شماره ۲۸۷۸ | ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱ شهريور
صفحه را ببند
ظرفیت تولید سالانه برق کشور ۴۰درصد افزایش یافت
ایران روشن‌تر شد

اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف، تحویل نفت خام و میعانات گازی صادراتی، ساماندهی صنعت استخراج رمزارز، احداث حداقل ۱۰هزار مگاوات نیروگاه تا سال ۱۴۰۴، پرداخت یارانه به مصارف خانگی در قالب پله‌های افزایش، تداوم بهره‌مندی بخش خصوصی از تسهیلات صندوق توسعه ملی، رفع موانع در ترخیص تجهیزات صنعت برق از گمرکات و… از جمله برنامه‌هایی است که در دو سال گذشته دولت یازدهم و مجلس سیزدهم به منظور توسعه صنعت  برق دنبال‌ کرده‌اند. برنامه‌هایی که نتایج متعددی را به دنبال داشته است. به همین منظور در این گزارش مرور کوتاهی  بر عملکرد دو ساله دولت سیزدهم در بخش صنعت برق داشته‌ایم.  آمار و ارقام موجود نشان می‌دهد ظرفیت اسمی نیروگاه‌های کشور در سال ۱۴۰۲ به ۹۱هزار و ۲۸۸ مگاوات رسید که دستیابی به این رقم در نتیجه افزایش ۷هزار و ۷۵۷ مگاواتی ظرفیت تولید برق نیروگاهی در دو سال گذشته محقق شده است. به گزارش وزارت نیرو، دولت سیزدهم با هدف جبران ناترازی شدید میان میزان تولید و مصرف برق کشور که در سال‌های قبل مشکلات فراوانی را برای صنعت برق کشور و نیز جامعه ایجاد کرده بود، اقدام به افزایش ظرفیت تولید برق کشور از مسیرهای مختلف کرد.
 در نتیجه مجموعه این اقدام‌ها تا سال ۱۴۰۲ ظرفیت نصب‌شده یا اسمی نیروگاه‌های کشور به ۹۱هزار و ۲۸۸ مگاوات رسید که نسبت به آغاز دولت سیزدهم از افزایش حدودا ۷درصدی حکایت دارد.
همان‌طور که اشاره شد این میزان افزایش ظرفیت منصوبه نیروگاهی کشور در نتیجه افزایش ظرفیت تولید برق به میزان ۷هزار و ۷۵۷ مگاوات در دو سال گذشته اتفاق افتاد که نسبت به متوسط عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم در افزایش ظرفیت سالانه تولید برق افزایش بیش از ۴۰درصدی را نشان می‌دهد.  وزارت نیرو در دولت جدید برای افزایش ظرفیت منصوبه نیروگاهی کشور از سه روش مختلف ایجاد نیروگاه‌های جدید، ارتقای توان نیروگاه‌های موجود و نیز تعمیر و نوسازی نیروگاه‌های موجود استفاده کرد.


تعداد بازدید :  122