شماره ۱۱۱۸ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

موگرینی:   برجام صرفا تعهدات ایران نیست تعهدات خود ما نیز هست
ایسنا| مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تأکید بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای گفت: «جامعه بین‌الملل نیز باید به تعهداتش در برجام پایبند باشد.» فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاون کمیسیون اروپا در سخنانی در هفتمین نشست سالانه موسسه دانشگاهی اروپا برای بررسی عملکرد اتحادیه اروپا، در پاسخ به سوالی درباره رویکرد دولت آمریکا در قبال توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و این‌که اگر واشنگتن ازاین توافق کناره‌گیری کند، باعث می‌شود ایران نیز چنین کاری کند، گفت: «من بارها با دوستان آمریکایی‌مان به صورت مفصل و طولانی درباره توافق با ایران گفت‌وگو کرده‌ام. معتقدم آنها درک می‌کنند که اولا این توافق، یک توافق بین‌المللی است که اتحادیه اروپا به همراه ایالات متحده، روسیه، چین، آلمان، فرانسه و انگلیس و ایران درباره آن مذاکره کردند و شورای امنیت سازمان ملل از آن حمایت کرد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر آن نظارت می‌کند.»
موگرینی ادامه داد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنج گزارش در یک و نیم‌سال گذشته منتشر کرده و در آن تأیید کرده که ایران کاملا تعهداتش را اجرایی کرده است. بنابراین، این توافق، توافقی بین‌المللی است و به یک کشور خاص تعلق ندارد و طرف آمریکایی نمی‌تواند به تنهایی آن را کنار بگذارد. درعین حال، از آن‌جا که این توافق از امنیت بین‌المللی درمقابل اشاعه هسته‌ای محافظت می‌کند، به کل جامعه بین‌المللی تعلق دارد. به علاوه این توافق، نتیجه بخش بوده است.» موگرینی خاطرنشان کرد:   «براساس هماهنگی‌هایی  که تحت نظر ما است، شش کشور (گروه 1+5) گرد هم جمع می‌شویم تا اجرای توافق هسته‌ای را ارزیابی کنیم. این مسأله فقط درباره تعهدات هسته‌ای (ایران) نیست، بلکه درباره تعهدات خود ما نیز هست. ما تعهدات اقتصادی داریم که از منظر رفع تحریم‌ها است. جامعه بین‌المللی نیز باید به این تعهداتش پایبند باشد.»

ظریف امروز به کابل می‌رود
ایسنا| سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر محمد جواد ظریف به افغانستان خبر داد. بهرام قاسمی اعلام کرد: «وزیر امور خارجه روز یکشنبه 17 اردیبهشت در رأس هیاتی در چارچوب روابط دو‌جانبه به افغانستان سفر می‌کند.» سخنگوی وزارت امور خارجه در این ارتباط اظهار کرد: «محمد جواد ظریف به دعوت رسمی وزیر امور خارجه افغانستان بامداد یکشنبه در رأس یک هیأت بلند پایه سیاسی به کابل می‌رود. همچنین وزیر امور خارجه در این سفر علاوه بر دیدار با صلاح‌الدین ربانی همتای افغانستانی خود، اشرف غنی رئیس‌جمهور، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی و تعداد دیگری از مقامات عالی‌رتبه افغانستانی ملاقات می‌کند. وی ادامه داد:   «قرار است در این سفر پیرامون ابعاد مختلف روابط دو‌جانبه و چگونگی ارتقای سطح مناسبات دو کشور و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز  گفت‌وگو شود.»

معاون وزیر خارجه آلمان: از ادامه اجرای برجام حمایت می‌کنیم
ایسنا| معاون وزیر خارجه آلمان پس از دیدار با ولایتی در جمع خبرنگاران گفت: آلمان از ادامه اجرای برجام و همچنین از مذاکرات کشورهای منطقه حمایت می‌کند. مارکوس ادرر، معاون وزیر امورخارجه آلمان و علی اکبرولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت پس از دیدار با یکدیگر در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به توضیحاتی پیرامون این دیدار پرداختند. وی درخصوص موارد مطرح شده در دیدار با ولایتی  پیرامون روابط ایران و آلمان گفت:  «آلمان از ادامه اجرای برجام حمایت می‌کند.» ولایتی هم با اشاره به سومین دیدارش با معاون وزیر امور خارجه آلمان گفت: «مشترکات زیادی بین ما و آلمان در رابطه با کشورهای منطقه وجود دارد و ما مخالف هر گونه تجزیه در منطقه و مذاکرات طرف‌ها در منطقه هستیم.» رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک تأکید کرد: «همکاری‌های بین‌المللی بین دو کشور در سازمان ملل و در رابطه با مسائل برجام همچنان ادامه خواهد یافت و ما  آلمان را یک شریک مطمئن اروپایی برای ایران می‌دانیم.»

در پیامی خطاب به روحانی
امیر کویت جان‌باختن کارگران معدن آزادشهر را تسلیت گفت
ایسنا| امیرکویت با صدور پیامی به حسن روحانی، جان‌باختن تعدادی از کارگران را در حادثه دلخراش معدن آزادشهر تسلیت گفت. شیخ صباح الأحمد، امیر کویت در این پیام ضمن ابراز همدردی با حادثه‌دیدگان انفجار معدن آزادشهر گلستان، جان باختن تعدادی معدنچی را به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان تسلیت گفت. وی در این پیام نوشت: «از خداوند می‌خواهم که به بازماندگان صبر و به مجروحان شفا عطا فرماید و قربانیان این حادثه را مورد مغفرت خویش قرار دهد.


تعداد بازدید :  212