شماره ۱۱۱۸ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
«هک گسترده و هماهنگ‌شده» کمپین ماکرون
باز هم روسیه درمظان اتهام قرار گرفت

کمیپن انتخاباتی نامزد پیشرو انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد،‌ هدف یک «هک بزرگ کامپیوتری» قرار گرفته است. بخشی از ایمیل‌های هک‌شده کمپین امانوئل ماکرون، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، چند ساعت پیش از پایان‌یافتن مهلت تبلیغات انتخاباتی منتشر شدند. کمپین ماکرون اعلام کرده که این حمله هکری، تلاشی آشکار جهت «بی‌ثبات‌کردن انتخابات» است.
درحالی که کمتر از یک روز به دور پایانی انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه که قرار است یکشنبه هفتم می برگزار ‌شود، باقی نمانده، چنین اتفاقی می‌تواند خبر بسیار بدی برای امانوئل ماکرون و طرفدارانش به شمار بیاید.
کمپین موسوم به جریان «به پیش» («ان مارشه») در اعلامیه روز جمعه خود گفته است: «جنبش آن مارشه بعدازظهر امروز قربانی یک هک گسترده و هماهنگ‌شده بود که موجب انتشار بسیاری از اطلاعات درونی آن درفضای رسانه‌های اجتماعی شد.»
هکرها با این حمله سایبری، به حساب‌های ایمیلی متعلق به کمپین ماکرون نفوذ کردند و سپس جمعه، چند ساعت پیش از اتمام مهلت قانونی تبلیغات انتخاباتی، کاربری ناشناس حدود ۹ گیگابایت داده منسوب به کمپین ماکرون را در یک وب‌سایت اشتراک‌گذاری فایل، منتشر کردند. هنوز کسی مسئولیت این هک اینترنتی را برعهده نگرفته‌ یا مسئولان آن مشخص نشده‌اند.
براساس آخرین نظرسنجی‌ها، امانوئل ماکرون با حدود ۶۰‌درصد آرا بر رقیب خود، مارین لوپن، نامزد ناسیونالیست‌های راست افراطی از«جبهه ملی» با ۴۰‌درصد آرا در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه پیروز می‌شود. ستاد انتخاباتی امانوئل ماکرون، نامزد لیبرال انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد، هزاران «سند واقعی» این ستاد به سرقت رفته و همراه با اطلاعات جعلی در اینترنت منتشر شده است.
کمپین «ان مارشه» در اعلامیه خود ادعا کرده است که اسناد فاش‌شده در اینترنت تنها نشانگر شیوه‌ عملکرد عادی و مشروع یک کمپین انتخاباتی هستند و در آنها «اسناد واقعی درکنار اسناد مجعول» قرار گرفته‌اند تا «شک و سوء‌فهم» برانگیزند. ازسوی دیگر، ویکی‌لیکس نیز اقدام به انتشار این اطلاعات و اسناد کرده است. ویکی‌لیکس همچنین ادعای کمپین ماکرون مبنی بر این‌که ایمیل‌های فاش‌شده با اسناد جعلی مخلوط شده‌اند را تکذیب کرد. ویکی‌لیکس درتوییتر خود نوشت: «ما هنوز هیچ اسناد جعلی در افشاگری‌ها علیه ماکرون نیافته‌ایم و بسیار تردید داریم که کمپین ماکرون سریع‌تر از ما دراین زمینه عمل کرده باشد.»
با این حال، مشخص نیست که این سخنان، برای طرفداران ماکرون یا کسانی که قرار بود به وی رأی دهند، موجه باشد.
سکوت خبری درباره اسناد افشاشده
انتشار اخبار مربوط به این اسناد فاش‌شده همزمان با پایان مهلت قانونی تبلیغات انتخاباتی بشدت محدود شده است. کمیسیون انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه دربیانیه‌ای اعلام کرد که شنبه، ششم می، جلسه‌ای راجع به هک کمپین ماکرون برگزار می‌کند.
این کمیسیون از رسانه‌ها خواست تا به خاطر مسئولیت‌شان در انتشار جزییات ایمیل‌ها بسیار محتاط باشند، زیرا انتشار این اطلاعات، نظر به اتمام مهلت مبارزات انتخاباتی، می‌تواند تعقیب قضائی به همراه داشته باشد. همچنین در زمان سکوت تبلیغاتی، هیچ‌یک از کاندیداها نیز حق اظهارنظر درمورد این حمله هکری ندارند.
انگشت اتهام به سوی روسیه
امانوئل ماکرون، نامزد مستقل و میانه‌رو انتخابات فرانسه که پیشتر ازضعف سیستم‌های اطلاعاتی کشورش اطلاع یافته بود، متعهد شده بود که درصورت پیروزی‌اش در انتخابات، درجهت تقویت هماهنگی میان سیستم‌های اطلاعات ملی و بهبود فعالیت آن تلاش کند. با این حال، پیش از آن‌که ماکرون بتواند ضعف سیستم‌های اطلاعاتی را تصحیح کند، خود، قربانی این ضعف شد.
حدود یک‌ماه پیش نیز کارشناسان امنیتی از «حمله هکرهای روسیه به ستاد انتخاباتی ماکرون» خبر داده بودند و تیم کارزار انتخاباتی امانوئل ماکرون نیز، پیشتر نیز ادعا کرده بود که تلاش‌هایی برای هک اینترنتی این کمپین صورت گرفته است. آنها روسیه را متهم به انجام این هک برای حمایت از لوپن کرده بودند و مسکو نیز هر دخالتی را رد کرد بود. تیم کارزار انتخاباتی امانوئل ماکرون اعلام کرده است: «درساعات پایانی و باقیمانده به آغاز انتخابات، چنین حمله‌ای، به وضوح به منظور بی‌ثبات‌کردن دموکراسی و انتخابات و برای آسیب‌رساندن به جنبش (ان مارشه) انجام شده است. اتفاقی که در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز روی داد.» روزنامه «زوددویچه» آلمان نیز دراین باب نوشته است؛ این افشاگری «قابل توجه»، بزرگتر از آن است که بتواند به ‌تمامی توسط یک فرد انجام‌شده باشد.
این نخستین‌باری نیست که روسیه به هک یک کارزار انتخاباتی محکوم می‌شود. سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده نیز در ژانویه امسال گزارش دادند؛ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دستور هک‌کردن کمیته ملی حزب دموکرات و کمپین هیلاری کلینتون را صادر کرده بود تا در انتخابات آمریکا به نفع دونالد ترامپ دخالت کند. همچنین، موضوع دیگری که تردیدها را درمورد روسیه افزایش می‌دهد، این است که این کشور، تمایل خود را برای پیروزی مارین لوپن، نامزد راست‌افراطی، نشان داده است. پس ازپایان شمارش آرای دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، و ورود ماکرون و لوپن به دور دوم انتخابات، «کنستانتین کوساچف»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سفلی روسیه با تبریک به مارین لوپن، او را «تنها مایه امید برای تغییر» خوانده بود.
ازسوی دیگر، چند دستیار سابق انتخاباتی هیلاری کلینتون کاندیدای سابق ریاست‌جمهوری حزب دموکرات آمریکا نیز، روسیه را متهم به طراحی این حمله هکری علیه ماکرون کردند.
«برایان فالون»، دبیر مطبوعاتی سابق هیلاری کلینتون، در واکنش خود گفت: «ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دست به جنگی علیه دموکراسی‌های غربی زده و رئیس‌جمهوری کشور ما (دونالد ترامپ) اکنون در سمت اشتباه قضیه قرار دارد.»
همچنین «رابی موک»، مدیر سابق کمپین انتخاباتی کلینتون نیز در توییتر نوشت: «این اتفاق مدنظر کسانی باشد که تصور می‌کردند روسیه به نگرانی‌های ما پاسخ می‌دهد. ایمیل‌های کمپین ریاست‌جمهوری ماکرون درفضای اینترنت انتشار پیدا کرد.» گرچه کمپین ماکرون ادعا کرده که اسناد منتشر شده، تلفیقی از اسناد واقعی و مجعول است، اما کسی نمی‌داند که حمله هکری اخیر، چه نتیجه‌ای بر روند انتخابات خواهد داشت. ممکن است امانوئل ماکرون پیشتاز، سرنوشتی مشابه هیلاری کلینتون، نامزد شکست‌خورده انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا داشته باشد.


تعداد بازدید :  374