شماره ۱۳۷۸ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۱ فروردين
صفحه را ببند
نگاهی به اتهامات یک خواننده پاپ
هیراد دیگر کپی نمی‌کند!
حمید هیراد از مردم عذرخواهی کرد

مریم دوباره | حمید هیراد بالاخره اتهاماتش مبنی بر استفاده از ترانه‌ شعرا بدون رضایت و اجازه از آنها و دخل و تصرف در اشعار را پذیرفت. حمید هیراد، یکی از خواننده‌های نوظهور موسیقی پاپ است که به ناگاه در میان مردم محبوب شد. در چشم به هم‌زدنی، بزرگ و کوچک ترانه‌هایش را زمزمه‌ کردند و در خیابان از کنار خودرو‌ها که عبور می‌کردی می‌شنیدی: «شوخیه مگه بذاری بری نمونی، تو یار منی نشون به اون نشونی.»
حمید هیراد اما در آغاز راه دچار حواشی فراوانی شد. ماجرا از آن‌جا آغاز شد که برخی از شاعران و کارشناسان موسیقی ادعا کردند اشعاری که حمید هیراد به نام خودش با عنوان شاعر خوانده، جعلی‌ است. برخی از این اشعار متعلق به شاعران دیگری‌ است که هیراد با کم و اضافه کردن واژگانی‌، آن اشعار را به نام خود ثبت کرده است. در برخی از موارد هم اشعار برخی از شاعران کمتر شناخته شده را با اشعار مولانا میکس کرده و به خورد مخاطب داده است. البته اتهامات حمید هیراد موارد دیگری هم داشت ازجمله سرقت ملودی از دی‌جی معروف هلندی تیستو در قطعه دیوانه شهر که هیراد آن را برای سریال گلشیفته خوانده و اتهام پرداخت صد میلیونی برای رفتن به برنامه دورهمی.
معروفیت آقای خواننده در این مورد برایش دردسرساز شد. در چشم‌ به هم زدنی این خبر در فضای موسیقی پیچید. البته که هیراد در ابتدا موضوع را تکذیب کرد اما سرانجام اتهاماتش را پذیرفت و عذرخواهی کرد.
آغاز یک ماجرا
داستان عذرخواهی دو شب پیش تیم تولید و توزیع آثار حمید هیراد البته در آغاز مثل بسیاری از موارد باز هم به فضای مجازی ارتباط دارد. پیش از این در فضای مجازی زمزمه‌هایی آغاز شد که نشان می‌داد برخی از اشعار خوانده شده توسط هیراد، کپی است. در برخی از گروه‌ها و کانال‌ها اشعار خوانده شده توسط او و ابیات مشابه و سروده شده توسط برخی از شاعران مثال زده شد. این ماجرا به همین جا ختم نشد و درست زمانی که او به میهمانی در یک برنامه پر بیننده تلویزیونی دعوت شد، فاز بعدی ماجرا آغاز شد. هیراد در برنامه دورهمی ادعا کرد اشعاری که می‌خواند عموما توسط خودش سروده شده است. همین موضوع کافی بود تا ماجرا به مرحله بعدی ارتقای سطح بدهد و یک مجری در برنامه دیگر تلویزیونی، آب پاکی را روی دست او بریزد و عملا تیر خلاص را به او شلیک کند.
در آن برنامه زنده ادبی (چشم شب روشن شبکه 4)، علیرضا بدیع که خود شاعر و ترانه‌سرا نیز هست و در این زمینه جوایزی را هم به خود اختصاص داده است، عملا اقدامی افشاگرانه انجام داد و هر چند برخی از مخاطبان کم و بیش زمزمه‌هایی را در این زمینه شنیده بودند اما او به وضوح و خیلی شفاف خطاب به هیراد گفت: شما شعرهایت را سرقت می‌کنی! ما را که از بچگی با شعرهای مولانا بزرگ شده‌ایم، نمی‌توانی گول بزنی! او بر این موضوع تأکید داشت که آقای حمید هیراد در یک برنامه تلویزیونی رفت و گفت که من کتاب نمی‌خوانم اما آقای هیراد، کسانی هستند که کتاب می‌خوانند و فرق اشعار مولانا و اشعار شما را می‌فهمند. شما شعرهایت میکس شده است و ادعا می‌کنی که این شعر را خودت نوشتی. اگر روزی خواننده مطرحی هم شدی باید این را بدانی دست به سرقت ادبی نزنی و البته کتاب هم بخوانی.
این صحبت‌ها دوباره موتور موضوع را در فضای مجازی روشن کرد و میان اهالی فضای مجازی فیلمی کوتاه با عنوان«اتهام جنجالی به حمید هیراد» منتشر و دست به دست شد. از آن به بعد بود که این خواننده که به تازگی میان جوانان محبوبیت پیدا کرده بود رسما متهم به سرقت اشعار و سرقت ادبی شد.
ادامه اتهامات
فضای مجازی یکی از ویژگی‌هایش این است که اخبار در آن با سرعت زیادی بازتاب پیدا می‌کند. ماجرای سرقت ادبی حمید هیراد هم همین وضع را داشت. به محض این‌که آن زمزمه‌های ابتدایی به اتهامی رسمی در یک برنامه تلویزیونی تبدیل شد، تقریبا انتشار خبر سرعت بسیار زیادی  به خود گرفت. از آن پس بود که این خواننده نسبتا محبوب نزد جوانان با حملات بسیار تندی مواجه شد و تعابیر گاه زننده درباره او طرح می‌شد. با این حال برخی از اهالی فرهنگ و هنر هشتگی هم به همین موضوع اختصاص دادند. هشتگی که سرقت ادبی را محکوم می‌کرد و از همه می‌خواست با رعایت اخلاق، نسبت به استفاده از آثار ادبی دیگران حساس باشند. کمپین نه به سرقت ادبی، خیلی زود بازتاب یافت و در ایام تعطیلات عید هم حرف و حدیث‌های زیادی را به وجود آورد. حتی در ذیل این کمپین اشاراتی به سرقت ادبی در دیگر حوزه‌ها شد. با این حال به گمان وسعت اتهامات مطرح شده در فضای مجازی و میزان محکومیت این حرکت که ذیل کمپین نه به سرقت ادبی از سوی حاضران در فضای مجازی طرح شده بود، این الزام را برای دست‌اندرکاران تولیدات آثارهیراد به وجود آورد که آنها رسما و به صورت مکتوب از مردم عذرخواهی کنند.
مطابق اخبار منتشره بر این موضوع تأکید شده که شدت اعتراضات اهالی شعر و ادبیات به دلیل استفاده بدون اجازه از آثار برخی شاعران توسط حمید هیراد، چنان بود که مسئولان موسسه «آوازی نو» مجبور شدند با تعدادی از شاعران جلسه‌ای برگزار کنند و در واقع عذرخواهی کتبی، خروجی این جلسه است. این جلسه درنهایت به متن عذرخواهی از شاعران و ترانه‌سرایان منتهی شده که در آن، این موسسه و حمید هیراد تعهد دادند تا همه حقوق مادی و معنوی شاعران را بپردازند. در این اوضاع  و احوال، مدیر برنامه حمید هیراد که توهین‌های زشت و ناپسندی به شاعران کرده بود نیز از کار خود اخراج شد.

اشعاری که گفته می‌شود کپی است

قطعه خدا: حمید هیراد
یارم ‌ای دل عشق تو صبر و ثباتم می‌دهد
عطر تو وقت سحر از غصه نجاتم می‌دهد
یارب امشب برایم نم باران بنویس
دو سه شب پرسه زدن توی خیابان بنویس
شعر مهتاب یغما
آه دکتر،‌ لب او صبر و ثباتم می‌داد
دوش، وقت سحر از غصه نجاتم می‌داد
دکتر این بار برایم نم باران بنویس
دو سه شب پرسه زدن توی خیابان بنویس
قطعه یار حمید هیراد
می‌رقصیدم، می‌چرخیدم،‌ نگاه گیرای تو را می‌دزدیدم
می‌چرخیدم هی،‌ می‌رقصیدم، نفس نفس به دور تو می‌پیچیدم
شعر اکبر قنبرزاده
می‌رقصیدم، می‌‌‌چرخیدم، هوای گیرای تو را می‌دزدیدم
می‌رقصیدی،‌ می‌چرخیدی، نفس نفس به بغض تو می‌پیچیدم
1ـ مهتاب یغما
2ـ سحر رنجبر
3ـ شهرام سببی
4ـ اکبر قنبرزاده
5ـ آریا صلاحی


تعداد بازدید :  622