شماره ۱۹۴۷ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۸ فروردين
صفحه را ببند
آشپزی با خلیل عقاب

‌بندری خانگی
سوسیس یکی از مواد غذایی محبوب خوابگاه‌ها و خانه‌های دانشجویی‌ است، به طوری که اگر شما به مدت دو روز میهمان دانشجویان ساکن خوابگاه باشید، اگر تمامی وعده‌های غذایی شامل سوسیس نباشد، حداقل دو وعده غذای تهیه‌شده از سوسیس را تجربه خواهید کرد و مطمئنا یکی از این وعده‌ها «سوسیس بندری» یا به‌طور خلاصه «بندری» خواهد بود. غذاهای دیگری از قبیل سوسیس تخم‌مرغ، خوراک سوسیس، ماکارونی با سوسیس، سوسیس کبابی و بسیاری موارد دیگر نیز با استفاده از این ماده غذایی نه‌چندان سالم تهیه می‌شود.
«بندری» که از غذاهای ابداعی استان‌های جنوبی کشور است، تفاوت‌هایی با خوراک سوسیس دارد که معمولا در ساندویچی‌ها یافت می‌شود و حتی با نام بندری در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. مواد اولیه بندری شامل سوسیس، پیاز، رب گوجه‌فرنگی، روغن، نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه است. در برخی مناطق ادویه کاری نیز استفاده می‌شود. خوراک سوسیس علاوه بر اینها شامل سیب‌زمینی و فلفل دلمه‌ای‌ است.

طرز تهیه سوسیس بندری:  
ابتدا 6 عدد سوسیس را به صورت مورب خُرد و در مقداری روغن سرخ کنید. توجه داشته باشید که سوسیس‌ها را به اندازه‌ای سرخ‌کنید که کمی رنگ‌شان قرمز شود و پُف نکند. سوسیس‌ها را از روغن خارج کنید. اگر خوراک سوسیس تهیه می‌کنید، در این مرحله پنج عدد سیب‌زمینی را که از قبل آب‌پز شده‌اند، به تکه‌هایی بزرگتر از سوسیس‌ها خُرد کنید و مقداری در روغن تفت دهید، سپس از ماهیتابه خارج کنید و به همراه سوسیس‌ها در ظرفی قرار دهید تا در زمان لازم به غذا اضافه کنید، سپس دو عدد پیاز متوسط را به اندازه بند انگشت و به صورت رشته‌ای و نازک خُرد کنید. مقداری روغن را در ماهیتابه داغ و پیازها را به آن اضافه کنید. بنده به عنوان یک شمالی به شما پیشنهاد می‌کنم دو حبه سیر خُردشده نیز به پیازها اضافه کنید. اگر خوراک سوسیس درست می‌کنید پس از اینکه کمی پیازها را تفت دادید، یک عدد فلفل دلمه‌ای ترجیحا قرمز رنگ را به اندازه پیازها خُرد و به ماهیتابه اضافه کنید. پس از چند دقیقه و قبل از آنکه پیازها طلایی‌رنگ شوند، سوسیس‌ها و سیب‌زمینی‌ها را اضافه کنید. شعله را روی حرارت متوسط قرار دهید، درِ ظرف را بگذارید و پس از گذشت پنج دقیقه مقداری رب گوجه‌فرنگی را در دو قاشق روغن به مدت سه دقیقه تفت دهید و به همراه یک لیوان آب به این مخلوط اضافه کنید. پس از گذشت دو دقیقه نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه و اگر دوست داشتید ادویه کاری را اضافه کنید. اگر می‌خواهید غذایتان طعم غذای ساندویچی‌ها را داشته باشد یا به اصطلاح آشپزخانه شما هم بوی ساندویچی حسن آقا را داشته باشد، باید مقداری آویشن نیز به غذا اضافه کنید، به طور کلی استفاده از آویشن را در هر غذایی که مواد اولیه نشاسته‌دار در آن استفاده شده است، توصیه می‌کنم، سپس درِ ظرف را بگذارید و اجازه دهید غذای شما روی شعله متوسط به مدت پنج دقیقه جا بیفتد. اگر احساس می‌کنید غذا خیلی آبدار است، درِ ظرف را بردارید و اجازه دهید به مدت دو دقیقه آب آن روی شعله متوسط بخار شود.


تعداد بازدید :  1316