شماره ۴۰۶ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۷ مهر
صفحه را ببند
ادامه واکنش‌ها به اقدام سیاسی حکام سعودی:
شیعیان اعدام آیت‌الله نمر را تحمل نمی‌کنند

شهروند| اعلام حکم اعدام برای روحانی شیعه منتقد سیاست‌های آل سعود در روزهای گذشته موجی از خشم و نفرت را در میان مسلمانان برانگیخته است. هرچند از مدت‌ها پیش مشخص بود که رژیم مستبد آل سعود هرگز تاب تحمل کوچکترین تحرکی از جانب شیعیان مظلوم این کشور را نخواهد داشت اما صدور حکم اعدام برای یک عالم دینی آن هم تنها به بهانه شرکت در راهپیمایی مسالمت‌آمیز موضوعی بود که با ناباوری و خشم شیعیان در ایران و دیگر کشورهای جهان مواجه شد. نمر باقر نمر، روحانی شیعی است که در‌سال 1379هجری قمری در شهر«العوامیه» در شرق عربستان به دنیا آمد. او سابقه حضور در ایران و تحصیل در یکی از حوزه‌های علمیه تهران و همچنین تحصیل در سوریه را دارد. وی پس از بازگشت به عربستان به تأسیس مرکزی آموزشی در آن کشور پرداخت و به‌عنوان فعال سیاسی - دینی، از منتقدان دولت سعودی به شمار آمد. «نمر» با توجه به وضع شیعیان و سیاست سعودیان در ارتباط با تشیع، همواره پیگیر حقوق این جمعیت بوده است و تاکنون چندین بار زندانی شده است. «نمر» اینک با اتهاماتی چون «فتنه‌انگیزی» و برهم زدن «وحدت ملی» روبه‌رو است؛ اتهاماتی که بیش از هرچیز وجهه سیاسی آن بر مسائل حقوقی و قضایی غلبه یافته و از سوی دیگر دستاویزی شده است تا به این ترتیب شاهزاده‌های سعودی به نوعی از جمهوری اسلامی به دلیل شکست‌های متعدد در جبهه سوریه و عراق انتقام بگیرند.
از سوی دیگر بی‌تفاوتی نهادهای حقوق بشری وابسته به سازمان ملل و کشورهای غربی در واکنش به این حکم ظالمانه نیز موضوع دیگری است که این روزها از دید فعالان سیاسی و رسانه‌ها پنهان نخواهد ماند.
اعلام حکم اعدام برای روحانی شیعه عربستانی همچنین موجب واکنش علما و مراجع تقلید شیعه در داخل و خارج از ایران نیز شده است. آیت‌الله صافی‌گلپایگانی از مراجع تقلید، در پیامی با اشاره به حکم صادرشده از سوی عربستان‌سعودی «حکم اعدام این روحانی مبارز و مظلوم را برای همه‌ شیعیان و مسلمانان آزاده موجب تأثر و تأسف شدید» دانست و از ظریف، ‌وزیر امور خارجه خواست تا هرچه سریع‌تر پیگیر این موضوع باشد. آیت‌الله نوری‌همدانی از دیگر مراجع تقلید نیز در پیامی، با انتقاد شدید از حکم اعدام برای این فعال شیعی گفت:  «برخی کشورها هنوز متوجه قدرت شیعیان نیستند و آنهایی که حکم اعدام شیخ نمر را صادر کردند، بدانند جهان اسلام پاسخ آنان را خواهد داد.» همچنین آیت‌الله علوی‌گرگانی نیز با صدور بیانیه‌ای اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کرد و گفت:  «خبر تأیید حکم اعدام روحانی بزرگوار آیت‌الله شیخ نمر النمر موجب تأسف شدید اینجانب شد. گرچه شهادت در راه مبارزه با ظلم و طاغوت برای تمام علما و شیعیان حقیقی افتخار است اما تأسف اینجانب از آن باب است که حکومت آل سعود به جای تمسک به عدالت و رفتار حسن با شهروندان خود به اعمال خلاف مروت دست می‌زند.»
همچنین آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی نیز با محکومیت این حکم گفت: اعدام شیخ نمر پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی برای عربستان‌سعودی خواهد داشت و گمان نمی‌کنم عقلای آنها دست به چنین کاری بزنند.
وی با ظالمانه توصیف کردن صدور چنین حکمی، یادآور شد:  شیخ نمر جایی را به‌هم نزده بود و کاری انجام نداده بود که مستحق چنین حکمی باشد. ایشان سخنرانی‌های داغی را انجام داده بود که نشانه حریت ایشان بود. اما محکومیت صدور حکم اعدام برای روحانی شیعه عربستانی تنها واکنش مراجع و علمای قم را برنینگیخته است، در واکنش‌های شدید دیگری که این روزها متوجه حکومت آل‌سعود شده شمار زیادی از شخصیت‌ها و سیاستمداران ایرانی نیز به آل‌سعود هشدار داده‌اند که در صورت اجرای این حکم باید منتظر عواقب آن باشد.
در یکی از این واکنش‌ها سردار نقدی رئیس بسیج مستضعفین گفته است:  اگر آل سعود چنین جنایتی را علیه آیت‌الله شیخ نمر مرتکب شود، این اقدام بدون پاسخ نمانده و مسلمانان طبق آیه «و من یقتل مومنا متعمّدا فجزاؤه جهنّم خالدا»، همین دنیا را برای آنها جهنم می‌کنند.
همچنین روز گذشته «شیخ عباس المحمداوی» دبیرکل حزب‌الله عراق نیز به مقامات ریاض درباره عواقب اعدام احتمالی آیت‌الله نمر هشدار داد و گفت: اگر سعودی‌ها چنین اشتباهی مرتکب شوند و آیت‌الله نمر را اعدام کنند، هیچ سعودی و هیچ مکان وابسته به عربستان در منطقه در امان نخواهد بود.


تعداد بازدید :  244