شماره ۱۷۲۴ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۳ تير
صفحه را ببند
مشاور وزیر صنعت به «شهروند» خبر داد:
درخواست دوباره خودروسازها برای گرانی!
خودروسازها می‌گویند هزینه‌هایشان زیاد و سودشان کم شده است پژو 301 با قیمت 200‌میلیون تومان عرضه می‌شود

شهروند| خودروسازان دوباره درخواست گرانی دادند! این خبر را فیاض، مشاور وزیر صنعت به «شهروند» اعلام می‌کند و البته اصرار هم  دارد به جای «افزایش قیمت» از واژه «اصلاح قیمت» استفاده کند. او البته توضیح می‌دهد  که  درخواست خودروسازان برای اصلاح قیمت در حال بررسی است. هر چند که  فیاض از اعلام جزییات بیشتر درباره زمان  افزایش  قیمت‌ها خودداری می‌کند اما تأکید می‌کند که «قیمت خدمات زیربنایی، آب، برق، گاز و دستمزد‌ها ابتدای هر ‌سال بیشتر می‌شود و با توجه به این افزایش قیمت‌ها، جاده‌مخصوص‌نشین‌ها هم همانند هر واحد تولیدی دیگری خواهان اصلاح قیمت‌ها و در نظر گرفتن سود منطقی برای محصول تولیدیشان هستند.» اما  این مقام مسئول در وزارت صنعت در حالی تلویحا خواسته جاده‌ مخصوص‌نشین‌ها را به‌حق می‌داند که تقی کبیری، عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰‌درصدی قیمت خودرو منطقی نیست و اگر مدیریت مناسبی در خودروسازی داشتیم، چنین افزایش قیمت‌هایی اتفاق نمی‌افتاد.  پیش از این همچنین سازمان تعزیرات از تشکیل پرونده برای برخی شرکت‌های خودروسازی نیز خبر داده بود.
درخواست دوباره برای افزایش قیمت
اسفند پارسال بود که  وزارت صنعت اعلام کرد قيمت خودروهاي داخلي متعادل می‌شود و خودروسازان میزان عرضه‌شان را به بازار بالا می‌برند. حالا که حدود 4 ماه از این وعده سپری می‌شود، نه‌تنها قیمت‌ها هنوز عجیب‌وغریب هستند که باز خبرها حاکی از آن است که خودروسازان دوباره درخواست افزایش قیمت را داده‌اند.
جالب است که در این میان رضا رحماني، وزير صنعت هم گفته است برخي نوسانات قیمت خودرو مقطعي بوده است و مردم نبايد تحت تأثير فضاي رواني قرار گيرند؛ چرا که هر ميزان مصرف‌کننده‌ها تقاضا داشته باشند، در کشور قابل تأمين است؛ به‌‌ویژه در ماه‌هاي آينده که شايد توليد بيش از رقم کنوني افزايش يابد و با اين افزايش توليد قيمت‌ها متعادل‌تر مي‌شود.
فقط 70‌هزار خودروی خارجی وارد شد
اما در حالی بسیاری از کارشناسان کاهش عرضه را یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت خودرو می‌دانند که ممنوعیت واردات خودرو به کشور همچنان ادامه دارد. مشاور وزیر صنعت که دیروز به مناسبت روز ملی صنعت و معدن به جمع خبرنگاران آمده بود،  با اشاره به سهم ناچیز خودروهای خارجی در بازار ایران به «شهروند» گفت: «بر اساس آن‌چه اعلام شده تولید خودرو در‌ سال 97 چیزی حدود یک‌میلیون و 300‌هزار دستگاه است در حالی ‌که میزان واردات خودرو چیزی حدود 70‌هزار دستگاه است.» او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا واردات خودرو امسال هم ممنوع خواهد بود، گفت: «هر تصمیمی در رابطه با  واردات خودرو به کشور توسط قانون تعیین می‌شود.» به گفته او، اگر آزادشدن واردات خودرو به تصویب مجلس برسد و شورای نگهبان هم آن را تأیید کند، ثبت سفارش خودرو از سر گرفته می‌شود.
80‌درصد قالب‌های پژو 301  داخلی‌سازی شد
از آن سمت وزارت صنعت اعلام کرده است که 3 خودروی جدید به بازار عرضه می‌شود. هر چند که جزییات تولید دو خودروی دیگر معلوم نیست و مدیران وزارت صنعت از جزییات آن ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند اما  پژو 301 در ایران تولید می‌شود. مشاور وزیر صنعت به «شهروند» می‌گوید: «80‌درصد قالب‌های ساخت پژو 301 در داخل کشور تهیه شده  است.» این خبر در حالی اعلام شده است که بسیاری گمان می‌کردند با خروج پژو از ایران، پرونده تولید محصولات این غول فرانسوی در جاده مخصوص بسته می‌شود؛   اما فیاض می‌گوید که اصل پروژه را بعد از خروج پژو  از ایران متوقف نکردیم و پیش‌بینی می‌شود که امسال نمونه‌های آن را به صورت کامل تولید و در‌ سال 99 تولید انبوه آن را آغاز کنیم.  مدیرعامل ساپکو  هم پیشتر اعلام کرده  بود که   قراردادهای دوجانبه بین ساپکو و سازنده‌ها برای تولید ۱۵۰‌هزار دستگاه پژو ۳۰۱ طی سه‌ سال منعقد شده است.
حداقل قیمت پژو ٣٠١، ٢٠٠‌میلیون تومان
هر چند که تولید این خودرو خبر خوشایندی برای بازار خودروی ایران است، اما چند‌درصد از مردم کشور قادر به خرید این محصول خواهند بود؟ آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد، بیش از ٨٠‌درصد خرید و فروش‌های انجام‌شده طی ‌‌سال ٩7 در بازار مربوط به خودروهای کمتر از ٥٠‌ میلیون تومان بوده است و به دلیل کاهش قدرت خرید، بسیاری از ایرانی‌ها قادر به خرید خودروهای گرانقیمت نیستند. محصولی که قرار بود جایگزین پژو ٤٠٥ در بازار ایران شود، به گفته  مسئولان ایران‌خودرو قیمتی بالاتر از دنا پلاس خواهد داشت. البته به گفته کارشناسان صنعت خودرو با در نظر گرفتن شرایط امروز،  حداقل ٢٠٠‌میلیون تومان قیمت خواهد داشت، البته به‌ طور قطع  هزینه تولید در‌ سال آینده به‌مراتب بالاتر خواهد رفت.

دیدگاه‌های دیگران

ت
ت |
مخالف 0 - 1 موافق
شرکت های باصطلاح خودروساز به کانون های باج گیری از دولت ومردم تبدیل شده اند. فعالیتهای 30 سال گذشته نشان میده که بار کج هستند وبه مقصد نمیرسند.در واقع به دندان پوسیده ای شبیه اند که در نهایت باید کشیده شوند مجموعه های فاسد وضرر ده

تعداد بازدید :  607