شماره ۱۱۱۸ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از پیدا شدن پیکرآخرین مفقودی سیل آذربایجان
پریناز آرام گرفت
پیش از این پیکر پدر، مادر و خواهر این دختر 22ماهه در سیل پل غله‌زار پیدا شده بودند

امیرحسین خواجوی| سرانجام پس از 19روز جست‌وجو پیکر آخرین مفقودی سیل آذربایجان پیدا شد. دختر 22ماهه آذرشهری در آخرین جمعه فروردین‌ماه در سیل غله‌زار ناپدید شد. همان جایی که آب رودخانه طغیان کرد و 7 خودرو را با خود برد. زیرپل کنار گذر غله‌زار، همان صحنه‌ای که بارها و بارها درشبکه‌های مختلف اجتماعی دست به دست شد. پریناز 22ماهه یکی ازهمان قربانیان بود که همراه پدر و مادر و خواهر بزرگترش درهجوم آب گرفتار شدند و سیل آنها را با خود برد. حالا خانواده هدایتی آخرین گمشده‌شان را هم پیدا کردند تا دوباره همه کنار هم باشند، آرام و بی‌صدا بغل به بغل هم برای همیشه.
ابوالفضل و زهرا پدر و مادر و آیناز خواهر بزرگ پریناز خیلی زود پیدا شدند، اما از او خبری نبود. نیروهای امدادی همه جا را دنبال او گشتند، اما پریناز کوچکتر از اینها بود که به این راحتی‌ها پیدا شود. پیکر مفقودشدگان سیل آذربایجان یکی پس از دیگری پیدا می‌شد، اما همچنان از پریناز ردی نبود، همه مفقودان این سیل خانمان‌برانداز پیدا شدند، به جز این دختر 22ماهه، تا این‌که همه نیروهای امدادی هلال‌احمر هم‌قسم شدند تا پیکر او را به خانواده داغدارش برسانند. فراخوان زدند و خیلی‌ها آمدند، وجب به وجب رودخانه را برای چندمین‌بار جست‌وجو کردند و بالاخره پریناز با انگشتان کوچکش راه را به نیروهای امدادی هلال‌احمر نشان داد.
این دختر خردسال چهارشنبه هفته گذشته توسط اقوامش به خاک سپرده شد تا او برای همیشه کنار پدر، مادر و خواهرش آرام بگیرد. حسن هدایتی عموی پریناز با وجود همه ناراحتی درمیانه مراسم خاکسپاری برای دقایقی با ما همکلام شد که در ادامه می‌خوانید:  
  چطور این اتفاق افتاد؟
برادرم همراه خانواده درجاده بودند. زیر پل کنار گذر می‌روند، آب آنها را محاصره می‌کند و با خود می‌برد.
  یعنی برادر شما یکی ازهمان راننده خودرو‌هایی بود که فیلم غرق‌شدن آنها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد؟
ابوالفضل با زن و بچه‌اش داخل خودرو گیر کرده بود. آنها 7 خودرو بودند با 22 سرنشین، همه آنها پیدا شدند به جز پریناز، که آن هم ظهر چهارشنبه به کمک بچه‌های هلال‌احمر پیدا شد.
  شما آن فیلم را دیده‌اید؟
بله. بیش از ‌هزاربار آن فیلم را دیدم. آخرین تصویری است که از آن دارم. خیلی ناراحت‌کننده است، برادرم فقط 38‌سال داشت. همسر برادرم زهرا هم خیلی جوان بود، دختر بزرگش آیناز فقط 9‌سال داشت.  
  پیکر برادرتان کی پیدا شد؟
ابوالفضل با زن برادرم زهرا خیلی زود پیدا شدند. آیناز هم زود پیدا شد، اما پریناز خبری نبود، خیلی هم جست‌وجو کردند، اما خوب قسمت این بوده که او را بعد از این مدت پیدا کنند.
  شما ساکن آذرشهر هستید؟
بله. ابوالفضل هم آذرشهر زندگی می‌کرد.
  آنطور که درتصاویر مشخص است، چند خودرو خارج از مسیر اصلی کنار رودخانه توقف کرده بودند؟
آنجا مسیر خودرو روی یکی از روستاهای اطراف آذرشهر است، اما نمی‌دانم برادرم آن روز آنجا چه کاری داشت. ما در آن روستا هیچ فامیلی نداریم و تا جایی که من خبر دارم، برادرم همکار یا دوستی هم در آن روستا نداشت. واقعا نمی‌دانم او با زن و بچه چرا آنجا بود.
 
 حسین‌پور معاون امدادونجات آذربایجان‌شرقی درباره پیداشدن پیکر این دختر 22ماهه به «شهروند» گفت: «پیکر پریناز از میان بوته‌های کانال شهید سرداری تیمورلو پیدا شد. کار خیلی سختی بود اما خداروشکر که شرمنده خانواده او نشدیم. دراین مدت خیلی تلاش شد تا اجساد مفقودان این حادثه پیدا شود، همه پیکرها کشف شده بود، اما پیدانشدن پریناز برای همه ما ناراحت‌کننده بود.» او درباره جزییات عملیات جست‌وجو هم توضیح داد: «با توجه به سن‌و‌سال کم پریناز، پیداکردن او کار بسیار مشکلی بود و ما برای این کار به جست‌وجوی دقیق و نیروی زیادی نیاز داشتیم. با چند تا از بچه‌ها صحبت کردیم و قرار شد فراخوان بدهیم. روز سه‌شنبه این فراخوان به همه نیروهای هلال‌احمر استان اعلام شد. بچه‌های امدادونجات، واکنش سریع، نیروهای داوطلب از مرکز استان، چند تیم جست‌وجو از آذرشهر حتی تعدادی ازنیروهای اداری از تبریز هم به صورت داوطلب به این فراخوان پاسخ مثبت دادند. صبح چهارشنبه  هفته گذشته، عملیات جست‌وجو با 120نفر آغاز شد. کل منطقه را به چند قسمت تقسیم کردیم و هرگروه درمنطقه تعیین‌شده کار جست‌وجو را آغاز کردند. عرض  رودخانه دربعضی نقاط به 70متر می‌رسد، طول آن هم حدود 25کیلومتر بود، باید همه این محدوده را با دقت جست‌وجو می‌کردیم. البته با توجه به حجم بالای درخت  بوته‌های جمع‌شده درنزدیکی کانال شهید سرداری تیمورلو تمرکز جست‌وجو درآن منطقه بیشتر شد که درنهایت هم پیکر این دختر خردسال درهمان منطقه پیدا شد. فقط انگشتان او از زیرخاک بیرون مانده بود، کار خاکبرداری از اطراف به دقت انجام شد و خوشبختانه موفق شدیم پیکر را سالم از زیر خاک و گل‌ولای خارج کنیم.» 


تعداد بازدید :  263