شماره ۲۵۱۰ | ۱۴۰۱ چهارشنبه ۳۱ فروردين
صفحه را ببند
سخنگوی دولت خبر داد: طرف ایرانی میز مذاکرات را ترک نکرده است
منابع آزادشده صرف تسویه بدهی‌های دولت گذشته می‌شود

سخنگوی دولت با بیان اینکه در پروژه میانکاله فرمان رئیس‌جمهوری بر زمین نماند، تصریح کرد: «کلنگ‌زنی پروژه متوقف شده است و در دولت مردمی اقدامی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.»
سخنگوی دولت همچنین با اشاره به برگزاری جلسه اخیر میان دولت و مجلس اظهار کرد: «دولت و مجلس در چارچوب وظایف خود تعاملات سازنده دارند. دو روز پیش جلسه صمیمی دولت با مجلس بود. وزرای دولت بدون انقطاع در حال تعامل با نمایندگان هستند. نگاه مشترک، یافتن راهکار برای حل مشکلات مردم از جمله در زمینه گرانی است. امید می‌رود در همین رفت‌وآمدها گام‌های مثبتی در خصوص حل مشکلات مردم به ویژه گرانی برداشت.»
ایران و قطر در ۷۰ زمینه برای جام‌جهانی همکاری می‌کنند
بهادری‌جهرمی با بیان اینکه ۷۰ زمینه همکاری بین ایران و قطر در زمینه جام‌جهانی در دستور کار است، یادآور شد: «سفر دو روزه‌ای هم وزیر حمل‌ونقل قطر به ایران داشت. سه سند در حوزه حمل‌ونقل هوایی امضا شده است. در حوزه دریانوردی هم برای کالا و هم حمل مسافران تصمیماتی صورت گرفته است. با پیگیری معاون اول رئیس‌جمهوری بهره‌برداری مناسب از جام‌جهانی خواهیم داشت.»
۴۰هزار ایرانی امسال به حج تمتع می‌روند
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت حج تمتع امسال و سهمیه ایران تصریح کرد: «امسال زائران حج تمتع کاهش داشته و تا یک‌میلیون نفر است که سهمیه ایران حدود ۵درصد است که تقریبا ۴۰هزار نفر خواهد بود. در شورای‌عالی هم بحث تدابیر برای ارزان‌شدن سفر در دستور کار است. با توجه به افزایش نرخ ارز تمام تلاش‌ها برای این مسأله انجام می‌شود.»
عوامل گرانی روشن است
بهادری‌جهرمی در پاسخ به پرسشی در زمینه علت طرح موضوع مبارزه با دست‌های پشت‌پرده گرانی از سوی رئیس‌جمهوری تاکید کرد: «عوامل گرانی روشن است. مثلا حجم نقدینگی۴هزار میلیارد تومان که  به دولت به ارث رسید، تورم‌زا و آثار آن بلندمدت است. بودجه ۱۴۰۱ احکامی دارد که آثار تورمی به جای می‌گذارد همانند اصلاح ارز ۴۲۰۰ و احکامی از این دست.»
بنا به تاکید رئیس‌جمهوری بانیان وضع موجود نمی‌توانند حل‌کننده مشکلات باشند
بهادری‌جهرمی در پاسخ به پرسشی در زمینه وضعیت ابقای مدیران دولت قبلی در ساختار اجرایی کشور اظهار کرد: «رئیس‌جمهوری تاکید دارند بانیان وضع موجود نمی‌توانند حل‌کننده مشکلات باشند. کسانی که کارایی لازم را خواهند داشت، می‌توانند ابقا شوند، در غیر این صورت نمی‌نوانند با دولت همکاری داشته باشند.»
۱۰هزار میلیارد تومان بدهی ماهانه از دولت گذشته به این دولت به ارث رسیده است
بهادری‌جهرمی در پاسخ به پرسشی دیگر در زمینه آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران نیز تاکید کرد: «برخی منابع بلوکه‌شده، آزادسازی آنها یکی از اقدامات دولت است. دولت اغماضی در جهت صیانت از حقوق مردم نخواهد داشت. منابع آزادشده صرف تسویه بدهی‌های گذشته که به دولت به ارث رسیده است، می‌شود.» او ادامه داد: «ماهانه ۱۰هزار میلیارد تومان بدهی از دولت گذشته در این دولت پرداخت می‌شود. همزمان میزان سرمایه‌گذاری عمرانی دولت نیز که افزایش یافته، از این منابع است و واردات کالاهای اساسی هم از این منابع تامین می‌شود.»
دولت مجوزی برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو صادر نکرده است
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در زمینه افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو یادآور شد: «دولت مجوزی برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو صادر نکرده است. مشکلات صنعت خودرو ریشه‌ای است. افزایش تولید مورد تاکید دولت است. کاهش تعداد خودروهای در پارکینگ مانده یکی دیگر از برنامه‌های دولت در زمینه خودرو بوده است.»
مودیان مالیاتی از ۴میلیون نفر به ۶میلیون نفر رسیده‌اند
او در پاسخ به پرسشی در زمینه اصلاح نظام مالیاتی کشور گفت: «سال گذشته ۳۰۱هزار میلیارد تومان از محل وصول مالیات واریز نقدی به خزانه صورت گرفته است. ۴۰هزار میلیارد تومان هم از مالیات ارزش افزوده به شهرداری‌ها صورت گرفته است.»  سخنگوی دولت تاکید کرد: «افزایش مالیات از مودیان جدید صورت گرفته است. مودیان از ۴میلیون نفر به ۶میلیون نفر رسیده‌اند که شامل مودیان فراری بوده است.»
دولت با ورود قانونی مهاجران موافق است
او افزود: «ایران همیشه حجم گسترده مهاجران را میزبانی کرده است و انتظار می‌رود مراجع بین‌المللی هم تکالیف خود را به ویژه در شرایط تحریم داشته باشند. البته که دولت با ورود قانونی مهاجران موافق است.»
تعامل چندجانبه برای حل بحران گردوغبار دارد
بهادری‌جهرمی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مسأله ورود ریزگردها به ایران اظهار کرد: «ریزگردها مسأله دامنه‌داری است. برنامه‌های داخلی و بین‌المللی در این زمینه در دستور کار است. سازمان محیط‌زیست برنامه ۱۰ ساله‌ای را طراحی کرده‌اند که در ستاد ملی گردوغبار در حال پیگیری است.»
او افزود: «در حوزه منشأ خارجی نیز با کشورهای منطقه‌ای هم رایزنی‌ها آغاز شده است. دستگاه دیپلماسی، تعامل چندجانبه برای حل و مدیریت این بحران دارد.»
برنامه دولت برای بهبود بازار
بهادری‌جهرمی همچنین با اشاره به وضعیت بازار و برنامه‌های دولت برای بهبود آن تصریح کرد: «با همکاری خوب وزارت صمت، جهاد کشاورزی، وزارت کشور و دادگستری نظارت موثری بر حوزه بازار صورت گرفته است. بیش از ۲۰ جلسه تنظیم بازار برگزار شده است‌. در هفت ماه اخیر منتهی به ۱۴۰۰ صدوبیست هزار گشت تعزیرات بوده است. در تعطیلات نوروز دو هزار گشت در روز از سوی تعزیرات صورت گرفته است.»
طرف ایرانی میز را ترک نکرده است
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد ایران در مذاکرات برجام تاکید کرد: «رویکرد ایران درخصوص مذاکرات ثابت بوده است. طرف ایرانی میز را ترک نکرده است. ایران اهل برهم‌زدن میز مذاکرات نبوده است.»

سخنگوی دولت در پاسخ به «شهروند»:   مشکل  دارو      ریشه‌ای حل شده

سخنگوی دولت در نشست با اصحاب رسانه در پاسخ به این سوال «شهروند» که براساس مصوبه مجلس، دولت موظف است در صورت حذف ارز ترجیحی دارو این هزینه را از طریق بیمه یا روش‌های دیگر تامین کند و با توجه به اینکه وزیر بهداشت بر عدم‌افزایش قیمت دارو تاکید دارد، دولت چه برنامه‌ای برای کنترل این بازار در پیش گرفته‌ تا در آینده شاهد افزایش قیمت و کمبود دارو نباشیم، گفت: «ارز ترجیحی دارو همچنان ادامه دارد. این ارز از دارو حذف نشده است.» به گفته علی بهادری‌جهرمی یکی از دلایل کمبود و افزایش برخی اقلام دارویی، کمبود ارز تخصیصی در سال گذشته در حوزه دارو  بوده است. «در نیمه دوم سال سعی شد با استقرار دولت مردمی این کمبود جبران شود.» به گفته بهادری‌جهرمی در بودجه سال گذشته در حوزه دارو حدود 2میلیارد دلار ارز ترجیحی در نظر گرفته شده بود. «این میزان کفاف نیاز کشور در حوزه دارو را نمی‌داد.» سخنگوی دولت در ادامه از افزایش این مبلغ در بودجه 1401 خبر داد. «در بودجه 1401 این مبلغ به حدود 3میلیارد دلار رسیده است. هرچند علاوه‌بر این افزایش بودجه‌ای، حمایت‌هایی هم درخصوص بیماری‌های خاص صورت خواهد گرفت.» 


تعداد بازدید :  237