شماره ۲۵۰۸ | ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۹ فروردين
صفحه را ببند
اختیار تعیین اطلاعات قابل انتشار با رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه
مجلس شفافیت آرا را به شفافیت همه قوا گره زد؟

در حالی دیروز دو فوریت طرح شفافیت قوای سه‌گانه تصویب شد که مخالفان آن را سرپوشی برای بررسی نشدن طرح شفافیت آرا دانسته‌اند و در مقابل، موافقان از آن به عنوان گام تاریخی یاد می‌کنند. در شرایطی که در طول چندین هفته طرح شفافیت آرای نمایندگان در دستورات هفتگی مجلس قرار می‌گیرد، هفته گذشته طرحی با عنوان «شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها» با قید دو فوریت تهیه شد و دیروز در دستور کار مجلس قرار گرفت و دو فوریت آن با ۱۹۳ رأی موافق، ۵۳ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۲ رأی ماخوذه به تصویب رسید.
احتمالا کلیات این طرح در دستور سه‌شنبه هفته جاری پارلمان قرار می‌گیرد تا در صورت تصویب، جزییات آن مورد بررسی قرار گیرد. طرحی که با تصویب نهایی آن، قوای سه‌گانه و سایر نهادهای مطرح در آن باید آرا و اطلاعات مربوط به حوزه فعالیت دستگاه‌های متبوع خود را به همراه مذاکرات و تصمیمات اتخاذ شده در اختیار عموم مردم قرار دهند تا امکان داوری برای مردم درباره این اطلاعات و آرا فراهم شود.

طرح جدید مجلس اختیار تعیین اطلاعات قابل انتشار را به رئیس مجلس می‌دهد
ایزدخواه، نماینده مجلس، در صفحه اینستاگرام خود از رأی منفی به طرح شفافیت قوای سه‌گانه خبر داد. او در صفحه خود نوشت: «این رأی شتابزده را نشانه تخطی هیات رئیسه مجلس از تعهد قانونی خود می‌دانم، چرا که طرح شفافیت آرای نمایندگان را با دو سال معطلی و کلی کار کارشناسی و در حالی که چند ماه است در دستور کار صحن قرار دارد، نادیده گرفتند و یک طرح کلی و مبهم را جایگزین کردند.»
وی همچنین اشاره کرد: «اصل طرح شفافیت قوای سه‌گانه به انتشار داده‌ها، اطلاعات عمومی و تصمیمات متخذه دستگاه‌ها اشاره دارد. تصمیماتی که ابلاغ می‌شود و همیشه شفاف است! برای داده‌ها هم قانون انتشار اطلاعات و طرح جدید مدیریت داده‌ها را داریم. اطلاعات عمومی هم یعنی فهرست مدیران و نشانی و تلفن دفتر که روی سایت‌ها هست!»
ایزدخواه در پایان گفت: «این طرح، اختیار تعیین اطلاعات قابل انتشار را به رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه داده و اختیار تعیین محرمانه اطلاعات را بدون تعیین شاخص دقیقی، به شورای امنیت ملی سپرده است. بدین شکل مجلس نمایندگان بی‌اثر می‌شود و اطلاعات مهم برای مردم، همچنان غیر شفاف خواهد ماند.»
همچنین در این‌باره بیژن نوباوه، نماینده تهران گفته است: «باید ابتدا طرح شفافیت آرای نمایندگان تعیین تکلیف و در مجلس به رأی گذاشته شود و سپس طرح جدیدی تحت عنوان شفافیت قوای سه‌گانه، نهادها و سازمان‌ها در جلسه بررسی می‌شد.»
وی گفت که در ابتدا طرح اولیه یعنی طرح شفافیت آرای نمایندگان باید تعیین تکلیف شود و در صحن مجلس درباره آن رأی‌گیری کنند و در صورتی که رأی نیاورد، طرح بعدی مورد رسیدگی قرار گیرد؛ این تخلف است و هیات رئیسه باید در این زمینه پاسخگو باشد.
محمود احمدی بیغش، نماینده شازند نیز در زمان بررسی کلیات این طرح در مقام مخالف به نوعی با تکرار صحبت‌های نوباوه بیان کرد: «ما یک طرح شفافیت دیگر داشتیم و حدود دو سال به مردم با آن طرح وعده شفافیت دادیم. چرا یک‌باره آن طرح شفافیت آرای نمایندگان کنار رفت و دو فوریت طرحی روی میز آمد؟ ما ۲۵ طرح دو فوریتی دیگر در نوبت داریم. چه شد که به یک‌باره این طرح در دستور قرار گرفت. این طرح باید پخته‌تر شود، اما سوال اصلی این است که طرح قبلی چه شد؟ باید با مردم صداقت داشته باشیم. ما دو سال به آنها شعار شفافیت دادیم. شفافیت فقط این نیست که مردم بدانند که نماینده به یک طرح چه رأیی داده است، بلکه مردم باید در جریان مسائل پشت پرده قرار بگیرند.»
حال سوال این است که آیا مجلس شفافیت آرا را به شفافیت همه قوا گره زده و عملا طرح شفافیت آرا از حیز انتفاع خارج می‌شود؟


تعداد بازدید :  172