شماره ۲۸۹۷ | ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۸ شهريور
صفحه را ببند
باستانی‌ترین شهرها در کدام کشورها قرار دارند؟

تاکنون به این اندیشیده‌اید که قدیمی‌ترین شهرهای دنیا کجا هستند؟ پکن؟ بغداد؟ قاهره؟ پاریس؟ بله این شهرها هم تاریخ طول و درازی دارند، اما منظور ما شهرهایی خیلی خیلی خیلی قدیمی‌تر بود! صحبت از شهرهایی به قدمت تاریخ است.
دمشق (سوریه): این شهر بین 8 تا 10 ‌هزار‌سال قبل بنا شده ‌است. در واقع دمشق قدیمی‌ترین شهر مسکونی دنیاست.
اریحا (فلسطین): از بین همه تمدن‌هایی که حضورشان در این شهر تایید شده است، قدمت نخستین‌ تمدن‌ها به 9 ‌هزار‌سال پیش از میلاد باز‌می‌گردد. 7 ‌هزار‌سال پیش از میلاد، اریحا بزرگترین شهر دنیا با جمعیتی برابر دو ‌هزار نفر بود.
حلب (سوریه): شواهد مبنی بر سکونت بشر در این شهر به 8 ‌هزار‌سال پیش از میلاد بر‌می‌گردد. حلب برای نخستین بار از هزاره سوم پیش از میلاد وقتی به‌عنوان پایتخت انتخاب شد مورد توجه قرار گرفت.
صیدا (لبنان): این شهر از دوران نوسنگی محل سکونت انسان‌ بوده است. صیدا با عنوان صیدان یا صیدون نیز شناخته می‌شود. این شهر بین 6 ‌هزار تا 4 ‌هزار‌سال پیش از میلاد بنا شده‌ است. قلعه دریایی صیدا که توسط صلیبی‌ها در ‌سال 1228 میلادی ساخته شده، یکی از دیدنی‌های تاریخی این شهر است.
پلوودیو (بلغارستان): این شهر در اغلب منابع تاریخی به عنوان فیلیپوپلیس شناخته می‌شود، اما اسامی متعددی در طول تاریخ داشته است: اومولپیاس، تریمونتیوم، پالدیم و فیلیب. قدمت زندگی بشر در این شهر به 4 ‌هزار‌سال پیش از میلاد باز‌می‌گردد.
بیت‌المقدس (فلسطین): سکونت انسان‌ها در شهر قدیمی قدس در هزاره چهارم پیش از میلاد ثابت شده است. قدمت نخستین آثار حضور و سکونت انسان‌ها در این مکان به 3500 تا 4500 ‌سال پیش از میلاد برمی‌گردد.
آتن (یونان): سکونت مداوم انسان‌ها در این شهر از 7 ‌هزار‌سال پیش، ثابت شده است. آتن در هزاره نخست قبل از میلاد زمانی که به‌عنوان مرکزی برجسته برای یادگیری علوم شناخته شد، به شهر بزرگی تبدیل شد.
غازی عینتاب (ترکیه): این شهر از دوران پارینه‌سنگی تاکنون به شکل پیوسته محل سکونت بشر بوده است. موقعیت این شهر که بین دریای مدیترانه و بین‌النهرین واقع شده، سبب شد غازی عینتاب یکی از شناخته‌شده‌ترین شهرها در تاریخ این منطقه باشد.
بنارس (هند): مدارکی مبنی بر سکونت انسان، 11 قرن پیش از میلاد در این منطقه کشف شده است. مارک تواین نویسنده مشهور آمریکایی می‌گوید: «بنارس از تاریخ، سنت و هر افسانه‌ای قدیمی‌تر است.»


تعداد بازدید :  137