شماره ۲۸۲۹ | ۱۴۰۲ چهارشنبه ۳۱ خرداد
صفحه را ببند
آخرین جزئیات از شرایط واردات دست دوم‌ها
همه می‌توانند خودرو وارد کنند

سرانجام بعد از کشمکش‌های بسیار، لایحه واردات خودرو کارکرده زیر پنج سال ساخت در 28خردادماه به تصویب  مجلس رسید.براساس این مصوبه، واردات تمام خودروها در گام اول نیاز به مجوز ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، اخذ گواهی از سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان حفاظت محیط‌زیست دارد، همچنین باید منشأ ارز واردات خودرو به تایید بانک مرکزی برسد.
واردات خودروهای کارکرده چگونه است؟
با توجه به این مصوبه، اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند نسبت به واردات اقدام کنند. در لایحه آمده است که آیین‌نامه اجرایی این ماده مشتمل بر مواردی از جمله نحوه تامین ارز مورد نیاز و حمایت از تولید داخل، ضوابط فنی این خودروها و نحوه احراز آنها و شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و تعیین صلاحیت آنها به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان ملی استاندارد ایران تهیه شده و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
علاوه بر این، شرط نمایندگی در لایحه دولت برای واردات خودروهای کارکرده و انتقال فناوری به همراه داشتن نمایندگی رسمی برای خودرو کارکرده حذف شده است و واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از پنج سال باید دارای تاییدیه  سازمان استاندارد و محیط‌زیست باشد.
نحوه تعیین ارزش گمرکی و محاسبه و وصول حقوق گمرکی سود بازرگانی و مالیات و عوارض
ارزش ماشین‌آلات راه‌سازی و خودروهایی که ورود آنها به کشور مجاز است (اعم از نو و کارکرده هر سال پس از بررسی مستندات قابل دسترس از جمله قیمت شرکت‌های تولیدکننده یا قیمت نمایندگی‌های اصلی در کشورهای ثالث یا قیمت بازار درخصوص ماشین‌آلات و خودروهای (کارکرده) توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین خواهد شد و مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی قرار می‌گیرد. البته حذف کلی تبصره 8 قانون خودرو (وصول حقوق گمرکی و سود بازرگانی و مالیات براساس ارزش نو سال ساخت) اعمال شده است.
حقوق ورودی خودرو سواری در سال 1402؛ مأخذ حقوق ورودی (حقوق گمرکی و سود بازرگانی) خودرو بستگی به حجم موتور و نوع سوخت و قوای محرکه آن دارد. به‌طور مثال حقوق ورودی خودروهای بنزینی  به شرح ذیل است:
بنزینی کمتر از 1000 سی‌سی 20درصد
بنزینی 1001 تا 1500 سی‌سی 70درصد
بنزینی  1501 تا 2000 سی‌سی 95درصد
بنزینی 2001 تا 2500 سی‌سی 135درصد
بنزینی 2501 تا 3000 سی‌سی 165درصد
بنزینی بالاتر از 3000 سی‌سی 175درصد
هزینه‌های گمرکی در واردات خودروهای کارکرده
9درصد مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی (از جمع ارزش گمرکی و حقوق ورودی)
یک‌درصد حقوق ورودی به‌عنوان عوارض هلال‌احمر
عوارض پسماند نیم در هزار ارزش گمرکی کالاهای وارداتی
عوارض واردات خودروهای بنزین‌سوز و هیبریدی به میزان 10درصد ارزش گمرکی
عوارض ریالی واردات مینی‌بوس، اتوبوس، کامیون، تریلر و سواری
عوارض واردات خودروهای سواری به میزان 5درصد ارزش فوب
در صورت واردات بدون کارت بازرگانی یا توسط اشخاص حقیقی 2درصد مالیات علی‌الحساب
علاوه بر این، هزینه استاندارد معادل هشت در هزار ارزش cif گواهی اسقاط خودرو جهت پلاک هر خودرو ترخیص‌شده یا یک‌ونیم (1.5)درصد ارزش خودرو (10)درصد از ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص جهت شماره‌گذاری (عوارض راهنمایی‌ورانندگی) 3درصد ارزش گمرکی هنگام شماره‌گذاری هزینه نقل و انتقال دارایی عوارض شهرداری به هنگام پلاک بسته به نوع خودرو دارد.
منظور از سواری شامل سواری معمولی، سواری استیشن و سواری کار مطابق ماده یک آیین‌نامه راهنمایی‌ورانندگی و اصلاحات بعدی آن (ظرفیت با راننده تا 15 نفر) است. واردات تمام خودروها در گام اول نیاز به مجوز ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، اخذ گواهی از استاندارد و محیط‌زیست دارد، همچنین باید منشأ ارز واردات خودرو  به تایید بانک مرکزی برسد .


تعداد بازدید :  202