شماره ۱۱۱۸ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
بازتاب دومین مناظره انتخاباتی در رسانه‌های خارجی
اظهارات روحانی درباره آزمایش موشکی و تعهد نامزدها به برجام درصدر توجهات

شهروند|  به دنبال برگزاری دومین دورمناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به انعکاس و تحلیل مواضع کاندیداهای این انتخابات پرداختند.
خبرگزاری رویترز گزارش داد که رقبای محافظه‌کار «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران درجریان مناظره‌ای که روزجمعه برگزار شد، از وی به دلیل عدم بهبود وضع اقتصادی بعد از توافق هسته‌ای ‌سال ۲۰۱۵ انتقاد کردند، ولی روحانی تصریح کرد که صادرات نفتی احیا شده و برای بهبود وضع اقتصادی تنها به زمان بیشتری نیاز است.
به نوشته این خبرگزاری تحلیلگران معتقدند که به‌رغم وضع آسیب‌پذیر روحانی درحوزه اقتصاد، وی شانس بالایی برای انتخاب مجدد به‌عنوان رئیس‌جمهوری دارد؛ چراکه تنها کاندیدایی است که توسط اردوگاه هوادار اصلاحات حمایت می‌شود، این درحالی است که محافظه‌کاران موفق به متحدشدن پشت سر یک کاندیدا نشده‌اند.
روزنامه واشنگتن‌پست درگزارشی ازمناظره جمعه‌شب نامزدهای ریاست‌جمهوری ایران نوشت: همه 6 نامزد ریاست‌جمهوری ایران درمناظره تلویزیونی قول دادند که به برجام پایبند بمانند. واشنگتن پست همچنین به گفته رئیسی درخصوص دیپلماسی اشاره کرد که به اعتقاد وی باید درخدمت «اقتصاد مقاومتی» و تشویق تولید داخلی باشد و نوشت: رئیسی و قالیباف که مهمترین مخالفان روحانی هستند، او را متهم به جذب سرمایه‌های خارجی به قیمت از بین‌رفتن تولید داخلی می‌کنند.
خبرگزاری فرانسه گزارش داد: حسن روحانی رئیس‌جمهوری فعلی ایران و نامزد انتخابات پیش‌رو با انتقاد از رقبای محافظه‌کار (اصولگرای) خود آنها را به تلاش برای تخریب توافق هسته‌ای با قدرت‌های بزرگ متهم کرد. وی دریک انتقاد نادر، نسبت به نوشتن پیامی خصمانه علیه اسراییل (رژیم صهیونیستی) روی موشک‌های بالستیک درجریان آزمایش‌های اخیر موشکی ابراز تأسف کرد.
روزنامه انگلیسی گاردین نیز با تأکید بر این‌که هیچ‌یک از نامزدها از لغو برجام صحبت نکردند، به انتقاد ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف مبنی بر این‌که «این توافق دستاورد اقتصادی ملموسی برای ایران نداشته» پرداخت.
تارنمای بلومبرگ درتحلیلی نوشت: درصورتی که روحانی نتواند دستاوردهای توافق هسته‌ای را در رشد اقتصادی و ایجاد شغل ملموس نشان دهد، با شکست روبه‌رو خواهد شد. رسانه آمریکایی بلومبرگ در ادامه نوشت: پیروزی جناح محافظه‌کار (اصولگرا) می‌تواند تنش موجود میان ایران و دولت ترامپ را افزایش دهد.
روزنامه الشرق الاوسط نیز درگزارشی راجع به دومین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری 96 صحبت‌های «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران درخصوص مسائل هسته‌ای و جمله وی درخصوص همزمانی مذاکرات و شعار نوشتن روی موشک را تقابل دوگروه میانه‌رو و تندرو دانست و آن را نشان ازنگرانی بخش عمده‌ای از دولتمردان ایران ازتنش‌های منطقه‌ای بیان کرد و نوشت: مهم آن بود که روحانی این جمله را درپاسخ به «محمدباقر قالیباف» که از فرماندهان نظامی ایران بوده، بیان کرده است.
العربیه نیز درگزارشی ضمن پوشش تصویری این مناظره، سیاست خارجی را مهمترین محور دومین مناظره ریاست‌جمهوری دانسته و گزارش داد؛ این امکان وجود دارد که با پیروزی مخالفان دولت، سیاست خارجی ایران دوباره دستخوش تحول شود. خصوصا آن‌که تیم ابراهیم رئیسی متشکل از کابینه دولت احمدی‌نژاد است و قالیباف نیز که سابقه نظامی‌گری دارد، در زمان مذاکرات بارها به‌طور مستقیم و ازطریق تبلیغات شهری مخالفت خود را با توافق هسته‌ای نشان داده است؛ به‌طوری که جهانگیری درهمین مناظرات وی را متهم به تحت‌تأثیر قراردادن ظریف درخلال مذاکرات کرد.
شبکه خبری الجزیره به مناظره روزجمعه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران اشاره کرد و نوشت: مسائل مربوط به حقوق شهروندی، اقلیت‌های مذهبی و حقوق هسته‌ای وجه غالب در دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست بود.
پایگاه خبری الیوم السابع نیز نوشت: نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از وجود نیروهای ایرانی درسوریه دفاع کردند و حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران گفت که رزمندگان ایرانی در سوریه درحال احیای حقوق باقیمانده ما در آن‌جا هستند.
روزنامه «النهار» لبنان درتحلیل آنچه نوشت: روحانی رقیبان خود را متهم به داشتن ارتباط با کسانی کرد که می‌خواهند توافق هسته‌ای را تخریب کنند.


تعداد بازدید :  187