شماره ۱۱۱۸ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار جهان

تمدید تحریم‌های اتحادیه اروپا بر ضد روسیه
ایسنا| اتحادیه اروپا بار دیگر تحریم‌های خود را بر ضد سیاست‌های روسیه در منطقه تمدید کرد. فدريكا موگرينى، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اعلام این خبر افزود: «تحریم‌های اتحادیه اروپا درخصوص روسیه به مدت 6 ماه تمدید شده است.»
وی افزود: «كشورهاى مونته‌نگرو، آلبانى، نروژ و اوكراين به صورت داوطلبانه به تصميم اتحاديه اروپا ملحق شدند و  اين اتحاديه از آن استقبال مى‌كند.» اتحادیه اروپا در پی بحران سیاسی میان روسیه و اوکراین و الحاق منطقه کریمه به خاک روسیه در ‌سال ۲۰۱۴ میلادی، تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را بر ضد روسیه وضع کرد.

آغاز تحقیقات سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی درباره حمله ادلب سوریه
ایسنا| مدیرکل سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی از آغاز تحقیقات درباره حمله شیمیایی خان شیخون خبر داد. احمد اوزومجو، مدیرکل سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی با اشاره به تشکیل تیم ویژه تحقیقات درخصوص حوادث خان شیخون سوریه اعلام کرد که این تیم کار خود را آغاز کرد. اوزومجو بدون اشاره به تاریخ احتمالی اعزام کارشناسان به سوریه گفت: «در حال حاضر این تیم در مقر سازمان در لاهه مشغول فعالیت است.» مدیرکل سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی،‌ اعلام کرد هدف از تحقیقات آتی کشف ابعاد پنهان حادثه و واقعیاتی است که در تاریخ چهارم آوریل گذشته در خان شیخون رخ داد. وی افزود: کارشناسان این تیم نمونه‌های مربوط به حمله شیمیایی احتمالی در خان شیخون را بررسی کرده‌اند و این نمونه‌ها «مدارک و شواهد قانع‌کننده‌ای هستند که نمی‌توان در آنها تردید کرد.»

تصویب نهایی قطعنامه یونسکو درباره قدس اشغالی
 ایسنا| شورای اجرایی سازمان یونسکو روز گذشته تمامی قطعنامه‌های صادره در دویست‌ویکمین دوره نشست خود ازجمله قطعنامه اشغالی بودن قدس و قطعنامه مراکز آموزشی و فرهنگی در اراضی اشغالی فلسطین که تجاوزات و تصرفات رژیم صهیونیستی در حیطه فعالیت‌های یونسکو را محکوم می‌کند، تصویب کرد. شورای اجرایی یونسکو ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین ازجمله حفر تونل‌های زیرزمینی و دیگر پروژه‌های تجاوزکارانه و نامشروع این رژیم به‌ویژه در بخش قدیمی این شهر را محکوم کرد. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، شورای مذکور همچنین ممانعت رژیم صهیونیستی از تعیین نماینده دایم یونسکو در قدس که وظیفه جمع‌آوری اطلاعات لازم در زمینه فعالیت‌های یونسکو را دارد، محکوم کرد.

موج جدید اخراج‌ها در ترکیه
ترکیه ۱۰۷ قاضی و دادستان دیگر را اخراج کرد
ایسنا| تلویزیون ترکیه گزارش داد، دولت آنکارا ۱۰۷ قاضی و دادستان را به اتهام ارتباط با کودتای ناکام ۱۵ جولای سال‌جاری میلادی علیه این کشور برکنار کرد. رسانه‌های محلی ترکیه گزارش دادند، دولت آنکارا تا به حال ۱۴۵‌هزار تن از کارمندان بخش دولتی، پرسنل نظامی و استادان دانشگاهی را در ارتباط با کودتای ناکام‌ سال گذشته میلادی از کار برکنار کرده است. تعداد قضات و دادستان‌ها نیز تا به حال به ۴۲۳۸ تن رسیده است. دولت آنکارا شبکه فتح‌الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت را عامل کودتای نافرجام می‌داند. همچنین حکم بازداشت برای این قضات و دادستان‌ها صادر شده است. بیش از ۴۰‌هزار تن پس از کودتای نافرجام علیه دولت ترکیه دستگیر شدند؛ کودتایی که باعث مرگ ۲۴۰ تن که اکثرا غیرنظامی بودند،‌ شد. ترکیه روز شنبه بیش از ۳۹۰۰ تن را از خدمات دولتی و ارتش به دلیل تهدید علیه امنیت ملی از کار برکنار کرده است.

المیادین: حماس جانشین خالد مشعل را انتخاب می‌کند
ایسنا| منابع فلسطینی اعلام کردند که جنبش حماس قصد دارد انتخابات نهایی خود را برای انتخاب رهبران ارشد خود برگزار کند. منابع فلسطینی روز گذشته به شبکه خبری المیادین گفتند:   «جنبش حماس امروز (شنبه) خود را برای برگزاری انتخابات نهایی‌اش جهت انتخاب رهبران ارشدش آماده می‌کند.» به گفته این منابع، رقابت بر سر ریاست دفتر سیاسی حماس بین اسماعیل هنیه، موسی ابومرزوق و محمد نزال است. منابع نیز احتمال دادند که خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس به‌عنوان رئیس مجلس شورای حماس انتخاب شود. اطلاعات زیادی درباره مکانیسمی که انتخابات براساس آن برگزار می‌شود، وجود ندارد و جنبش حماس درباره موعد انتخابات و جزییات آن به صورت کاملا محرمانه عمل می‌کند. دوره ریاست مشعل اواخر ‌سال گذشته میلادی به پایان رسید و از آن زمان اخبار زیادی درباره تلاش حماس برای برگزاری انتخابات داخلی‌اش منتشر شده است. براساس تحلیل کارشناسان، اسماعیل هنیه برای برعهده گرفتن ریاست دفتر سیاسی حماس شانس بیشتری دارد.


تعداد بازدید :  264