شماره ۱۱۱۸ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
گفت‌وگوی «شهروند» با رضا علیپور، سریع‌ترین سنگ‌نورد جهان
مربی نمی‌خواهم، حقوق ماهیانه‌ام را بدهید!
حمایتم کنند، در المپیک مدال می‌گیرم فصل زمستان مجبورم در سرما تمرین کنم به من می‌گویند «سریع‌ترین مرد عمودی دنیا»

شهروند|  درحالی‌که رشته سنگ‌نوردی در ایران هیچ سابقه‌ای حداقل در سطح مدال‌آوری در جهان نداشته، اخیرا ظهور یک پدیده در این رشته تعجب همه را برانگیخته است. سنگ‌نورد 23 ساله ایرانی که از چند‌سال قبل در سطح جهان خودش را مطرح کرده و مدال‌های زیادی به دست آورده است، اخیرا توانست رکورد ماده سرعت جهان را در جام‌جهانی چین جابه‌جا و این رکورد را به نام ایران ثبت کند. به همین بهانه با رضا علیپور همکلام شدیم که در ادامه گفت‌وگوی «شهروند» با قهرمان سنگ‌نوردی جهان را می‌خوانید:  
  از مسابقات اخیر برایمان بگو که توانستی علاوه بر قهرمانی، رکورد جهان را هم جابه‌جا کنی؟
مسابقات جام‌جهانی بود که در چین برگزار شد و 40 نفر از برترین‌های جهان در آن حضور داشتند. با آمادگی بالایی در این رقابت‌ها شرکت کردم و به لطف خدا بعد از 3‌سال رکورد جهان را زدم. قبلا این رکورد در اختیار یک سنگ‌نورد اوکراینی بود که 5 ثانیه و 60 صدم ثانیه ثبت کرده بود. حالا این رکورد به نام ایران ثبت شده است.
  شنیدیم که بعد از رکوردزنی لقبی هم به تو داده‌اند.
بله، بعد از این‌که رکورد جهان را زدم، رسانه‌های خارجی به من لقب «سریع‌ترین مرد عمودی دنیا» را دادند. این رقابت‌ها بالاترین سطح رقابت‌های سنگ‌نوردی دربخش استاندارد است. یک بخش کلاسیک هم داریم که توجه زیادی به آن نمی‌شود.
  ‌ با این‌که سن زیادی نداری اما مدال‌های زیادی کسب کردی.
من 8 مدال جام‌جهانی و 2 مدال مسابقات جهانی را دارم. به دنبال این هستم که در بازی‌های آسیایی و بعد از آن المپیک هم مدال بیاورم و این افتخارات را به کارنامه‌ام اضافه کنم.
  پس باید انتظار داشته باشیم از این پس یک مدال به کاروان ورزشی ایران اضافه شود؟
من تجربه حضور در بازی‌های آسیایی و المپیک را ندارم چون برای اولین‌بار در المپیک 2020 سنگ‌نوردی در این بازی‌ها حضور خواهد داشت. من سال‌هاست در این رشته زحمت می‌کشم و حتی زمانی که جوان هم بودم، در رده بزرگسالان شرکت می‌کردم. مطمئن باشید اگر مسئولان به من و رشته سنگ‌نوردی اهمیت بدهند، هم در بازی‌های آسیایی و هم در المپیک می‌توانم مدال کسب کنم.
  نفر دیگری هم در ایران هست که در رشته سنگ‌نوردی به صورت حرفه‌ای فعالیت کند؟
در سنگ‌نوردی فعلا فقط من در مسابقات سطح بالا کار می‌کنم و نفر دیگری نیست. البته پسرعمویم نیز در رده سنی نوجوانان رکوردهای خوبی ثبت کرده که شاگرد خودم بوده است.
  پس با توجه به این‌که تک ستاره محسوب می‌شوی، به اندازه‌ای که باید رسیدگی صورت می‌گیرد؟
خیر، متاسفانه رسیدگی اصلا خوب نیست. امکاناتی که من دارم، در حد قهرمان جهان نیست و حمایتی صورت نمی‌گیرد. در همین مسابقات اخیر وقتی رکورد جهان را جابه‌جا کردم، فدراسیون به من 10 سکه پاداش داد. واقعا این 10 سکه چقدر به من کمک می‌کند؟ این سکه‌ها هزینه 2 ماه تمرینات من هم نمی‌شود چون هر ماه حداقل 4، 5‌میلیون برای تمرین کردن خرج می‌کنم.
  چه خواسته‌ای از مسئولان داری؟
من زیر نظر فدراسیون مسابقه می‌دهم و از این‌که پرچم کشورم را به اهتزاز درمی‌آورم، خوشحالم. از ابتدا مربی نداشتم و الان هم نمی‌خواهم چون مربی که در سطح بالا باشد، ندیدم. با این حال به‌عنوان یک قهرمان جهان هنوز حقوق ماهیانه ندارم. مگر تا چه زمانی می‌توانم مدال بیاورم و پاداش بگیرم؟ من هم روزی پیر می‌شوم و باید زندگی‌ام را تأمین کنم.
  این‌که می‌گویی بدون مربی کار می‌کنی، از نظر خودت حرفه‌ای است؟
از ابتدا خودم تمرین کردم و کتاب‌هایی خواندم که مرا به‌روز می‌کند. با قهرمانان دیگر کشورها نیز در طول مسابقات صحبت و از تجربه آنها استفاده کردم. درواقع من حرفم این است به جای این‌که هزینه مربی بدهم و بخواهم که کسی برایم مربی سطح بالا بیاورد، مرا در مسائل دیگر حمایت کنند.
  از نظر سخت‌افزاری وضع امکانات ایران در رشته سنگ‌نوردی چگونه است؟
ما در ایران دیوار استاندارد داریم اما در فضای باز است. در فصل زمستان خیلی اذیت می‌شوم چون هوا سرد است و شرایط برای تمرین کردن خیلی سخت می‌شود.  باور کنید اگر دیوار استاندارد در سالن داشتیم، من خیلی زودتر از اینها رکورد جهان را می‌زدم.
  نخستین برنامه‌ات برای آینده چیست؟
من ورودی مسابقات جهانی را کسب کردم و چند ماه دیگر باید در لهستان حاضر شوم و دنبال مدال طلا هستم. بعد از آن هم به بازی‌های آسیایی و در ادامه المپیک فکر می‌کنم. فقط امیدوارم رکوردی که من در جهان ثبت کردم تلنگری باشد تا مسئولان بیشتر به این رشته توجه کنند. من برای این‌که این روند را ادامه دهم نیاز به حمایت بیشتری دارم.


تعداد بازدید :  128