قطر و میانجی‌ها ارسال کرده است. «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، فلسطین، صبح سه‌شنبه اعلام کرد که این جنبش پاسخ خود را درباره توافق آتش‌بس به قطر و میانجی‌ها ارسال
 کرده است.
المیادین در این زمینه به نقل از رویترز گزارش داد که اسماعیل هنیه اعلام کرده به توافق آتش‌بس نزدیک هستیم و پاسخ خود را به برادران قطری و میانجی‌ها ارسال کرده‌ایم. «عزت الرشق» از رهبران جنبش حماس نیز در این زمینه اعلام کرد که پیشرفت واقعی در مذاکرات وجود دارد و ما به توافق آتش‌بس نزدیک شده‌ایم.
وی تأکید کرد که هر توافقی که به آن برسیم طبق شروط مقاومت خواهد بود و برادران‌مان در قطر و مصر جزئیات توافق را اعلام خواهند کرد. منابع خبری گزارش دادند که جزئیات این توافق طی ساعات آینده اعلام می‌شود.


تعداد بازدید :  149